Gå til innhold

Blodprosent og jerntilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

Har akkurat kommet tilbake fra jordmor med beskjed om å spise jern tabletter morgen og kveld. Jeg er 32+4 Jeg hadde blodprosent på 9.9.

Er det noen med erfaring på hvordan jerntabletter virker? Hvor lenge tar det før blodprosenten øker igjen hvis den i det hele tatt gjør det? Skulle virkerlig ønske at det virket fort for jeg har vært fryktelig slapp et par uker nå.

Er det noen som har tips til noe annet som virker bedre enn jerntabletter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok jerntabletter i forrige svangerskap, de virker nokså gradvis. Du kan hjelpe til litt med å spise mat som er rik på jern... som grovbrød, rent kjøtt, leverpostei, frukt og grønt (broccoli)... Husk å drikke juice når du tar jern, C-vitaminer øker opptaket, ikke drikk melk eller kaffe samtidig som du tar jerntabl - det hemmer opptaket av jern :)

Her er en fin brosjyre om gravide og jern :)

http://193.90.90.233/attachments/23497_Jern%20og%20gravide.pdf

Skrevet

Floradix Formula jernekstrakt er et naturmiddel som gir færre magebivirkninger enn jerntabletter. Det inneholder jern, B- og C-vitaminer. Fås kjøpt i en del dagligvare og i helsekostbutikker.

Skrevet

Heisann! Jeg er bioingeniør og kan gi en liten "vitenskaplig" forklaring... Når man har lav blodprosent (lav hemoglobin, HB) så inneholder de røde blodcellene for lite hemoglobin som binder oksygen. Ett rødt blodlegeme lever i gjennomsnittlig 120 dager, og det blir produsert nye blodlegemer hele tiden. Når du spiser jern, så vil det bli produsert nye blodlegemer som inneholder mere hemoglobin. Det tar altså ca 120 dager før ALLE dine røde blodlegemer er erstattet med nye friske røde blodlegemer, men du vil selvfølgelig merke forbedring lenge før det. Blodprosenten vil øke gradvis ettersom det blir produsert nye blodlegemer.

Skrevet

Hei på deg.

Dette kan jeg alt om. Har vært jernfattig i mange år. Anbefaler deg å ta floradix, kan kjøpes til og med i matvare butikken, og drikk appelsin jucie, el ta c vitaminer, for at kroppen skal ta opp jernet. Skal du ta piller, er det hemofer som virker minst inn på magen. Men min mage stopper helt opp av de. Jeg har vært nødt til å ta dobbeldose jern hver dag i 3 mnd. Er i uke 38,4 nå. Endelig kommet meg opp på 10.1 igjen, vært helt nede på 8,9.

Ikke farlig for barnet, er bare du som føler deg slapp.

Husk også kosthold med jern i, det hjelper litt på.

Lykke til

Skrevet

Har selv hatt problemer med lav blodprosent.... Men har i hele svangerskapet tatt Hemofer (2 tab hver dag) som er veldig skånsom mot magen. Har tidligere vært nede i 9 og 10 men ligger nå stabilt på 12. Tar et par uker før du merker noe...

Lykke til ;o)

Skrevet

Takk for alle svar og tips. Har allerede begynt å spise jern tabletter. Jeg får være flinkere til å spise kjøtt og grønnsaker også, så blir jeg vel i bedre form til fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...