Gå til innhold

Info angående tannbehandling og graviditet

Anbefalte innlegg

Samme som tidligere, men jeg ser at det fortsatt er noen som lurer!

Vil gjerne rette litt opp i misforståelser også. Legg også merke til at jeg skriver BØR - ingen forbud altså, bare retningslinjer.

* NEI - du bør ikke få fjernet amalgam eller få lagt ny amalgamfylling når du er gravid. Amalgam er forresten ikke forbudt, men bruken av den er kraftig redusert pga kvikksølvinnholdet.

UNNTAK: kommer ikke på noen. Amalgam er fy-fy under graviditet.

* NEI - du bør helst ikke få bedøvelse når du er gravid.

UNNTAK: dersom hullet i tanna di/den vonde visdomstannen plager deg voldsomt, og du ikke kan vente til etter du har født med å få fikset det. Husk - du skal ikke plages unødig.

* NEI - du bør ikke ta røntgenbilder når du er gravid.

UNNTAK: ved rotfylling må tannlegen ta et bilde eller to for å se om fyllingen blir helt tett.

* NEI - du bør ikke bleke tennene mens du er gravid. Det er gjort lite forskning på området tannbleking og graviditet, men man vet at blekemiddelet iallfall ikke er bra for slimhinnene i magen. Og dessuten er dette kun for utseendets skyld.

UNNTAK: Ingen. Som nevnt ovenfor, er dette for utseendets skyld, og det kan man godt vente med til etter man har født.

Nå er tannleger forskjellige, så dere velger selv om dere ønsker å høre på deres tannlege. Men ALLE tannleger burde holde seg innenfor de retningslinjer jeg har beskrevet ovenfor.

Til slutt vil jeg få si at infoen min trygt er til å stole på, arbeidsplassen min består av 5 tannleger og 4 oralkirurger, og de tilsammen er en

meget trygg kilde. :-)

Lykke til damer. :-)

Fortsetter under...

Gikk ut av Universitetet i Bergen i 2003 og noe forbud mot anestesi eller bedøvelse (bortsett fra en som kan forårsake kontraksjoner i livmoren) var det ingen som la ned, på noen avdelinger. Røntgenavdelingen derimot vektla gjennom hele kurset hvor mye en må bestråle en foster for å gjøre skade med dagens apparatur. 2-3 bilder utgjør en mikroskopisk andel av dette. Det når oss som tidligere nevnt betydelig mer bestråling av samme sort fra det ytre rommet hver eneste dag, likevel går vi ikke ikledd blykapper! og de aller fleste får friske unger.

Jeg stoler på universitetene som sitter med spisskompetansen på alle områder. Selv om en privatpraksis med spes. i oralkirurgi kan være fine ting dette.

Enig om amalgam men dette er så å si ikke i bruk etter dagens retningslinjer. Til og med sosialklienter får hvite fyllinger.

Lystgass er jo den samme som er i bruk under fødselen men er ikke sikker på om det er heldig å puste inn mer enn nødvendig gjennom ventetiden. Det er ikke å anbefale for gravide tannleger å arbeide med lystgass pga fare for fosterskade.

Den beste tiden for behandling hos tannlegen er 2. trim. Da behandler til og med oralkirurger elektivt, dvs dersom ikke det akutte behovet er der. 9 måneder kan være lenge å gå med et hull. Det som er lite og kan lett berges i begynnelsen, kan være håpløst mot slutten. Nytter ikke å være bokstavrytter da.

Det virker som om Maria sitter med alt slags inf om alle ting, fra bilstoler til tannbehandling. Glad jeg ikke er gift på denne kanten. Men lykke til, for all del.

Ser ut som om jeg, merkelig nok, har provosert voldsomt her....? Jeg skrev faktisk i innlegget mitt at man måtte legge merke til at jeg skrev BØR - at det slett ikke var noe forbud mot noe som helst!

Jeg skrev også at dersom man er plaget, kan man gjerne ta imot den behandlingen som trengs, uten å få dårlig samvittighet eller være redd. Det er UNØDVENDIG tannbehandling man bør vente med, det kalles "føre var"-prinsippet.

Det er KUN dette temaet, fordi jeg JOBBER med det, og temaet trafikksikkerhet, fordi jeg interesserer meg for det, jeg har sagt noe utfyllende om.

Synes det er ganske unødvendig og ikke minst merkelig av deg, Anonym, å rakke ned på meg fordi jeg har engasjert meg i disse to temaene. "Glad jeg ikke er gift på den kanten", ja, det samme kan jeg si om deg da, som lar deg provosere av noe som var ment å HJELPE.

Lykke til til deg også.

Ville bare gi deg min støtte, Maria. Synes den siste kommentaren fra Anonym var direkte unødvendig. Disse forumene er jo nettopp fordi vi ønsker å komme med tips, råd, erfaringer og slikt til hverandre. Du presiserte jo i tillegg at det du skrev kun var anbefalinger, og ikke påbud.

ps: Anonym skriver at h*n gikk ut av universitetet i Bergen - men med hvilke fag? Jeg har gått på universitet jeg og, men med sosialantropologi og historie kan jeg neppe uttale meg faglig om tannbehandling og røntgen annet enn gjennom personlig erfaring :)

Gjest leelu23 *25.11.2006*

Kjempefint innlegg Maria :)

Ikke bry deg om "feige anonym" som tydeligvis har stått opp på feil side av senga idag som presterer å rakke ned på ett flott hjelpeinnlegg som helt garantert mange her inne på forumet lurer på :)) når du i tillegg skriver bør- så klarer hvertfall ikke jeg la vær å kommentere slike angripende svar du får..

Annonse

Takk, ka-ping og leelu23, godt med støtte fra normale, oppegående folk! :-)

Angående lystgass, ka-ping - du må undersøke forskjellige tannlegekontor for å finne ut hvilke som har dette tilbudet. Noen har det, noen har det ikke. På klinikken der jeg jobber har vi ikke det, men det er i hovedsak fordi det er så dårlig avlufting at personellet også ville blitt påvirket. Tenk deg DEN "fyllefesten", hehe... ;-)

Legger til - lystgass er ikke en direkte smertelindring, altså, du vil ikke få lystgass ISTEDET FOR bedøvelse. Lystgass i forbindelse med tannbehandling gis når pasienten har kraftig tannlegeskrekk. Den gjør deg mer likegyldig og lett ruset, slik at nerv;siteten ikke skal hindre deg i [ f[ utf;rt tannbehandlingen. Smertene er det bedøvelsen som tar bort.

Syntes det var ett bra innlegg jeg!

så får jo folk velge å ta til seg infoen du skriver eller ikke.........

Jeg var faktisk hos tannlegen før jeg visste at jeg var gravid og da hadde jeg et par hull. Da jeg kom tilbake å skulle borre sa jeg at jeg var gravid og da ville hun ikke gjøre det da, men vente til 2.tri og kun da ta det ene provisorisk også skal jeg inn etter jeg har født istedenfor.

Så forrige uke var jeg hos tannlegen og borret uten bedøvelse og la på en fylling som kun er provisorisk og som smakte veldig som nellik og som er Helt ufarlig :) Fikk skikkelig juleføelse der jeg satt :)

Tannlegen min sa at hun ønsket ikke å ta noen sjanser med den lille og det er jeg veldig glad for :)

"feig anonym" er selv tannlege, så til dem som lurer på fakultetet jeg gikk ut av, så heter det odontologisk.

det er ikke så sjeldent at sykepleiere vet best på sykehus, så vi kan vel trekke en parallel og si at kontordamene er av og til klokest på tannlegekontorer.

med innlegget mitt ville jeg bare at folk skulle skjønne at det finnes et valg. gravide er lette å skremme, for alle vil jo det beste for det kommende barnet. det finnes farligere ting i ventetiden enn lokalbedøvelse og boxetter og babywatchere. når en ikke er fagperson nærmere enn en tannhelsesekretær, så synes jeg det er et stort sprang å komme med absolutte uttalelser som passer mer til dem som har en relevant utdannelse. det være seg tannleger eller andre spesialister.

Annonse

hei.

tviler ikke på at du er en dyktig tannlege, men som i de fleste bransjer er det mange forskjellige meninger om hva og hvor "farlig" ting er.

Du bør kanskje lære deg å lytte til andres meninger også, da det hovedinnlegger kommer med er en anbefaling ikke ett fasit svar. Min tannlege som sagt var i mot amalgan og bedøvelse så jeg borret uten bedøvelse og fikk en provisorisk fylling og skal komme tilbake etter jeg har født. Og uten å kjenne deg, så vet jeg ihvertfall at hun jeg går hos er en dyktig tannlege, så det er tydeligvis forskjellig oppfatning på det punktet. Det hun sa til meg at man kan ikke garantere at det ikke har en innvirkning på fosteret derfor tar hun aldri den sjansen med gravide........hun vil heller være "litt for forsiktig".

Så vil bare si det at selv om jeg jobber med regnskap og ikke har peiling på tenner i det hele tatt så har jeg både ett hue og to ører så jeg hørte jo hva tannlegen min sa og forteller det bare videre uten å prøve å virke som noen bedreviter :) for som sagt......tenner har jeg ikke peiling på :)

men lurer du på kredit og debit så kan jeg hjelpe deg :)

Du høres virkelig ut som en sympatisk person, hvor jobber du som tannlege egentlig?? Må vare vite så jeg slipper å havne i stolen din... Det er tydelig at du setter deg selv øverst på rangstigen.

En tannhelsesekretær er også en fagperson med helsefaglig utdannelse og kunnskap som skal hjelpe og assistere deg i ditt daglige arbeid, men i ditt tilfelle så er du vel best alene.

Hehe, sitter her og ler for meg selv. Husker plutselig en gang for noen år siden, jeg prøvde å diskutere innvandringspolitikk med en gravid. (Hadde den gangen lite innsikt i gravid-hormoner, for å si det sånn.)

Får litt den samme følelsen her. Blokkbokstaver blir vist litt for heftig virkemiddel Maria:)

Det er ikke alltid like lett å tråkke oppi et vepsebol,hehe.. Ellers vil jeg bare oppfordre alle til å fornye sitt medlemskap i Snilde BIMPigers forbund, dette gjøres ved behov:)

Ha en fin kveld jenter. Klem

Gir meg fremdeles ikke...

Tannhelsesekretærer har desverre ikke nødvendigvis spesiell utdannelse til yrket. mange blir fremdeles lært opp "ved siden av stolen"

til tvilere og bedrevitere vil jeg gi en god og folkelig link til en kollega i Oslo: http://www.tannlege-svendsrud.no. let under voksne og så tenner og graviditet. høyre kolumn der håndterer spørsmål om røntgen, bedøvelse m.m. ellers også gode beskrivelser om øvrig tannbehandling.

Anonym, jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du har latt deg provosere så voldsomt av at jeg har uttalt meg. Mine kolleger, tannlegene og oralkirurgene, er jo de som har fortalt meg dette. Er det noe galt i å videreføre deres informasjon? Jeg finner ikke på dette selv, det ville jo vært tullete. Jeg gjentar, det er tannlegenes og oralkirurgenes uttalelser.

Jeg har uansett ikke prøvd å skremme noen på noe vis, jeg skrev jo til og med unntak for "reglene", og at man ikke behøvde å være redd eller få dårlig samvittighet dersom man virkelig hadde behov for behandling. Skjønner derfor ikke hvor du får det fra at jeg er interessert i å skremme noen. Det har vært langt fra mine intensjoner, og jeg har fått mange takk fra folk som har lest innlegget.

Jeg var hos tannlegen i dag og trakk en tann jeg. Tok røntgen først, og fikk bedøvelse. Tannlegen sa at det ikke var skadelig, men fikk en blykappe over meg fordet.

Var også hos legen min for 2 mnd siden, hvor jeg fikk samme bedøvelse man får hos tannlegen. Hadde betennelse i en tå, og legen forsikret meg om at det ikke var skadelig med en slik lokalbedøvelse, så det er mye forskjellige teorier om hva som er og hva som ikke er skadelig..

Og grunnen til jeg måtte trekke tanna, var fordi tannlegen sa at man ikke kunne rotfylle når man er gravid..

Men uansett, er det noe man bekymrer seg for, så kan man vente til ungen er født, med mindre smertene er for store.

Var det jeg hadde tenkt til å gjøre til å begynne med..

Det viktigste er vel å kunne stole på legen eller tannlegen man går til. Det som skremmer mest, er det ukjente.

Jeg har også nylig fjernet en føflekk som sikkert kunne vente til etter fødselen men kirurgen mente det var helt OK å ta det nå. Lokalbedøvelsen var den samme som tannleger bruker og innebar ingen fare. Velger å stole på de som har skolert seg vedrørende det aktuelle feltet.

Tannrøntgen har jeg også tatt i både tidligere og nåværende svangerskap, samt bedøvelse. Har fått friske unger og hatt normale svangerskap.

Jeg ville bekymret meg mer for f.eks. andre strålekilder, som mikrobølgeovner, hårfønere o.l. som gjerne er i bruk i hjemmene våre hver eneste dag.

Takk til Maria som viderefører "nyttig" informasjon, men jeg må likevel si meg enig med "feige Anonym", (som jeg ikke synes er feig - vi er alle Anonyme!). Vi gravide blir lett skremt, og selv om Maria skriver 'bør", så tolkes det lett som en regel. Sist jeg var gravid tok jeg røntgen hos legen, og hadde senere kjempe dårlig samvitighet. Det jeg da trengte var noen til å fortelle meg at det ikke var farlig for babyen, istedenfor innlegg som sier "du burde ikke gjøre dette".......

Og de som må ha røntgen pga rotfylling e.l., det er jo ikke hyggelig å lese at man egentlig ikke burde..........

Ang. boxetter, husker ikke innlegget så godt, men det finnes alltid untakk her også. Gullet vårt lå i Frejkas pute i 4 mnd, og da var det ren tortur for henne å sitte i bilsete. Vi brukte likevel bilsete, men skulle jeg valgt på nytt ville jeg valgt boxette. Hun hylskrek, hele tiden, men fra den dagen puten kom av var hun helt rolig i bilsete sitt. Det var da vi skjønte hvor vondt hun hadde hatt det!!

Noen foreldre skal på veldig lang biltur med den nyfødte babyen, og da står vel valget mellom to onder: Sikkerhet og ryggen til babyen. Det finnes ikke rett og galt, foreldre får velge hva de selv synes er best uten at andre legger seg borti det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...