Gå til innhold

Bare Duo-test eller FV-prøve også?

baffy

Anbefalte innlegg

Var på kontroll på lokalsykehuset idag og fikk se et lite hjerte som banket! Det var en lettelse siden jeg har var litt bekymret pga tidligere MA'er. Hadde selv regnet ut at jeg er 8+6 (utfra den eneste dagen jeg vet at unnfangelsen kunne ha skjedd... + siste mens). Men legen mente at jeg var maks 8 uker... hmm?

Legen var travel og det virket ikke som om hun hadde tenkt å ta opp mine rettigheter til fostervannsdiagnostikk (er 39). Så jeg nevnte det selv og da var hun raskt ute og sa at de da henviser til duotesten og at det som regel var nok. Og at man da bare gikk videre til fv-prøve hvis risikoen viser seg å være høy. Jeg ønsker jo nesten uansett å gå videre til fv-prøve og er jo litt redd da for at jeg ikke får det hvis duo-testen ikke viser noen avvik. Jeg vet jo at den ikke er helt sikker, vel bare 70-80% så vidt jeg husker.

Er også litt bekymret for at jeg er sent ute for duo-testen siden jeg selv mener jeg er 9 uker på vei og jeg først ble henvist til Rikshospitalet i dag...

Er det andre her som har vært gjennom duo-test og/eller fostervannsprøve på Rikshospitalet? Føler meg litt forvirret mht til hva jeg "har krav på" og innen hvilken tidsramme dette må skje. Kanskje det går an å ringe Rikshosp. om en ukes tid når de har fått henvisning min og spørre?

Fortsetter under...

Ultralyd-delen av duo-testen tas i uke 12 eller 13, hvis du har tatt blodprøven et par uker før får du svar på den når du er på ultralyd, hvis ikke må du vente litt på svaret. Jeg synes du skal ringe Rikshospitalet om noen dager og høre om de har fått henvisnigen din, og fortelle om bekymringen din.

Jeg skal til ultralyd på Ullevål onsdag, og jeg fikk beskjed om at det ikke skulle mye ekstra risiko til før man får tilbud om fostervannsprøve. (Jeg fikk også intrykk av at jeg kunne kreve fostevannsprøve uten å ta noen duo-test først.) Jeg mener også at jeg er noen dager lenger på vei enn legen har regnet ut, men hun jeg snakket med på veiledningstimen sa det ikke spilte noen rolle.

Hvis du er for sent ute til duo-test må de jo uansett gi deg tilbud om fostervannsprøve.

Vi ble også henvist sent, men det gikk fint, vi fikk time med en gang. Tok blodprøvene til Duo-testen på UIllevål og ultralyden på Bærum Sykehus.

Tok ikke fostervannsprøve fordi duotest så fin ut.

Det er også en rel. høy risiko for abort ved f.v.prøve i forhold til risiko for kromosomavvik.

Har hørt om de som har fått svar om at alt var fint på fostervannsprøven, men i mellomtiden har abortert. Det må være grusom det.

Vi fikk alt gratis selv om jeg ikke fyller 38 før et par måneder etter at vi har født.

Lykke til!

Hei, dersom du går litt lengre ned på "Gravid-moden alder" finner du mange tråder med diskusjoner om dette tema hvor du finner mye info.

Du blir henvist til genetisk veiledning først, da får du svar på mange spørsmål og mer informasjon om alternativene. Kanskje du er mer interessert i duoprøve etter en slik samtale, kanskje ikke. Duotest gir ingen sikre svar, men kan si om det er risiko for kromosomavvik. Vi fikk flott resultat med meget lav risiko og hadde nok ikke tatt fostervannsprøve hadde det ikke vært for andre indikasjoner på at noe var galt. Spesielt ettersom risikoen for abort etter fv var mye høyere enn risiko for kromosomavvik (men vi var i gode hender og alt gikk bra). Dersom du skal ha fostervannsprøve uansett er det ikke mye poeng å ta duotest.

Duotest tas i uke 10-13+3 (på ullevåll foretrekker de uke 12), mens du kan få fostervann fra uke 14, bare et par uker lengre å vente altså.

Lykke til på genetisk veiledning.

Annonse

Forresten, du er absolutt ikke for sent ute. Jeg var til genetisk veiledning OG duotest i uke 12. Men det beste er å få komme til genetisk veiledning og dersom du skal ha duotest ta blodprøver samtidig (så får man svaret på prøvene før man kommer til utvidet ultralyd). Ring å snakk med dem på Riksen, du. Det virker som om mange fastleger ikke har peiling ang. fosterdiagnostikk og hvordan ting fungerer i forhold til dette.

Jeg tok duotesten i mai. På grunn av bra resultat av denne valgte jeg å ikke ta fostervannsprøve. Risiko var beregnet til 0,05 %.

Jeg hadde ikke tatt noen avgjørelse da jeg tok duotest ang. fostervannsprøve, syntes bare det var lenge å vente på fostervannsprøven og ville ha en pekepinn på hvordan det sto til der inne:)

Jeg ville forsikre meg om at jeg fikk ta fostervannsprøven uansett resultat så jeg spurte legen om dette. Jeg fikk opplyst at alle kvinner over 35 har krav på fostervannsprøve uansett svar på duotesten. Altså kan ikke legen nekte deg fostervannsprøve om resultatet på duotesten er bra.

Takk for alle svar, det gir meg litt å tenke på hvertfall! Søkte litt her på BIM og leste i et gammelt innlegg at man kan risikere å ikke få FV-prøve dersom duotesten er helt fin. Så da er det hvertfall lurt å vite hva man vil før man velger.

Huff, det var jo nesten lettere før man var "moden", da slapp man dette valget og levde seg relativt ubekymret gjennom svangerskapene...

Hei!

Jeg har tatt begge tester-vi hadde ikke tenkt å ta fostervannsprøve om duotest viste liten risk. Dessverre fikk vi økt risiko,men fostervannsprøven viste normale kromosomer- så nå er alt glede!!i uke 20 nå!

Om du har bestemt deg for fostervannsprøve- evt morkakeprøve som du kan ta innen 2-3 uker nå, så hadde jeg droppet duotest. Aldersgrense for gratis prøver er 38 uker. Lykke til! Jeg bor i vest og tok prøvene på Haukeland

Hei!

Er du over 38 år får du tilbud om duo-test eller fostervannsprøve.

Dvs vil du ha fostervannsprøve, tar de ikke duo-testen, da går de direkte til fostervannspørven. Denne kan først gjøres når du er i uke 15, fordi det må være produsert nok fostervann. Sier du ja til duo-testen (dvs. blodprøve og ultralyd) tar de denne er alt ok dvs at du er i en risikogruppe under 0,4% får du ikke tilbud om fostervannsprøve. Er du over 0,4% kan du gå videre til fostervannsprøve.

Ja en annen info til, de tar ikke ultralyd før du er i uke 11, der er først da de kan se nakkefold. Så du er ennå innenfor fristen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...