Gå til innhold

Hvorfor synes dere at det er bedre med dagmamma til ett-åringene deres en barnehage? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fordi jeg ikke kommer til å jobbe fullt og antaglig forskjellige dager hver uke - mer flksibelt med dagmamman vår - og det blir ikke så mye unger der som i bhg - at vi kjenner dagmamman vår veldig godt. Ikke redd for å sette ham der- er trygt i bhg vår og, men føler det bedre med et lite miljø for en ettåring.

Men det passer selvasgt ikke for alle - ville ikke satt en ettåring bort til en helt ukjent( er glad vi kjenner dagmamma så godt)

Da jeg fikk min eldste for snart 17 år siden, var jeg hjemme med henne det første året. Fra hun var 1-3 var hun hos en dagmamma som var vår nabo. Kjente henne og familien hennes godt, og følte det veldig trygt. Snuppa her er 21 mnd og har akkurat begynt i barnehage 40%. Regner med full plass fra hun er 2 1/2-3 år.

Så jeg syns barn er altfor små til å begynne i barnehage når de er så små, og velger da heller dagmamma. Da er det kanskje bare et eller to andre barn der, og dagmammaen har god tid til alle. Det pedagogiske som alle roper om, tror jeg ikke er så viktig for en 1-åring:-)

Men dette forutsetter jo at du kjenner dagmammaen og stoler på henne, så jeg har kanskje vært heldig der. Det er jo mange som ikke kjenner noen, og da velger man kanskje barnehage...og det kan jeg forstå.

Så en dagmamma fordi jeg tror en 1-åring ikke blir så sliten der som i BH, og at dagmammaen har bedre tid til hvert barn.

Det pedagogiske? Det viktigste er jo kunnskap og evne til å passe barnet på en forsvarlig måte. Det er ikke alle som kjenner dagmammaen sin personlig og dermed vet at h*n er skikket til å passe barn.

I tillegg er småbarnsavdelingene i barnehager mindre enn de andre da barn under 2 år teller som 2 barn. Nettopp fordi de er krevende og trenger god oppfølging.

Det vissvasset noen lirer ut av seg om at dagmamma er bedre er bare tull. Hver og en må finne den løsningen som passer dem, ikke alle har bestemor eller nabokjerringer som kan passe barna. Men det som er sikkert er at det er større sjanse for et forsvarlig tilbud i en barnehage enn med en ukjent dagmamma. Rett og slett fordi det faglige er tilstede og det er lokaler som er barnesikre. Der vil det heller ikke bli røkt ved barna og det er ei heller hunder, vaskemidler og andre potensielt farlige ting i den grad du finner det hos en dagmamma.

For all del, dagmammaer kan være utrolig dyktige de, men se på rettssaker de siste årene da? 2-åringer som får brukket beina på flere steder, neglisjering av verste sort, barn som ikke får mat, barn som dør. Det skjer i vesentlig mindre grad i barnehager.

Er det en som er ute etter meg eller?? Syns ikke jeg svarer så rart jeg da, svarer jo bare på det HI spør om.....hmm. Lurer på om jeg virker så provoserende på en eller annen jeg.....fått slike småstikk en del ganger nå.

Annonse

litt utenfor tema her men må bare si noe;

utrolig unødvendig å sende sånne småstikk til Luca, hun svarer da bare med sine erfaringer og meninger, og alle er vi da forskjellige. når jeg legger ut tråder her er det da får å få flest mulig svar og meninger, og jeg må bare si Luca at jeg har fått mange flotte svar av deg!

Jeg syns at alle her inne som står fram med at de gjør saker og ting litt annerledes får slike småstikk jeg. Helt unødvendig! Luca har også gitt meg mange fornuftige svar, og mye av det skulle jeg ønske jeg hadde visst tidligere..

Så takk til deg, og drit i de her inne som slenger med "leppa", er jo ikke akkurat slik at man kjenner dem uansett.

Luca! ikke bry deg om det - noen må bare være spydige- de kan pelle seg over på kranglesiden - særlig de som er anonyme!

her inne vil vi ha en god tone. Fortsett å skriv som du gjør Luca - hvis jeg er uenig med deg en gang så skriver jeg det jeg mener uten å hakke på deg - og med nicket mitt - det synes jeg andre kan gjøre og. Ha litt respekt for andre selv om en er uenig

Åh, nå ble jeg glad dere!

Vet jo at jeg har meninger som kanskje ikke "alle" har, men trodde ikke det var så provoserende alltid. Men søsteren min sier faktisk at hun får dårlig samvittighet fordi jeg er ganske nøye med ting når det gjelder barna, og hun godt kan fore de på pizza hver dag....men det må hun da bare få syns jeg:-)

Anyway, det er ihvretfall hyggelig å få slike tilbakemeldinger som fra dere, og jeg syns det er veldig givende for meg å kunne finne og få svar på ting og kunne gi selv.

Ha en flott dag!

Hvis man skulle være så heldig å finne en god dagmamma så tror jeg det er best, men det er også sinnsykt vanskelig.

Enhver idiot kan bli dagmamma. Det kreves absolutt ingenting for å bli det. (unskyld utrykket).

Og desverre så er det alle fleste som er dagmammaer ikke blant de beste. Ofte står det sist i køen når de søker jobber og ender opp med slike jobber.

Derfor velger jeg barnehage!

Annonse

jeg er førskolelærer og spesialpedagog

hvis jeg finner dagmamma til jenta mi når hun blir 1 så fortrekker jeg det. hvis det da er en jeg kjenner og hun har få barn. både fordi det er mere fleksibelt og fordi jeg ikke synes det er like heldig for så små barn å være i barnehage... mye bråk, støy og mange andre barn... og små barn kan lett "komme bort" blant alle de andre barna.. vil iallefall velge en barnehage som har egen småbarnsavdeling..

anng det pedagogiske, ja det er viktig men akkurat fra 1 år og til 2 så trur ikke jeg det har så mye å si, + at det er mye omsorg den første tiden.. + at den biten klarer jeg nok selv hjemme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...