Gå til innhold

Jeg er en tab-extra-holiker. Hvor farlig er det egentlig?


ormeynglet

Anbefalte innlegg

Har i flere år bælma i meg ca en stor flaske tab hver dag, er skikkelig avhengig.

I mitt forrige svangerskap så visste jeg ikke om at dette med aspartam ikke var bra for barnet og har en frisk liten tulle i dag.

 

Hva slags skader kan egentlig dette føre til hos barnet? Er dette hysteri eller er det et reelt problem? Har selvfølgelig tenkt å kutte ned på tab-inntaket mitt men vet ikke om jeg klarer å gi den opp helt.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

legen min sa til meg iallefall at det ikke var bra å drikke brus fordi den hadde så lav ph og det påvirker livmoren, men hvor skadelig det var visste hun ikke, men det er sikkert ikke positivt iallefall. dessuten har du jo aspertam og koffein itillegg.. jeg drakk en del cola light før jeg ble gravid, men nå tar jeg meg bare at lite glass av og til, men det er jo opp til deg hva du vil gjøre, men hadde jeg vært deg så hadde jeg kuttet kraftig ned, om ikke annet så for sikkerhets skyld, vi vet jo alle at det ikke er bra og drikke det, men jeg vil ikke gamble på hvor skadelig det kan være, bedre å være på den sikre siden, eller hva??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar micha!

 

Nei, du har rett, er ikke verdt å gamble med. Jeg får kutte ned drastisk "sukk", så får jeg spørre legen nærmere når jeg skal dit:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg var også skikkelig pepsi max avhengig. Men når kvalmen kom klarte jeg bare ikke drikke det, og bra er det. Drikker nå kun juice og husholdningssaft og vann........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vil kommentere at jeg synes dette med lav pH høres så rart ut. pH verdien i magen er vel på cirka 1,5 eller noe og pH til brus er vel på en cirka 3,5. Og det er buffersystem i magen som gjør at syrenivået stabiliserer seg/nøytraliseres. Skjønner ikke hvordan det kan ha med livmora å gjøre. Hvis noen kan opplyse meg, er det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Matportalen:

Kaffe, te og cola

 

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

 

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

 

1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

3 - 4 kopper te per dag, eller

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

 

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...