Gå til innhold

Ikke no negativt ment altså, men var innom den prov.abort siden. Og kan en virkelig ta abort i uke 14 og utover uten medisinsk grunn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser det noen som har tatt abort i uke 14/15. Grunnen var at hun ikke var sammen med barnefaren og ville ikke ha barnet hans...

Syns det var en dårlig grunn...

Hun måtte føde ungen og kjente hode og kroppen og bena...

Jeg bryr meg i grunn ikk eom noen tar abort, men syns virkelig dette var litt horribelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel det som har vært diskutert i media, abort frem til uke 16 (tror jeg) må søkes om til et råd. Tror du omtrent alltid får pos svar. Det er derfor enkelte mener at abortgrensen bør utvdides til uke 16 (tror jeg). Fosteret er helt ferdig anlagt i uke 12, så det er vel litt i grenseland spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også det er grusomt, men folk er i forskjellige situasjoner, og vi utenforstående vet jo hvilke grunner de har til å ønske dette.

Det kan jo hende det er det rigktige. Uansett er det ikke riktig å dømme andre for deres egne avgjørelser det KUNNE har vært oss. Det kan vi ikke si noe om før vi er i deres situasjon..

Men ja, er jo enig i at det er jo en tynn grunn det at en ikke er sammen med barnefaren og ikke ønsker barnet hans...men det kan jo være mer her hun ikke ville fortelle om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er den øvre abortgrensa 16 uker ja..

Men de siste 4 ukene, fra 12 til 16, må man søke og få saken vurdert av et panel av fagfolk.

Grunnen til at noen vil heve retten til selvbestemt abort til 16 uker er for å unngå urettferdig behandling.

Så langt har det nemlig vært slik at søker du f.eks på Østlandet får du nesten 100% sikkert innvilget søknaden om abort, mens søker du andre steder er det mye større sjangs for å få avslag.

 

Og ja, man må føde når fostret er så stort.

Dette er vel egentlig en bra ting, for jeg vil tro det virker såpass avskrekkende på folk at de tenker seg nøye om før de velger denne utveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i alle dager skal man ikke kunne si at man synes en abort er forferdelig. herlig het, det er et menneske man bare bestemmer seg for at det passer litt dårlig å få. jeg blir så provosert over hvor lite det skal til for tiden før vi gir opp. når skal vi begynne å ta ansvar for det vi gjør???

 

dette gjør meg opprørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg helt ærlig vi beveger oss ut på tynn is. Samme hva vi syns så er det virkelig ikke vår deal å dømme folk for hva de gjør. Det er da stor forskjell på person og handling, og de er da ikoe noe dårlige mennesker fordi de har et annet syn på saken enn oss? Om vi synes det er dårlig gjort, så kan det være det er verveid hos denne jenta. jeg syns faktisk det står respekt av de som tar det vanskelige valget å ta abort. Det kan faktisk være at det er mer forsvarlig å ikke føre barnet frem om jenta ikke kan forsørge det selv, føler seg moden nok til det, og ikke klarer ansvaret når hun ikke vet hvem faren er. Det er klart det kan oppfattes som tragisk når man tenker på alle som sliter med å få barn, men allikevel, vi skal faktisk ikke dømme noen for det de gjør. Det er ganske heftig å si at det skal lite til før vi gir opp, vi vet ikke noenting mer om årsakene til dette, og det kan være mer enn innlegget sier. Jeg har ingen tro på at jenter som går å tar abort har det lett med seg selv, hverken før eller etterpå! De må faktisk ta ansvar for det de gjør etterpå, det er noe som kalles samvittighet. Vi kan si det er like fælt av de foreldrene som avdekker store feil hos fosteret og ta abort. Men det er faktisk et valg som de har tatt, og de helt sikkert sliter med. Vi skal passe oss for å sitte på en høy hest.

 

I fare for å bli totalt upopulær her, så håper jeg en eller to hvertfall er enige med meg... :-) Jeg blir mer opprørt av slike holdninger som dømmer andre utfra egne meninger.

 

Det er noe som heter at man trenger ikke respektere folk for det de gjør, men man skal akseptere.

 

Stor meningshilsen fra en som håper på å ikke bli kjempeupopulær.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg januarbaby07......

Uansett hvor fælt folk syntes det er så tror jeg ikke de som faktisk må gå gjennom med aborten har det særlig mye bedre.

Folk har mange forskjellige grunner for å gjøre som de gjør...i stedet for å dømme de, så burde man heller prøve å forstå.... Bare tenk dere om, tenk om det hadde vært dere som hadde vannskelig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrev at hun ikke hadde noen psykiske problemer etter aborten. Så jeg tror nok hun har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha mye dårlig smavittighet for mye, eller tenke på ting ofte, uten nødvendigvis å karikitisere meg selv med psykiske problemer!!! Ingen får meg til å tro at verden er svart hvitt i en slik sak! Vi har alle spøkelser i skapene våre, det skal vi alltid huske på. ting som vi kanskje ikke tror andre vil reagere på om vi forteller, kan hende at andre vil fordømme oss skikkelig for. Jeg har forståelse for begge sider, men mitt livsmotto er faktisk at; alt skjer for en grunn, og alt har en årsak og forklaring! Livet bllir faktisk mindre komplisert når en stoler på at folk er ikke gale, vi forstår bare ikke alltid årsakene dems, men de er der som regel! :-)

 

La oss heller prøve få forstå, om ikke bare akspetere. Vi skal ikke skremme eller dømme noen syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kritisere de som har utført abort så sent, da det faktisk er lov her i Norge. Men jeg skulle ønske abortgrensen kunne vært senket til 12 uker, basta bom, eller helst 8 uker, da fosteret ikke er et foster enda, men faktisk et embryo. Men for all del, det er lov i Norge, dermed står man fritt til å velge. Og det å ta abort er et like voksent og ansvarlig valg som å velge å bære frem barnet, man ser på sine muligheter og ikke minst mulighetene for å gi barnet et godt liv, og vurderer deretter.

 

Det jeg ville si, er:

Dere som syns uke 14/15 er ille (inkludert meg, jeg syns ikke det høres pent ut, det skal jeg innrømme),

tenk på abortgrensene i Sverige og Danmark!!!!

Tror det er grensene som går under selvbestemt abort!!!!

 

Sverige= UKE 18!!!!!!!!!

Danmark= UKE 22!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

DET SYNE JEG ER GRUSOMT!!!!!!! MAN KAN FAKTISK KJENNE LIV OG HA STOR MAGE.................................. Huff.... Men, er det lov så er det lov. Man kan ikke leke dommer over noen av den grunn.... Men jeg blir kvalm bare ved tanken.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

danmark er et lite absurd land.. er det virkelig så mye som 22 uker ? herregud. det er hårreisende, minner om land i øst europa og sånn.. nei, nå ble det bare ekkelt. jeg mener, ungen er 28 cm da, og bare to uker senere kan den være levedyktig med nok hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Russland er det ikke abortgrenser... der kan ferdige foster settes i gang, for så å bare bli lagt til siden for å dø!!!!

Om noe er motbydelig å tenke på, så er det DET!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser i grunn i hvem som tar abort og grunn. Men vet at jeg aldri kommer til å utføre det!

Men jeg leste det innlegget, og jeg må si jeg grøste da jeg leste at hun har tatt tabletten som stopper utviklingen til fosteret... Hun er nå i 16+6 uker... Syns det er litt vel langt, men ikke vet jeg grunnen og skal ikke utdype meg mer. Får bare håpe hun ikke får varie mèn...

Hadde heller født ungen og adoptert det bort...

Vi kristne tror det at om en tar abort så skal en høre babyskrik i all evighet... Det står i bibelen.

Men skal ikke skrive mer jeg nå, ønsker lykke til til hun som gjør dette jeg. Tror hun trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆÆÆÆÆÆÆ??????????

Er det sant??????? Fy faen!!!!!!!!! Nå spretter tårene!!! Det kan vel ikke gå ann??????

Huff, nå blir det en natt med mareritt igjen.... Huff og huff.... Blir jo så nære, det er jo faktisk nabolandet vårt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt ærlig januarbaby, dømmer du virkelig ikke de som i russland legger ungen for å dø rett etter fødsel?????????

Jeg mener det er helt grusomt, og at de mødre som tillater det må være helt borte vekk i hodet, slike ting er grusomt!!!! Og jeg mener det er like grusomt om du sitter her og forteller meg at du ikek vil dømme de som gjør det fordi de har sine grunner!!! Greit nok med abortgrensene i land hvor de er "oppegående" , selv om jeg syns danmark ihvertfall drar den veeeeeeldig langt!! Men der har de eksperter som kan litt om dette, og valget er nok tatt på et visst grunnlag, selv om jeg syns det er horribelt. Men de i russland!??? De skulle vært halshugd!!! Tenk å legge en nyfødt baby for å dø!!!???

Dømmer du virkelig ikke det????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er helt forferdelig er at over 1 million kvinner dør, eller blir seriøst syke pga illegale og forferdelige aborter verden rundt.

Disse abortinngrepene er heller ikke regulert av noen som helst regler for å beskytte verken barn eller mor.

Så alt i alt vil jeg si at den abortlovgivningen vi har her i Norge er det human alternativet.

 

Og jeg vil også nevne at jeg har tatt abort, og jeg vil i grunn ikke si jeg er plaget med barneskrik til evig tid..

Hvor i Bibelen står dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo...dette handler om å stå for hva man mener. HVORFOR I ALLE DAGER SKAL DET IKKE VÆRE GREIT Å MENE AT NOE ER GALT HVIS MAN SYNS DET!!!! det å begynne å si at hvis vi syns det er ille i norge bør man se på danmark og sverige er utrolig lite overveid argument. det blir som et barn som peker på naboen og sier "men han stjal TO is, jeg tok bare én." vi bor i norge, vi må ta ansvar for norge.

 

til de som har gjort en abort vi jeg si, det som er gjort er gjort. jeg sender ingen hverken hit eller dit for noe de har gjort. fortid er fortid, det er ikke min rolle å dømme.

 

mitt ønske er å snakke for de som ikke er enige i abortloven i dag. skal ikke jeg få lov til å være med på å bestemme lovene i landet mitt på lik linje med alle andre. hvis jeg skal få lov til det må jeg også få lov til å si det jeg mener.

 

mitt poeng er dette. hvis vi er voksne nok til å ha sex med et menneske er vi voksne nok til å forstå hva konsekvensene av det kan være, og til å takle det.

 

det handler ikke for meg om at det er urettferdig at noen skal kunne fjerne at barn, mens andre ikke kan få. det handler for meg om det livet som har blitt skapt. jeg har en kamerat som foreldrene fikk vite hadde en uhelbredelig sykdom. slike ting man kanskje fjerner foster for i dag. han lever i beste velgående. tanken på at noen skulle ha fjernet han fordi han ikke var perfekt???JEG BLIR KVALM. hvilket supermann samfunn er det vi prøver å lage?

 

det forundrer meg hvor mange som faktisk fjerner barnet fordi det ikke passer så godt. HALLO, det burde du ha tenkt på før. hvis du velger å være voksen nok til å ha sex.

 

det at mange sliter etter abort er jo også et argument i seg selv. det er ikke den beste løsningebn å bare fjerne det. det er ikke bare bare. det finnes andre alternativer. adopsjon for eksempel. mange syns det er flaut hvis folk skulle finne ut at de har blitt gravide, okei, men sånn er det.

 

JA, det er en vanskelig avgjørelse å velge å utføre en abort, men jeg syns ikke det er en ansvarlig en.

 

VI MÅ BEGYNNE Å TA ANSVAR FOR DET VI GJØR!

 

til deg som sa at vi kristne tror på evig barneskrik v abort; det gjør vi ikke. jeg har lest gjennom hele Bibelen(ikke i kveld assa:D), og det står ikke der. litt kjipt å slenge ut en sånn kommentar syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker å gjennta dette så det kommer klart frem. evig barneskrik står det på ingen måte noe om i Bibelen.

 

"til deg som sa at vi kristne tror på evig barneskrik v abort; det gjør vi ikke. jeg har lest gjennom hele Bibelen(ikke i kveld assa:D), og det står ikke der. litt kjipt å slenge ut en sånn kommentar syns jeg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg finlest bibelen med luppe 3 gange rom dagen, men jeg syntes også den påstanden var litt snodig..

 

snøftesnuppa:

 

selvfølgelig skal du få mene det du vil..:)

Men det jeg savner litt fra de som er i mot abort er at de nesten aldri kommer med alternativer til abort.

Hva kan gjøres?

For de fleste innser vel at å forby abort ikke vil si at det ikke utføres aborter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. 2 voksne personer som har sex, utenå beskytte seg.. kan ikke forvente noe annet enn å bli gravid.. hva me dei vennine av meg, som gikk på p-pille.. men ble gravid som 16 åring?? skal ikke hun få kunne ta abort.. enn da jeg selv ble brutalt voldtatt, av en som putta noe i drinken min!!!!!! skal ikke jeg få ta abort?? skal jeg se min voldtektsmann annsikt i mitt barns annsikt.. ( heldigvis ble jeg ikke gravid den gangen, og slapp å ta et slikt valg. dere kan gå inn på siden beholde barne? og lese til abortmotstandere.. det er mitt innlegg.. hva synes du eter å ha lest det??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...