Gå til innhold

Info angående tannbehandling og graviditet


♥Prinzessin♥

Anbefalte innlegg

Samme som tidligere, men jeg ser at det fortsatt er noen som lurer!

Vil gjerne rette litt opp i misforståelser også. Legg også merke til at jeg skriver BØR - ingen forbud altså, bare retningslinjer.

 

* NEI - du bør ikke få fjernet amalgam eller få lagt ny amalgamfylling når du er gravid. Amalgam er forresten ikke forbudt, men bruken av den er kraftig redusert pga kvikksølvinnholdet.

UNNTAK: kommer ikke på noen. Amalgam er fy-fy under graviditet.

 

* NEI - du bør helst ikke få bedøvelse når du er gravid.

UNNTAK: dersom hullet i tanna di/den vonde visdomstannen plager deg voldsomt, og du ikke kan vente til etter du har født med å få fikset det. Husk - du skal ikke plages unødig.

 

* NEI - du bør ikke ta røntgenbilder når du er gravid.

UNNTAK: ved rotfylling må tannlegen ta et bilde eller to for å se om fyllingen blir helt tett.

 

* NEI - du bør ikke bleke tennene mens du er gravid. Det er gjort lite forskning på området tannbleking og graviditet, men man vet at blekemiddelet iallfall ikke er bra for slimhinnene i magen. Og dessuten er dette kun for utseendets skyld.

UNNTAK: Ingen. Som nevnt ovenfor, er dette for utseendets skyld, og det kan man godt vente med til etter man har født.

 

Nå er tannleger forskjellige, så dere velger selv om dere ønsker å høre på deres tannlege. Men ALLE tannleger burde holde seg innenfor de retningslinjer jeg har beskrevet ovenfor.

 

Til slutt vil jeg få si at infoen min trygt er til å stole på, arbeidsplassen min består av 5 tannleger og 4 oralkirurger, og de tilsammen er en

meget trygg kilde. :-)

 

Lykke til damer. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp trukket en visdomstann, og det var svært lite rtg-stråler fra deres nye apparat + jeg hadde blyforkle. De mente det ikke var noen fare, jeg tok kun 2 panodil etterpå. Det var slett ikke vondt, ikke etterpå heller og jeg er ikke redd for at det har skadet spiren.

 

Jeg hadde ikke opsøkt tannnlegen i graviditeten hvis det ikke var fordi jeg fikk vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at behandling under graviditet ikke er gratis lenger heller, så prøv å unngå tannlegen hvis mulig.... :) Hvis du er som jeg og kaster opp mye så bør man skylle munnen med vann etterpå, IKKE puss for etter magesyren er emaljen sårbar og kan ta skade av børsten!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når jeg var ca 7 uker på vei, opererte jeg ut en visdomstann, dette var noe jeg måtte gjøre på grunn av gjentagende betennelser.

Tannlegen tok et bilde, han tok bilde i stolen jeg satt i, og jeg fikk et brett under haken. Jeg fikk også en god del bedøvelse, samt pinex forte til å ta etter oprasjonen, tok to av disse tablettene.

Denne tannlegen med kirurgi som spesialfelt, mente at dette var helt trygt og at jeg ikke trengte å bekymre meg for at dette ville skade fosteret.

Når jeg leser innleget ovenfor blir jeg veldig bekymret......har behandlingen jeg har utført kunnet ført til skade på fosteret???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hovedinnlegger her:

 

Sjefen min er oralkirurg, og han sier at det IKKE ER BEVIST noen skade på foster ved bruk av bedøvelse. Men det han også sa til meg, var at han ikke ville utføre noen trekking av visdomstann på meg nå, fordi tannen IKKE plaget meg, og det derfor ikke hastet. Han ville altså ikke skape noen unødig bekymring rundt dette med bedøvelse, og ville derfor vente med trekkingen til etter fødselen. Hadde tannen plaget meg, derimot, ville han ha trukket den.

 

Altså - all UNØDVENDIG tannbehandling bør unngås i graviditeten (bortsett fra profesjonell tannrengjøring og tannsteinsrens, som er ok), men alt som plager deg/er vondt, derimot, skal du ikke ha dårlig samvittighet for å få gjort noe med!

 

Etter all sannsynlighet er alt HELT OK med babyen din. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte om pinex forte og røntgen også, så jeg!

 

Røntgen er et "føre var"-prinsipp, som alt annet. Strålene fra tannlegens apparat er lave - du blir faktisk utsatt for mer stråling når du tar en flytur mellom Oslo og Bodø! Men som sagt, alt man KAN unngå av slike ting, bør man unngå.

 

Pinex forte er et medikament, som, som alle andre medikamenter går over i morkaken og dermed over til fosteret. Men tannlegen skal vite om det er bevist skade på fosteret ved bruk av dette, og si fra om dette til deg. Dette er jeg usikker på, men jeg tror at tannlegen din helt sikkert visste hva han gjorde!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...