Gå til innhold

ny jobb, rett på ferie?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke det, for å få ferie må du jobbe fra 1.1 til 31.12 året før for å opparbeide deg rett til ferie men du kan jo spørre jeg fikk den ferien jeg hadde planlagt før jeg fikk ny jobb i fjor, Kunne jo ikke vite det når jeg søkte på ny jobb og vi planlegger jo gjerne en tid i forveien. Tok ikke ut mer en 2 uker til sammen. Tar heller ikke ut full kvote i år for jeg har jo ikke jobbet der i hele fjor.

Siden du tiltrer ny stilling før 30.september har du rett på full ferie, dvs.25 virkedager (virkedager = mandag-lørdag). Men du kan bare ta ut den ferien du ikke har tatt ut hos tidligere arbeidsgiver, - så dersom du har tatt ut ferie nå under vikariatet ditt skal dette trekkes fra. Jf. Ferieloven, 29/4-88, §5.

Du kan kreve at 18 virkedager tas ut i perioden 1.juni-30 september (fordi du tiltrer før 15.august), jf.§7 1.ledd.

Som hun over sier; du har ikke rett på feriepenger fra denne arbeidsgiveren, - det skal du få fra fjorårets arb.giver (regner med du alt har fått det). På grunn av dette kan du si fra deg ferien i den grad feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under ferien, jf.§5 6.ledd, men det høres jo ut som du VIL ha ferie da, så dette er vel ikke noe å tenke på da.

Hvis du vil se den aktuelle loven kan du se her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19880429-021.html&emne=ferieloven&&

• 3 uker senere...

Du har rett på ferie, men ikke nødvendigvis når du selv vil. Det er opp til arbeidsgiver når ansatte skal kunne ta ut ferie, stort sett kommer ansatt og arbeidsgiver frem til dette i fellesskap og alt ordner seg, men det kan være forhold ved arbeidsplassen som gjør at ferie ikke er mulig å da kan arbeidsgiver si nei.

Er iallefall slik der jeg jobber... innbiller meg at det er slik andre steder og... men har ingen lovparagraf på det;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...