Gå til innhold

kan jenta mi ha adhd?

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 10 år som har et fryktelig sinne. Hun var rolig til hun var ca. 2 1/2 år, men etter det syns jeg hun har hatt konstant trass. Hun fikk raserianfall som kunne vare opp til et par timer. Hun blir ofte sur på vennene sine, hun er veldig rotete, stygg i munnen, vanskelig for å sovne om kveldene (kan være våken både til 12 og 1),tåler ingenting før hun blir rasende osv. Føler at sinnet hennes styrer hele familien. Det som er så rart er at hun er så rolig og grei på skolen. Håper noen kan ta seg tid til å svare meg. Frustrert mamma.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5467542-kan-jenta-mi-ha-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå er ikke jeg noen ekspert på dette området, jeg sitter faktisk å lurer på det samme når det gjelder jenta mi på 3 år. men jeg tror ad/hd barn stortsett har samme adferd om di er hjemme eller på skolen. derfor er jeg delv usikker når det gjelder lillemor, hun er snill og rolig i barnehagen, men ett mareritt når hun er hjemme..

Hei, har ei jente på 5 1/2 som vi har en del "problemer" med. Vært inne og lest om ad/hd og add og mistente det siste.

Men hun også er snill i bhg og de oppfatter ikke henne som noe ad/hd barn, de har ingen bekymringer.Vi fikk likevel presset igjennom en henvisning til Bup (barne og ungdomspsykiatrien) og har hatt to timer der.

Dama der (barnepsykiater) mente heller ikke at hun kunne ha add/ ad/hd for da burde problemene også vært i barnehagen.

Så hun får ingen utredning.

I vårt tilfelle mente hun heller at ungen trenger ENDA MER oppmerksomhet og bla bla bla...... Siden hun er eldst av 3 barn og jeg er stort sett alene med dem er det jo begrenset hva jeg får til.......

Vel, vel, tenkte bare å si i fra at jeg også fikk høre at problemene må være på flere områder enn hjemme......

Etter hva jeg har lest er det nettopp dette som er forskjellen å gutter og jenter med ADHD. Jentene stenger frustrasjonene inne når de er på skole/bhg.

På skolen sliter de med problemene inni seg og har liten selvtillit og føler at alt er deres egen feil, prøver å skjule problemene sine. Da blir det ofte verre hjemme. Etter mange år med å ha det slik kan det gå riktig galt for jentene, derfor får de ofte depresjoner i ungdomsåra og faller kanskje ut av skole, vennekrets..

Har selv ei datter som jeg har begynt å mistenke har ADHD, men hun er bare fem, og jeg har sagt ifra på helsestasjonen så de er obs på det, men jeg prøver å takle situasjonen selv enn så lenge.

Har også mistanke om at hun har arvet det fra meg!

Jeg var assistent for en gutt med ADHD for åtte år siden. Familien hans hadde et sterkt ønske om å slippe medisinering så langt det var mulig. Derfor fikk jeg veldig bra veiledning på å hjelpe han fra ei dame på Nic Waal's innstitutt i Oslo.

På den tiden trodde jeg faktisk ikke fantes jenter med ADHD!! Spurte om det var sånn og da fikk jeg forklart at grunnen til at det var så mange gutter med disse problemene var rett og slett at gutter slipper problemene løs så de synes, mens jentene holder de mere skjult, vil ikke være til bry for andre.

Hei....

Eg har ADHD å var like gal på skole som hjemme :-)

Hvis du vil kan du spørre legen eller skolen din om hjelp til å eventuelt få diagnotisert eller noen råd til å mestre problemene hennes.....

: ingen skam å spørre om hjelp:

Kan jo bare vere at du har en helt normal jente som ikke har ADHD men trenger bare litt bedre veiledning...

Kansje du må gjøre hjemme ting som leggetider å mattider anderledes eller noe annet?

De beste av alt er at du er utholden med henne uansett hvor tungt de blir :-)

Lykke til .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...