Gå til innhold

Info angående tannbehandling og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samme som tidligere, men jeg ser at det fortsatt er noen som lurer!

Vil gjerne rette litt opp i misforståelser også. Legg også merke til at jeg skriver BØR - ingen forbud altså, bare retningslinjer.

* NEI - du bør ikke få fjernet amalgam eller få lagt ny amalgamfylling når du er gravid. Amalgam er forresten ikke forbudt, men bruken av den er kraftig redusert pga kvikksølvinnholdet.

UNNTAK: kommer ikke på noen. Amalgam er fy-fy under graviditet.

* NEI - du bør helst ikke få bedøvelse når du er gravid.

UNNTAK: dersom hullet i tanna di/den vonde visdomstannen plager deg voldsomt, og du ikke kan vente til etter du har født med å få fikset det. Husk - du skal ikke plages unødig.

* NEI - du bør ikke ta røntgenbilder når du er gravid.

UNNTAK: ved rotfylling må tannlegen ta et bilde eller to for å se om fyllingen blir helt tett.

* NEI - du bør ikke bleke tennene mens du er gravid. Det er gjort lite forskning på området tannbleking og graviditet, men man vet at blekemiddelet iallfall ikke er bra for slimhinnene i magen. Og dessuten er dette kun for utseendets skyld.

UNNTAK: Ingen. Som nevnt ovenfor, er dette for utseendets skyld, og det kan man godt vente med til etter man har født.

Nå er tannleger forskjellige, så dere velger selv om dere ønsker å høre på deres tannlege. Men ALLE tannleger burde holde seg innenfor de retningslinjer jeg har beskrevet ovenfor.

Til slutt vil jeg få si at infoen min trygt er til å stole på, arbeidsplassen min består av 5 tannleger og 4 oralkirurger, og de tilsammen er en

meget trygg kilde. :-)

Lykke til damer. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tipset :-) Jeg har ikke gått til tannlegen i svangerskapet enda og tror nå at jeg utsetter det til etterpå. Har egentlig ikke noen tannlege her i Oslo. Synes det er vanskelig å finne en jeg føler meg trygg hos.

Skrevet

Bra du tok det opp igjen.

Alltid mange som lurer på dette.

Vi tar helst ikke røntgenbilder første trimester. Ellers er det ikke noe i veien for ta det etter dette så fremt det er et nytt rtg-apparat med lav stråledose. Og det har de fleste av oss tannleger nå.

Ang. bedøvelse er det spesielle typer vi unngår på gravide, f.eks. Septocaine, som er det vanligste bedøvelsesmiddele hos tannleger i Norge pr i dag. Men vi har gode alternativer.

Vi venter gjerne til etter 1. trimester med tannbehandling hvis det ikke er akutt.

Hilsen gravid tannlege

Anonym akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...