Gjest Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Min sønn er nå 9 mnd, får 3-4 måltider hver dag, slutt på nattmåltid, men gir enda til frokost og kvelds og ca 2 puppemåltider om dagen. Om 6 uker skal han begynne i barnehagen på fulltid og jeg skal ut i jobb igjen.. Bør jeg slutte å amme? Hvor lenge er det vanlig å amme egentlig?
Blomman Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 det varier veldig hvor lenge barn blir ammet, anbefalingen er fullamming 6 mnd, deretter amming til 1,, mem gjerne til 2år. selv har jeg ammet i henholdsvis 11mnd med nr en, og 14 mnd med nr. nr tre er mnd og fullammes enda- håper ¨å amme enda lengre nå. Jeg vil anbefale deg å holde på med ammingen etter bhgstart, fe ks morgen og kveld- slik daglig vaksine vil gjøre ham sterkere iforhold til sykdom.
♥Prinzessin♥ Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Det er vel forskjellig hvor lenge det er vanlig å amme, men personlig synes jeg det er horribelt å f.eks. se barn så store som 3-4 år, til og med 5 år, som blir ammet. Folk får gjøre som de vil, men jeg kommer alltid til å synes det er ekkelt når de er SÅ store! Har ikke sett noen her inne som gjør det, men jeg vet at de finnes der ute, har sett det selv nemlig. Jeg kommer ikke til å amme i mer enn maks ett år, jeg da..
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Neida, du BØR ikke noe som helst. Kjenn etter hva du har lyst til. :-) Kanskje det er koselig med en liten kvelds-sup etter en lang dag i barnehagen/på jobben. En liten kosestund for mamma og lillegutt? Så kan du jo kjenne på etter hvert om det blir slitsomt. Mange fortsetter også med morgenpupp selv om de har begynt å jobbe. Passer jo hvis barnet våkner før mor går på jobb. For meg passet det ikke. Det ble slutt på morgenpupp da jeg begynte å jobbe, og så beholdt vi kveldspuppen en godt stund. De aller fleste ammer vel til 1 år. Selv håper jeg å fortsette en stund til med nr 2, men har ingen fast plan. Tar det som det kommer. Orker man ikke lenger enn 1 år må det jo være greit! - At det er ekkelt når barna blir større skjønner jeg ikke at noen syns, men men.. Enhver må da få gjøre som de selv synes er best for seg selv og sitt barn, enten man velger pupp eller flaske/kopp osv...
picolina Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 WHO anbefaler amming i 2 år! Jeg har selv ammet mine tre barn så lenge og allikevel vært i jobb. Selvom du bare ammer morgen og kveld er det veldig bra foe barna. Når melkemengden går ned går konsentrasjonen av antistoffer i melka opp og det trengs når gutten begynner i barnehage. Så lykke til! Jeg ville ammet en stund til.
(-;) Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 Hvis jeg husker riktig: 13 mndr: 31% 15 mndr: 21% 17 mndr: 11% 24 mndr: 4 % WHO anbefaler minst to år. I Norge anbefales det mer enn ett år, og veldig gjerne første barnehagevinteren. Det begynner nok å bli mer vanlig å amme lenger enn før, bl.a. fordi vi har fått rett til ammetid på jobb. I stat og kommune har man rett til opptil 2 timer betalt ammetid hver dag man jobber fullt. Andre arbeidsgivere har 1 eller 2 timer for dagen, betalt eller ubetalt. Man har rett på så mye ammetid/redusert arbeidstid som man trenger for å amme - opptil 1-2 timer for dagen. Jeg ville ikke sluttet akkurat samtidig med at barnet begynte i barnehagen. Det er tøft nok å miste mamma halve dagen om han ikke skal miste puppen samtidig... Og i barnehager har man vel de største virus- og bakteriekoloniene utenom sykehusene... Så det hjelper med litt immunforsvarstøtte...Da blir det nok færre syke-barn-dager på deg òg - i hvert fall er det sånn statistisk.
Anonymium Skrevet 30. juni 2006 #7 Skrevet 30. juni 2006 Jeg ammet eldstejenta til hun var nesten 2 år, og ammer andrejenta nå som er 1 år. Fullammet begge i 10 mnd, på grunn av mye allergi i familiene våre. Håper å kunne amme frem til hun yngste er 2 år også. Jeg jobber i kommunen, og har betalt 1 time ammefri hver vakt jeg har. Reiser hjem og ammer en gang i løpet av 7 timersvakt, eller mannen min kommer med henne om jeg jobber helgen. Da ammer jeg ofte 2 ganger i løpet av vakten. Alle har krav på ammefri, men ikke alle som ammer benytter seg av det, da arbeidsgivere er heller negative til den ordningen og ikke viser forståelse for det. Slik var det på min arbeidsplass også, men jeg står på retten min til å amme allikevel. Sure miner og uforstående arbeidskolleger må jeg bare ta med på kjøpet. Dessverre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå