Gå til innhold

Bekymret for blodtrykket - noen som kan oppmuntre?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kommet hjem fra 2. legebesøk idag, selv om jeg bare er i uke 7. Har tidligere stått på medisiner for høyt blodtrykk, og allerede i dag har blodtrykket steget, og ligger nå på 150/90... Er henvist til sykehuset for videre oppfølging med lege der, og er selvsagt glad for det. Men kjente også at jeg ble redd og nå ser jeg bare problemer og bekymringer framfor meg. Føler illusjonen om et normalt svangerskap har blitt knust allerede nå...

Fortsetter under...

Det positive er jo at du blir fulgt opp ! Jeg tror ikke høyt blodtrykk i seg selv trenger å være problematisk under svangerskap, men du er vel noe mer utsatt for svangerskapsforgiftning. Jeg har hatt svangerskapsforgiftning to ganger, og har ikke merket noe særlig enn at jeg ble fulgt veldig godt opp hos lege og på sykehuset og det føltes svært godt og tryggt. Jeg har klart å kose meg med det gryende liv i magen, selv jeg visste jeg var utsatt for å få svangerskapsforgiftning. Det har dessuten gått helt fint med mine to små gull. (som nå er 1 1/2 og 4 år)

Det viktigste er vel at du prøver å slappe mye av, så går det nok bra skal du se.

Ønsker deg lykke til !

hei! ville bare i at jeg har det akkurat som deg. Er nå i 18+4, å det har vært mye styr rundt blodtrykket mitt. Jeg ble henvist til sykehuset i uke 15 å da ble jeg faktisk innlagt, de ville prøve å finne ut hvorfor jeg har høyt blodtrykk siden jeg var så ung (er 25 år). De fant ikke noe spesiell grunn til d, noe som var helt vanlig. Jeg går nå på medisin, som er beregnet på gravide, å jeg må til lege å måle blodtrykket hver uke. Var der på mandag, å da var blodtrykket 120/88, noe som var helt akseptabelt, så håper at ting går bra. Jeg må sannsynligvis gå sykmeldt resten av svangerskapet, men jeg gjør gjerne d, hvis d er d beste for babyen min!! Har hele veien følt at d er bare meg som har slitt med dette problemet, så d var "godt" å høre at jeg ikke er alene.

Håper ting ordner seg for deg også, d er ikke noe gøy når ting ikke går som forventet.

Så bra å høre at det kan hjelpe med medisiner. Og at du kan få medisiner selv om du er gravid. Jeg har hatt høyt blodtrykk et års tid før jeg ble gravid, og de finner ingen årsak med meg heller. Alt annet er bra, og kolesterolverdiene er veldig lave. Er 31 år, så føler meg ikke gammel jeg heller akkurat :-) Blir spennende å høre jva de sier på sykehuset, venter på tilbakemelding fra de nå.

Vi får krysse fingrene for hverandre og håpe det går bra uten for mye trøbbel.

Kjenner at det hjelper på humøret og optimismen å høre om andre i samme situasjon!

Annonse

Hei. Vet ikke helt om dette er den oppmuntringen du er ute etter, men jeg tenkte jeg kunne dele min historie med deg.

Har i flere år hatt noe forhøyet blodtrykk, de har lett og lett etter årsaken til det, men ikke funnet noen årsak. Det er høyst sannsynlig familiært, da både min mor, mormor, tante osv. har det og går på medisiner for det. Jeg begynte derfor på medisiner før jeg ble gravid for 3 år siden, og da jeg planla å bli gravid ble jeg satt på noen gode, gamle medikamenter som var godt testet i.f.t. det å være gravid;

Trandate og Aldomet. Da jeg ble gravid, følte jeg meg frisk som en fisk utover i svangerskapet, blodtrykket var glimrende og jeg var i full jobb. Ble, siden det ble betegnet som et "risikosvangerskap" fulgt opp på svangerskapspoliklinikken på Ullevål, samt av fastlege, noe som var trygt og godt. Fikk flere ganger antydninger og forespørsel om jeg skulle sykemeldes, men siden jeg er typen som ikke liker å sitte stille og uvirksom, og jeg følte meg bedre enn på lenge, så ville jeg helst unngå det, så jeg jobbet ufortrødent videre.

I uke 23/24 var jeg til kontroll hos en lege som syntes at det virket som fosteret var litt lite, og han ville derfor ha meg inn igjen til kontroll om to uker. Der ble det påvist at fosteret hadde et vekstavvik, og at det hadde lagt på seg svært lite i løpet av disse to ukene. Ble sendt til en ultralyd-spesialist, som målte at gjennomstrømningen i navlesnoren ikke var som den skulle, og deretter ble jeg lagt inn på observasjonsposten, med beskjed om at han ville være fornøyd om jeg kom over uke 30. Der ble jeg fulgt opp og sjekket daglig, og etter 9 dager turte de ikke vente lenger; de ville ta henne ut i løpet av kort tid. Så, i uke 27 + 2 kom vesla til verden v.h.a. keisersnitt, 650 gram tung og 33 cm lang. Det ble et 10 uker langt opphold på nyfødt-intensiven, men med et rimelig ukomplisert forløp. Hun er i dag 2 år og 10 mndr., og bærer absolutt ikke noe preg a å være født for tidlig. Morkaka hadde iflg. legen som gjennomførte keisersnittet en merkelig konsistens - litt "inntørket", og årsaken til prematur fødsel ble derfor sekkeposten morkakesvikt.

MEN - det er slett ikke alle svangerskap hvor mor har høyt blodtrykk som behøver å ende slik. Man er slett ikke sikker at mitt høye blodtrykk er årsaken til morkakesvikten, men man mistenker det. Det til tross for at blodtrykket var medisinert og veldig fint i svangerskapet.

Jeg vet at når jeg nå (forhåpentligvis) snart vil ha et barn til, vil jeg lytte mer til legen når det gjelder å ta det med ro, få tidlig hel eller delvis sykemelding, og antakelig bli satt på blodfortynnende medisiner (Albyl-E) ganske tidlig i svangerskapet. Så min anbefaling til deg er; lytt til legene, sørg for jevnlig og god oppfølging underveis, så skal du se det går bra. Lykke til: )

Du får ha masse lykke til!! Håper det går like bra med deg, som det gjør med meg nå. Legen tror iallefall at ting skal gå bra med meg. Etter at jeg fikk medisin så har blodtrykket blitt MYE bedre, så det er håp for deg også!! Jeg krysser fingrene for deg, og håper å få høre mer når du har vært til undersøkelse/kontroll.

Hei.*Maggi* Måtte bare svare på innlegget ditt. Har selv vært i samme situasjon. Har i flere år vært plaget med høyt blødtrykk, og fått medisiner for det. Har fungert veldig bra. Jeg ble også gravid, og i uke 25.3 ble jeg lakt inn på Aker Sykehus med vekstavvik. Jeg kom inn med 3 cm åpning, og fødsel i gang. Fikk riehemmende og dekadrom sprøyter( lungemodning) i forberedelse på fødsel. Men de riehemmede medisinene reagerte jeg på med et enormt høyt blodtrykk, så de turte ikke å gi meg det lenger. Var faktisk så høyt at jeg kunne dødd av det. Jeg fødte min datter i uke 26.6. NOrmal fødsel som varte i 8 timer og 7 min. hun veide 550 gram og var 28 cm lang.

Hun lå i kuvøse i 5 uker, uten noen form for "nedturer". hun bare vokste og vokste. kom hjem 9 dager før termin.

Hun er i dag 10 år, og kan ikke se på henne heller at hun er født prematur. Men nå er jeg gravid igjen, 9 uker på vei, og blodtrykket er på vei opp igjen. Skal legges ikk på Rikshospitalet i morgen for å følges opp. Dumt midt i ferien, men håper jeg får perm i helgen. Så kjedelig å ligge på sykehus å ikke være "syk". Ønsker dere en riktig god sommer. Hilsen Siv39

Til Maggi og Siv39

Hvor høyt er/var blodtrykket deres da?

Jeg har to dødfødte gutter som ble født i uke 22. Første gang morkakesvikt, andre gang vet jeg ikke enda. Er tatt en del prøver av meg.

Har blodtrykk på 140/85-90 og skal til utredning for det nå!

Lykke til i morgen Siv!

Siv39: Godt å høre at det gikk bra med både deg og jenta di forrige gang. Håper du får god oppfølging på Rikshospitalet i morgen, slik at du kan få komme ut av sykehuset igjen ganske raskt. Vil gjerne følge med deg fremover, siden du ligger minst 2 - 3 måneder foran meg i forløpet...

Steinbukk77; Trist å høre om guttene dine. Oppdater meg gjerne når du får vite årsaken til at det gikk galt også 2 gang. Orker dere prøve flere ganger?

Mitt blodtrykk er nå på 120/80 (med medisiner). Det var omtrent der det lå sist jeg ble gravid også. Ble aldri skyhøyt; rett før datteren vår ble tatt ut var det vel på 150-160/100-110, også mye på grunn av stresset rundt situasjonen.

• 1 måned senere...

Annonse

Hei!

Ser at det er mange her som sliter / har slitt med høyt blodtrykk. Jeg fikk også det i siste sv.sk, som endte med sv.sk.forgiftning 3 dager etter fødselen. Men alt gikk heldivis bra allikevell. Fikk høre av gynekologen på sykehuset at ca 10 % av de som får sv.sk.forgiftning og forøvrig sv.sk.diabetes blir plaget med dette etterpå, altså høyt blodtrykk eller høyt blodsukker. Jeg har gått på BT (blodtrykk)`smedisin i perioder etter den gangen, men kunne slutte ifjor. Er nå bare 4 uker på veg (Tok testen igår *S*) og det skal bli spennende å se framover. Er jo litt forberedt nå. Vet jeg skal starte på blodfortynnende i uke 7-9 og har fått navnet på den BT`smedisinen jeg må gå på hvis BT blir for høyt. Og jeg kommer til å sørge for at BT blir målt også etter fødselen. Det ble det ikke gjordt sist, og det er litt rart igrunna mtp at det var så høyt i sv.sk. Men så er det jo ikke så vanlig med sv.sk.forgiftning etter fødselen heller da.Kommer også til å bli sykmeldt tidlig, har altfor tungt arbeid og ubekvem arb.tid.Stress og tungt arbeid tror jeg blir det viktigste å unngå. Skal også be om en UL for å sjekke gjennomstrømningen i morkaka i uke 24, som jeg ser flere her har vært på.

• 11 måneder senere...

Hei, jeg er også engstelig pga forhøyet blodtrykk og ser drømmen om et "normalt" svangerskap forsvinne. Jeg fødte en sønn for 16mnd siden. Han kom tre uker før pga svangerskapsforgiftning hos meg. Blodtrykket var på det høyeste 188/122. Nå er jeg gravid med nr. 2 og jeg er 14 uker på vei. I dag hos legen målte de trykket mitt til 145/90 og jeg er satt på Trandate. Hadde et normalt trykk før svangerskapet. Jeg er nå super bekymret for fosteret. Fått beskjed om at jeg må inn på sykehuset og ta ultralyd for å se om morkaka og gjennomstrøningen i navlestrengen gir fosteret nok næring og oksygen. Jeg er skikkelig redd!! Er dette standard eller er det fordi de tror det er noe galt?? og hvis det viser seg å være litt lite eller noe vil det da hjelpe fosteret at blodtrykket mitt synker når jeg nå har begynt på medisin?? Også jeg ser for meg en ny runde med svangerskapsforgiftning og at det denne gangen begynner ALTFOR tidlig. Urk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...