Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Jeg klarer liksom ikke å se for meg en liten nyfødt baby SITTE i bilsete! Det blir helt feil syn for meg...stakkars de kan jo ikke på langt nær holde hodet oppe selv!!! Jeg sliter så med å bestemme meg for hva vi skal gjøre denne gangen. Vi brukte bilnett til Elias de 4 første månedene og var kjempefornøyde med det - men denne gangen får vi ikke plass til dypvognbagen ved siden av setet til Elias i bilen. Alternativet vårt er en boxette! Er der noen som har erfaringer med bruk av det? Fornøyd eller ikke? Bra eller ikke bra? Vil gjerne ha innspill! Tusen takk =)
Dailis Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Min kjære gikk inn og sjekket internasjonale tester han da....etter anbefalinger om dette. Og da ble sete veldig enkelt valg for oss. Hadde bilnett til førstemann vi og. Men i sete vi har sitter ikke barnet i noen særlig grad, vi har også en pute som gjør at de ikke får knekket i hofta, og heller ligger litt stående om du skjønner. Men er jo viktig med pauser om du har lang vei hjem fra skehuset. Boxette har jeg stadig hørt de vurderer å forby av sikkerhetsmessige årsaker...men de sier jo så mangt..... Det testene vi leste viste var at det var like mange skader med sete som med bag, men at de med bag var mer alvorlige.
Mammarama=) Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Vi brukte vanlig bilsete sist, men med en ekstra "nyfødt" pute i. Og det fungerte kjempe bra.Tenkte ikke over at det skulle være noe problem.. Vi kommer til å bruke det denne gang også.
mammmamia ** Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Boxette har vi leid til den lange turen fra Trondheim til Oslo, den gjorde det veldig bra i den nye testen i Motor, så vi har leid en..! Men bilsetet vårt (MaxiCosi) har nyfødtinnlegg, så når lillejenta brukte det hjem fra sykehuset lå hun mer enn hun satt.. Det så ikke ille ut i det hele tatt.! Ville IKKE brukt bilnett pga den gjorde det elendig i testen, meget høy belastning på babyen v/kollisjon..! Boxetten er helt super, tar liten plass ved siden av setet til lillegutt, er rimelig å leie, litt kronglete festemekanisme oppi, men absolutt verdt det for å sikre babyen i bilen... Men - bare på lange turer, ikke til korte hverdagsturer, da sitter hun i setet, for det er tryggest - UANSETT..!
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2006 TUSEN TAKK for gode tips og råd! Vi skal i alle fall ha et sete, så får vi se om vi å leier en boxette. Bilnett er altså utelukkende!!!
Molait Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Vi har bilsete. Har med slik "nyfødtpute". Nå er det ikke så lange turen hjem for oss, rundt 20 min. så tror det skulle gå greit. Etter totalt sammenmost-krølla inni magen klarer han vel 20 min..hehe) Brukte boxette til første. Kjempefornøyd med den. Leide da, og det var like greit, for den passet ikke lenge!! (han var 54 lang ved fødsel) Anbefaler boxette dersom dere ville brukt nett dersom plassen hadde tillatt det.
tullejenta Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 har ikke bil, vi. men lurer på å kjøpe ett sete likevel. greit å ha når man skal sitte på el. ta drosje. trodde det var beregnet for nyfødte disse setene, jeg, siden de er fra 0 til 13 kg. må vel kjøpe ett før fødsel, har tenkt litt på hvordan vi skal komme oss hjem. Buss og vogn? Kan det være trygt? Bag nett er det visst bare i Norge det er tilatt å bruke lenger, høres ikke bra ut.
boblå.18.09.06. Skrevet 26. juni 2006 #8 Skrevet 26. juni 2006 har hentet 3 unger i bilsete å alle har overlevd d...di hadde ikke laget seter om ungen hadde hatt d ubehageli i den...
Tredje bolla i magen :) Skrevet 26. juni 2006 #9 Skrevet 26. juni 2006 Sjekk ut maxi cosi cabrio i en barneutstyrsbutikk. De er kjempekjekke. Babyen "liggesitter" i den. Det var hovedårsaken til at jeg valgte den bilstolen. Så en baby som lå i en sånn og så ut som han lå kjempefint. I tillegg kan den stolen klikkes på understellet til Quinnyvognene. Supert spør du meg. Spesielt når jeg uansett skal kjøpe Quinny Freestyle sportsvogna. Da kan vi bruke den helt fra starten på småturer i butikken ol...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #10 Skrevet 26. juni 2006 Hei, vi satser på at lillebror kan overta storebrors baby-bilstol! Med nyfødt-pute virket den hvertfall som den skulle sist! ...Men jeg kan huske at det var litt nervøst å i det hele tatt skulle ta den første kjøreturen med nurket! Vi kjørte kjempeforsiktig, og jeg husker jeg tenkte at vi skulle ha merket bilen med "newborn" eller noe- slik man pynter bilen til nygifte.. ;-)
Happy Ignorant Skrevet 26. juni 2006 #11 Skrevet 26. juni 2006 Hei! Vi brukte bilsete hjem fra sykehuset med datteren vår, og har 1,5 timers lang vei. Synes selvsagt at det så helt forferdelig ut, der hun satt og sov med hodet tippet frem, men alt for sikkerheten. Dette er helt klart tatt med i betraktningen under uttesting av setene. Vi hadde et Maxi Cosi sete, med en ekstra polstret del for å holde hodet til spedbarn litt mer på plass. Stoppet selvsagt flere ganger underveis så hun fikk strekke på seg og ammet litt, og turen gikk kjempefint. Og hun elsker å kjøre bil! Kommer til å bruke babybilsetet denne gangen også. Vet at det ikke var dette du spurte om, men ville bare fortelle om de positive erfaringene ved bruk av sete.
Loppelill Skrevet 26. juni 2006 #12 Skrevet 26. juni 2006 Vi har brukt boxette til våre tre første, de tre første mnd. Har leid hver gang. Kommer til å gjøre det denne gangen også.
Brian`s mamma:) Skrevet 26. juni 2006 #13 Skrevet 26. juni 2006 Vi skal bruke bilsete hjem fra sykehuset....Du kan jo ikke sammenligne bilstoler til babyer med bilstoler til 3 åringer akkurat!! Er jo 2 forskjellige type seter.......Og baby kan fint bruke det.....
-Dobergirl- Skrevet 26. juni 2006 #14 Skrevet 26. juni 2006 Hvor leier man boxette?er det noen link som man kan få å se hvordan en boxette ser ut?aner ikke jeg...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #15 Skrevet 26. juni 2006 Heisann! Jeg har også tenkt masse på dette, men jeg fant ett flott maxi cosi sete i Danmark med en ekstra "pute" i som gjør at barnet sitter/ligger skrått uten svai i ryggen, så nå tar jeg det med ro at lillegutt skal ha det komfortabelt og trygt i bilen...
Loppelill Skrevet 26. juni 2006 #16 Skrevet 26. juni 2006 De fleste babyutstyrs butikker leier ut boxette. Her er en link til hvordan det ser ut. http://www.lofavor.no/lof/id/2048
* Zoë * Skrevet 26. juni 2006 #17 Skrevet 26. juni 2006 Jeg synes dette med bilsikring av nyfødte er så komplisert. Bilstol, med eller uten pute, er ikke bra å sitte i mer enn 20 min for nyfødte. Nett og boxette har jeg hørt så mye rart om, så der er jeg i tvil om sikkerheten er godt nok ivaretatt. Heldigvis har vi bare en 3 min biltur fra sykehuset og hjem. Det tar 7 min å gå, for en uten bekkenløsning. Til storbror brukte vi bilnett på lange turer de første 3 mnd. Så ble det bilstol. Vi brukte bilstol på alle korte turer etter ca 1 uke. Mannen ble hysterisk irritert på det nettet *ler*
Gin+ Skrevet 26. juni 2006 #18 Skrevet 26. juni 2006 hts har nå kommet med et nytt nyfødt sete som heter besafe izi sleep..Vi skal nå kjøpe det her til minsten vår.Ta en titt da vel. http://www.hts.no
tira fødte 24/08 Skrevet 26. juni 2006 #19 Skrevet 26. juni 2006 vi skal bruke begge deler. bilsete på små kjappe turer og bag på lange turer. bebien sitter jo ikke rett opp og ned i bilsete da....det ligger jo mere eller mindre.
1....2.....3 Skrevet 26. juni 2006 #20 Skrevet 26. juni 2006 jeg lurte på dette (spesiellt i forbindelse med at vi må kjøre ganske langt når vi skal besøke slektninger) og sendte en mail til trygg trafikk for å høre hva de sa.(spurte bare om boxette og bilstol, siden jeg allerede hadde lest meg til at nett fikk stryk i alle sikkerhetstester, og var dermed helt uaktuelt for min del) Her er svaret jeg fikk: Hei, Vi anbefaler en bakovervendt babystol, fordi det gir klart best sikkerhet. Det er ikke vist at det er skadelig for spedbarn at de ”liggesitter” i en babystol, selv på lengre turer. Vi har fått bekreftet dette av overlege Tor Einar Calisch ved barneavd på Ullevål sykelhus, som er opptatt av barns sikkerhet i bil, og deltar på enkelte kurs Trygg Trafikk arrangerer om sikring av barn i bil. Vi anbefaler at barnet får komme ut av barnestolen og bevege seg litt ca hver annen time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn, eller å stoppe på minuttet hvis barnet ellers er såre fornøyd. Med et nyfødt må man uansett stoppe ganske ofte for amming og bleieskift, og selv de minste sier klart fra hvis de er misfornøyde og har det ubehagelig – og kanskje trenger hjelp til å flytte litt på seg i setet. Vi har ikke noe klart tall på hvor mye mindre sikkert boxette er, men vi mener risikoen for nakkeskader er stor når hodet blir kastet sideveis samtidig som kroppen holdes fast av beltene. Med vennlig hilsen Kristin Øyen Kommunikasjonssjef Basert på dette svaret kommer vi til å kjøpe bilstol, uten tvil!
* Zoë * Skrevet 26. juni 2006 #21 Skrevet 26. juni 2006 Oj, for et bra svar. Takk for at du la ut dette. Kan du ikke lage en egen tråd med denne infoen litt rundt om kring på forumet? F.eks på skravlesiden, 3. trimester, kjøpsguide 3. tim. Dette er jo viktig info for alle som venter barn.
Gjest Skrevet 26. juni 2006 #22 Skrevet 26. juni 2006 Vi kjørte Lisa hjem i maxi cosi sete da hun ble født. Vi har aldri brukt noe annet. Den har en myk pute som ligger rundt hodet til babyen, derfor ligger den helt stødig. Det er ikke sånn at babyen sitter veldig oppreist selv om den ikke ligger flatt ut. Jeg skal bruke det samme setet til Vegard, og ville ikke vurdert noe annet. Tenk hvis en ulykke skulle innfinne seg! Da er det absolutt best at barna er sikret så godt som mulig i bilen!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå