Gå til innhold

Elle Vilde!!! sp.m. ang. saueskinn fra nøstebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt det saueskinnet fra nøstebarn. Lurer bare litt ang. vasking. Jeg bestilte også med sånn ullvaskemiddel til vaskemaskin, burde jeg også ha bestilt sånn lanolinmiddel? Hvor ofte må man tilføre lanolin?

Kan jeg forresten vaske skinnet på ullprogram i maskinen? Har også hørt at vi bør børste skinnet etter vask?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg lest litt på et annet forum hvor nettopp dette ble diskutert. Og der står det:

* Du kan vaske det i maskinen på ull/håndvaskprogram med ullsåpe.

* Når skinnet har tørket børster du over det (gjerne med en karde, det får du kjøpt der de selger utstyr til hund og katt).

* Nå og da setter du inn skinnet med ullfett (lanolin). Lanolin gjør at gulp ol bare kan tørkes av skinnet. Fetter gjør at smuss ikke trenger inn i fibrene.

Dette minner meg på at jeg må kjøpe ny ullsåpe og lanolin. År og dag sidenskinnet ble vasket sist, og jeg har aldri satt det inn med lanolin (skinnet er 2 år gammelt, men like fint som nytt!).

Skrevet

Er det i vonga nå i sommer dere har tenkt å ha skinnet? Blir ikke dette varmt? Vet ikke helt om jeg skal kjøpe det til vintern heller, arva jo en voksipose alikevel.

Skrevet

Hvis det er et skinn av god kvalitet (som det fra nøstebarn er) så bidrar det til å regulere tempen, for det sirkulerer luft gjennom skinnet (i pelsen på skinnet). Er det veldig varmt ute ligger barnet rett på skinnet med bare et tynt teppe over seg.

På vinteren er det også deilig å ha. Blir ekstra mykt og lunt i vognen av det. Vi har skinnet under voksiposen.

Kommer uten tvil til å kjøpe skinn til nr 2 også. Foruten ERGO bæreselen er skinnet det beste kjøpet jeg har gjort, med tanke på barneutstyr.

Skrevet

Jeg har vasket skinnet på ullprogram i vaskemaskin med det ullvaskemidlet de selger hos Nøstebarn. Da jeg kjøpte skinnet lurte jeg på om jeg skulle kjøpe lanolinkur også, men gjorde det ikke, fordi de i butikken sa at det holdt mange vasker før man trengte å bruke lanolinkur på skinn/klær. Har ikke kjøpt det senere heller, men ser på skinnet nå (2 1/2 år)at det trenger tilførsel av lanolin, fordi det som søles av væske ikke lengre preller av og blir liggende oppå. Jeg har børstet skinnet med en ubrukt skobørste etter hver vask, med en gang jeg tar det ut av maskinen og det fortsatt er bløtt. Henger det så til tørk over dusjkabinettet (drypper ganske mye). Ikke vask skinnet for ofte, den avprellende egenskapen er best før det er vasket for mange ganger (men dette endrer seg sikkert dersom man lanolinbehandler det igjen!)

Lykke til med skinnet! (Forøvrig et av de beste kjøpene vi gjorde til første barn!)

Skrevet

Flott. Takk for tilbakemelding. Da bestiller jeg heller lanolintilskudd når det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...