Gå til innhold

Battery og svangerskap - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvorfor gravide ikke skal drikke battery? Er det pga det høye koffeininnholdet, eller er det andre grunner?

Jeg har holdt meg langt unna Battery etter at jeg fant ut at jeg er gravid. Men denne helgen kom mannen min hjem og hadde kjøpt 2 bokser Battery til meg. Det var svært fristende å ha med seg på nattvakt, til tross for at det står på pakken at det ikke skal drikkes av gravide kvinner. Jeg vet jo at vi skal begrense koffeinintaket i svangerskapet, men de fleste drikker vel te/kaffe og Cola, til tross for knøttet i magen. Jeg endte opp med å ta med den ene boksen på jobb, og brukte vel bortimot 10 timer på å drikke den opp. Koffeinmengden skulle vel da ikke være skadelig høy. Er det verre å drikke en batteryboks fordelt over flere timer, enn å drikke 3 glass Cola i løpet av kort tid foran TV en lørdag kveld?

Jeg vil jo ikke skade gullungen min, men samtidig er slike koffeindrikker med på å gjøre nattevaktene enklere å komme gjennom, spesielt ettersom jeg fortsatt er mer kveldstrøtt enn til vanlig. Kaffe drikker jeg ikke, så koffeininntaket er ikke så skremmende høyt.

Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan slippe nattevakter?Tenkte da ikke på i forhold til at du drakk battrey,men om det er tungt og du er trett.Jeg slapp allerede fra begynnelsen.

Ville ikke drukket det,ikke for jeg vet alt om innholdet men det er jo ganske stimulerende.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det koffeininnholdet som er problemet. Det er mye koffein i battery, mye mer enn i kaffe. Kan ikke tenke meg at en boks i ny og ne gjør noe skade, men jeg ville ikke drukket så mange bokser i uka.

Skrevet

For mye coffein kan øke sjansen for tidlig abort, spesielt de 12 første ukene. Når det gjelder cola tror jeg at jeg har lest at man skal opp i 1 1/2 liter før det blir for mye coffein. Husker ikke hvor mange kopper kaffe (drikker ikke det selv). Men en battery tilsvarer vel mange kopper kaffe? Det + høyt sukkerinnhold vil vel si at det ikke er det sunneste.

Jeg var meget fornuftig med brus i begynnelsen, men nå når jeg er lengre på veg drikker jeg det igjen.

Høres fornuftig ut at det spiller en rolle at man ikke drikker alt på en gang- gir kroppen tid til å ta opp coffeinet og kvitte seg med det..

Skrevet

Gravide har rett til og slippe nattevakter. Det er bevist at nattevakter kan ha en negativ innvikrning på svangerskapet og føre til tidlig fødsel. Man skal bli sykemeldt fra dette og det helt fra starten av svangerskapet. Så ta kontakt med legen din, og du, hold deg unna den batteryen, er en grunn til at det står at gravide ikke skal drikke den.

Lykke til.

Skrevet

de sier at koffeininnholdet i en boks battery tilsvarer nesten 30 kopper kaffe... men vet ikke sikkert om det er sant.....

Skrevet

Tusen takk for svar

Har drukket en del battery på nattvakter før jeg ble gravid. Føler at det kan gjøre nattvaktene enklere, men det er ikke alltid det virker like godt da. Er usikker på koffeininnholdet sammenlignet med kaffe, Cola etc, for på de produktene står det jo ikke opplyst. Det eneste jeg merker skikkelig, er den vanndrivende effekten. 2-3 bokser og man må på do-do-do-do...

Nå har jeg jo drukket bare denne ene boksen i svangerskapet. Tenkte å spørre legen min på tirsdag hva hun sier om dette. Er jo ikke avhengig av det, men en gang i blant kan det jo være til hjelp...

Jeg er nå 4 mnd på vei, og tror ikke faren for abort pga koffein er så stor.

Selvsagt kunne jeg ha bedt om å få gå over på dag i stedet for å jobbe natt, men synes egentlig ikke at nattvaktene er noe problem. Er noe trøtt noen ganger, og har nok lettere for å slumre til foran TV`n når det er rolig, men er veldig var for evt. lyder/bevegelser, så jeg føler at jeg får gjort jobben tilfredsstillende. Nattvaktene for tiden er veldig rolige, og er ingen tung fysisk påkjennelse. Å jobbe på dag vil nok være tyngre, og vil også kunne være større belastning for bekkenet (hatt bekkenløsning i tidligere svangerskap). Dessuten er det jo et økonomisk spørsmål også. Taper mye penger på å jobbe dag, og ønsker ikke å gå opp i stillingsandel for å kompensere for dette tapet...

Når det gjelder faren for for tidlig fødsel er jeg ikke så redd for det, akkurat. Jobbet dag da jeg skulle ha førstemann, han ble født til termin. Jobben natt da jeg skulle ha andremann, hun ble født 9 dager på overtid, men var 200g lettere enn førstemann, da, men hun var ikke spesielt liten med sine 3640 g og 53 cm.

Tenker den siste batteryboksen blir liggende i arbeidssekken i tilfelle jeg skulle få prekert behov ved en senere anledning. Tar jo ingen sjanser med gullet, da.

Skrevet

"Lovlige energidrikker som Battery, Dark Dog og Magic inneholder 150 milligram, det samme som Cola. Tre bokser Battery tilsvarer halvannen kopp kaffe."

Fant dette på nettet, så jeg tror kansje ikke en boks en gang i blandt gjør så mye. Bare du ikke drikker masse kaffe eller cola i tillegg.

Skrevet

Tusen takk for svaret. Nå ble jeg beroliget. Koffeininholdet står jo oppgitt på Batteryboksen, men så lenge det ikke står på cola-flasker, teposer e.l. hva som er innholdet der, er det jo vanskelig å sammenligne.

Jeg har i dag gått og uroet meg for om jeg kanskje ga babyen min koffeinsjokk i løpet av natta, ettersom noen hadde hørt at en boks tilsvarte 30 kopper kaffe. Har vel ikke kjent bevegelser de siste par dager, og er selvsagt redd. I utgangspunktet er jo ikke det noe bekymringsfullt i uke 18, da det er for tidlig å kjenne liv daglig, det kommer jo an på hvordan knøttet ligger i magen, og hvilken vei det sparker. Har nok ikke kjent det daglig ellers eller ennå, men med en batteryboks innabords, er det ikke fritt for at jeg har bebreidet meg selv, og vært redd for å ha gjort noe alvorlig galt.

Nå kan jeg vel puste lettet ut, og la knøttet styre aktivitetsnivået sitt selv. Fredag var alt i orden (UL), og i begynnelsen av helgen var h*n ganske så aktiv. Skal til legen i morgen tidlig, og håper å få høre en nydelig hjertelyd (har grudd meg litt i dag til legebesøket, i tilfelle mangel`n på aktivitet hadde sammenheng med battery`n)

Tusen takk skal du ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...