Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #1 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg hadde ikke bl sist svangerskap, men nå tviler jeg, eller jeg blir mer og mer sikker på at noe er galt i midtpartiet. Spesielt etter lange dager kjenner jeg det. Skikkelige smerter på innsiden av lårene, ganske høyt opp. Stiv og støl i bekkenet. Det er vondt!!! Jeg antar at dette er bl, syns jeg kjenner igjen noe av smertene fra par uker før terminen sist gang. Det blir litt over året mellom mine to barn. Det sier seg sikkert selv at kroppen fortere blir preget denne gang. Er det noen som har tettgående svangerskap, og som har erfart noe lignede? Har dere noen gode råd for hva jeg bør gjøre? Er bare midtveis i svangerskapet, har nettopp begynt i jobb og syns det er veldig ok. Men jeg er jo så utrolig sliiiiiten!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5467339-bekkenl%C3%B8sning-av-to-tette-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piraka Skrevet 26. juni 2006 #2 Del Skrevet 26. juni 2006 Det er ingen slik sammenheng med to tette svangerskap. Alle svangerskap er forskjellige. Har fått det bekreftet fra flere jordmødre, leger og nå sist også fra manuell terapeut. Så det er jeg sikker på. Beste rådet jeg kan gi deg er å begynne med øvelser som styrker ryggen, gjerne hos fysioterapeut. Mange av øvelsene i "Yoga for gravide" er veldig bra, bortsett fra de der du krysser beina. Jeg sier dette fordi jeg gjorde yoga i forrige svangerskap, mens jeg nå går til manuell terapi/fysioterapi. Og øvelsene ligner hverandre mye. Knipeøvelser samtidig med ryggøvelser styrker også bekkenmuskulaturen. Se deg også i speilet fra siden og sjekk om du svaier mer i ryggen enn du tror og kjenn etter hvordan det er når du retter opp ryggen. Ellers pass på å belaste bekkenet så likt som mulig fra begge sider, dvs ikke gjør slik at du blir skjeiv i bekkenet/belaster det ene beinet mere enn det andre hvis du klarer å unngå det. Typisk felle for meg er når yngstejenta finner ut at hun vil bruke beina mine som tunnel mens jeg lager middag. Da er det fort gjort å få tyngden mer over på ett bein, og det kan lage vondter som varer mange dager! Ellers er det å late som man har et ankellangt, smalt skjørt på en godt triks, f.eks når du skal sette deg ned eller reise deg opp. Og når du har sjansen, legg deg nedpå litt. Barnesikre rundt deg og la poden leke for seg selv 20 minutter. Det hjelper enormt på å komme gjennom dagen. Like greit å la han/henne venne seg til at du ikke er like mobil som før først som sist. Og de finner sine nye måter å leke på (etter litt sutring i begynnelsen riktignok . På jobben bør du spørre om tilpasninger. F.eks at du får et sted å legge deg litt nedpå eller variere mer mellom å stå og sitte. Og sitt aldri mer enn en time sammenhengende. Håper dette var til hjelp for deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5467339-bekkenl%C3%B8sning-av-to-tette-svangerskap/#findComment-5471676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgonfuglen Skrevet 26. juni 2006 #3 Del Skrevet 26. juni 2006 Eg hadde BL i førre svangerskap, og har det også i dette. Hos meg blir det ca. 15 mnd. mellom ungane. Var eigentleg ikkje "ferdig" med den førre BL før eg vart på veg med nummer to, og både dokter og fysioterapeut seier at det ikkje er lurt med to så tette barn. Eg trur heller at eg hadde fått BL om eg hadde venta i ti år til med nummer to, i og med at det er hormonelt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5467339-bekkenl%C3%B8sning-av-to-tette-svangerskap/#findComment-5473380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piraka Skrevet 27. juni 2006 #4 Del Skrevet 27. juni 2006 Ja, har også hørt at dersom man har bekkenløsning i det første svangerskapet, øker risikoen for å få det i det neste. Slik var det med meg og jeg fikk ikke ungene så tett. Blir to år mellom yngste og nummer to. Men når man ikke har bekkenløsning i første svangerskap, så øker ikke risikoen for bekkenløsning selv om ungene kommer tett. Det som disponerer for bekkenløsning er tidligere ryggplager og tidligere bekkenløsning. Blant annet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5467339-bekkenl%C3%B8sning-av-to-tette-svangerskap/#findComment-5481520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå