Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke hva som regnes som normalt men vår 4 åring begynte å snakke ganske sent, men K og R har vært der hele tiden.

Men nevøen min var vel rundt skolealder før han "fant" K.

Så jeg tror det er like individuelt som barna selv.

Veldig individuelt.

Datra mi sier alle lyder riktig, det har hun gjort i et år nå, og hun er 3. Så det er en ting som kommer til ulik tid hos forskjellige barn.

Har studert barns språkutvikling, og det finnes ingen regel som sier når de skal kunne hva.

Annonse

Heisann jeg er ny her på forumet, men fant dette emnet ganske intressant. Jeg har studert litt barns språk, og det er et faktum at barn ofte erstatter en lyd eller det det ikke klarer å uttale med en lyd det kan uttale. Dette er det som blir logisk for barnet, når det ikke klarer å si det riktig. Men...ingen bekymring. Barna klarer som regel ikke å beherske uttale før rundt 7 års alder.

Men det du kan gjøre er at når barnet ditt uttaler ordet feil, kan du gjenta ordet riktig, uten at du skal "rette" på barnets uttale. Du bare gjentar ordet i korrekt form. Barnet kan fort bli irritert dersom det skjønner at du skal rette på hans/hennes uttale... Tro meg jeg har en datter som kjenner alle mine triks. Men dette kan være en metode å bruke, slik at hvertfall barnet får høre den riktige uttalen.

Lykke til hvertfall, det ordner seg sikkert av seg selv. Barn lærer mye av hverandre også...

• 1 måned senere...

Sønnen min har sagt K helt siden han begynte å prate, men han har noen ganger litt rar uttale på S'ene om de kommer før en konsonant. F.eks. "Små", det blir mer som "Stmå". Ikke så tydelig T, men likevel. Regner med det er noe som ordner seg etterhvert, for han prater helt rent ellers.

Han er forresten 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...