Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Fant en larve ved siden av havregrynsposen i morgest. Har alt av mel i disse hyllene..Som er på bakkeplan. (Vi bor også i første etg)Bør jeg ha melet høyt oppe kanskje? Ellers rundt om i leiligheten har vi funnet slike bittesmå biller med to brune striper på ryggen. (Melbiller??) Men ikke på kjøkkenet da..Ved verandadøren og på badet. (Kanskje de kommer inn via ventilasjonsanlegget??) Ikke så mange, kanske 6-7 stk i løpet av en uke.. Hva gjør vi med dette???????????
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Dersom melet er oppbevart i papirposene ville jeg helt klart kastet hele sullamitten. Det kan hende det ligger egg i melet. Deretter må du støvsuge hele skapet, IKKE vaske. Larver/biller/egg liker fuktighet og vasking vil bare føre til mer foryngling. Deretter går du til innkjøp av mange tette bokser og oppbevar heretter mel og andre ting i disse. Musli og andre frokostblandinger i samme skap ville jeg også kastet.
Expat Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Hei! Jeg har mye erfaring med "indian meal moths", dessverre. Har du sett små møll flygende rundt i det siste? Disse er det som blir av disse larvene. Se etter i posene rundt i tørrskapet. Er det liksom litt spindelvev i dem? Små rester etter møll-pupper? Hvis ikke så holder det muligens å hive det du fant larvene i. Hvis du ser annet rundt i skapet så er det mulig at du må gjøre en litt større innsats. Slik ble vi kvitt vår infestering: Sjekk alle ting med stivelse. Ser du noe, kast det. Alt annet med stivelse i ble lagt i luft-tette bokser. Dette inkluderer ris, pasta, mel, krydder etc. Obs, det er vanskelig å se forskjell på ris og larvene (æsj!) Syklusen til disse dyrene er ganske lang, så du trenger å ha dem slik i flere måneder. Skapet må vaskes ut. I varmere land oppbevares faktisk mel og slikt i fryseboksen pga disse drittadyrene!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Du finner litt mer info her, se særlig avsnittet om brunsvarte melbiller. Ser ut som vasking, frysing og støvsuging er tingen: http://www.helsenytt.no/artikler/skadedyr.htm
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Hei:-) Vet hvordan du har det...vi hadde skikkelig invasjon for noen mnd siden, og det var bare så traumatisk ekkelt....Det vi gjorde var å kaste alt av mat i underskuffer og skap. Vi vasket med salmiakk og vann og tørket godt etterpå, og deretter hadde vi skuffer og skap åpen til tørking noen dager. Vi kjøpte lufttette bokser til alt den nye maten og oppbevarte den andre steder et par mnd. For en god stund siden flyttet vi maten tilbake, men vi følger godt med;-) ser ut som de er forduftet. For en grusom følelse når jeg oppdaget det, hadde bare lyst å flytte fra det nye fine huset vårt....Hos oss fant vi ut at det må ha kommet med en melpose eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå