Gå til innhold

Dere som pumper og gir på flaske....

Anbefalte innlegg

Ser ut som om dette er noe jeg må fortsette med, siden tulla ikke er så interessert i å suge på puppen, og jeg blir veldig sår på puppene av all prøvingen. Har noen spørsmål ang. dette:

- Hva er grunnen til at DU gjør dette i steden for å amme?

- Hvor ofte pumper dere pr dag?

- Gir dere mme i tillegg?

- Syns dere dette har fungert bra over lange perioder? Tulla er bare 11 dager gammel nå, vet ikke hvor lenge jeg vil fortsette med dette. Får se hvor lenge jeg holder ut :)

- Hvor lenge har dere gjort dette/har planer om å holde på hvor lenge???

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5464775-dere-som-pumper-og-gir-p%C3%A5-flaske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har akkurat sluttet jeg da, hun er 6 mnd..

Jeg begynte med det for hun hadde en arm som var veldig vond samtidig som jeg mista melk pga en allergisk reaksjon på ammingen, som var veldig stressende da hun bare hylte. Skjønte etterhvert at det måtte være armen som var årsaken, for jeg fikk jo nok melk når jeg pumpet..

Jeg pumpet fra hun var 7 uker. Tidligere hadde jeg brystbetennelse å kjøpte meg en Medela Pump In Style Active pumpe, den kom veldig godt med. Du må kjøpe den eller annen elektrisk. Har ett søskenbarn som hadde en annen Medela og hun prøvde mi - merka stor forskjell...

Jeg pumpa 6 ganger i døgnet til hun var 4 mnd (etter hvert av hennes måltid pumpa jeg), ved 4 mnd var jeg noe lei å gikk til 5 pumpinger og så til 4. Der var jeg en mnd til, så gikk jeg ned til 3 og så til to. Nå har jeg slutta for en uke siden...

Etter hun var 4 mnd fikk hun Mme på kvelden, da hadde jeg uansett ikke nok.

Du må ta en dag av gangen, sett deg mål en uke for en uke, jeg satset fram til hun var 6 mnd, altså 4 mnd frem, det er for lenge selv om jeg klarte å gi henne en flaske helt til det.

De 3 første mnd er viktigst så klarer du å holde ut til det så er jo det kjempebra!

Har altså pumpet i 4,5 mnd! Er kjempestolt over det, nå får hun

ca 6 dl mme og 2-3 grøtmåltider, er fornøyd med deg.

Jeg pumpa aldri om natta, det orket jeg ikke, men samtidig så forsvant nok melka fortere da - og jeg hadde nok til tvillinger ifølge helsesøster:-)

Lykke til, du klarer dette!!

hei:)

jeg pumpet meg allerede på sjukehuset for jenta mi NEKTET å ta pupp, hun gikk mye ned i vekt, la hun på puppen med sonde i munnen for å få i hun mat... var ett mareritt...synes det ble for mye styr på sjukehuset...alle som klemte ¨å drog i puppene mine for å få hun til å suge..brukte brystskjold også, det fikk jeg ikke til..vanskelig å holde ungen og brystskjoldet på plass på engang...

skulle gjerne ammet, mye mindre jobb virker det som..

jeg gjor det slik at jeg pumpet meg etter at hun hadde spist slik at jeg alltid hadde ett måltid klart i kjøleskapet...anbefaler ikke å pumpe rett før hun skal ha mat, da de gjerne er sutrete da, og da blir mor stresset og melken kommer vanskeligere ut...

jeg måtte pumpe meg like mange ganger som hun skulle ha mat i løpet av en dag...(anbefaler å skaffe el-pumpe om du har tenkt å pumpe lenge, det hadde ikke jeg, angrer)

når jeg pumpet hadde jeg henne på sofaen atme meg, eller i vippestol, eller så låg hun å sov...

Jeg ga kun mm de første 4mnd...men da sluttet jeg å pumpe på natta, og da gikk melkemengden ned med en gang, så jeg måtte begynne å spe på med mme, ett par flasker i uka..pumpen hadde jeg med med om jeg var på besøk, gikk på do å pumpet meg, litt slitsomt å masete,menmen...

det å pumpe synes jeg igrunn var ganske greit, vet ikke om noe annet..:) men etterhvert som jenta ble større og krevde mere oppmerksomhet ble det mere slitsomt...sluttet å pumpe meg da hun var litt under 5mnd...da måtte jeg pumpe meg opp til 5ganger for å få ut 150ml..så da orket jeg ikke mer...

synes ikke du skal stresse med å pumpe om du synes det sliter deg ut...ungen tar ikke skade av mme...:) jeg hadde bestemt meg for å pumpe til 3mnd, alt over det var bonus...

man kan føle at man ikke gjør annen enn å pumpepumpepumpepumpe til tider...men slik er det vell med ammin også...

lykke til med pumpingen....stor respekt om du orker å pumpe...det er slitsomt til tider:)))

Nei, ikke enda. Kommer en helsesøster her på tirsdag som jeg tenkte å spør om råd først. Hva kan ammehjelpen hjelpe med egentlig? Er redd de bare skal presse henne på puppen slik de gjorde på sykehuset. Men de er så såre at det orker jeg ikke tanken på en gang...uff

- Hva er grunnen til at DU gjør dette i steden for å amme?

Lillegutt vegret seg for puppen på sykehuset, og fikk kun til en vellykket amming før vi dro derfra. Barnepleierene og jordmødrene kunne ikke skjønne hvorfor han bare tygget og beit. De gav opp og pumpa meg i stedet siste natten vi var der- gav han på kopp.. Da vi kom hjem nekta han plent å ta puppen så i samråd med helsesøster nr2 begynte vi med flaske og pumping. Fant senere ut at han hadde torticollis som gjorde at nakken hans ikke var helt god og at puppen var stor gjorde at han ikke likte seg ved den.

- Hvor ofte pumper dere pr dag?

Pumpa hver 3-4 time hele døgnet, men fant etterhvert ut at man bare blir utslitt, og å fylle på med mme er tingen hvis man vil ha seg litt nattesøvn. Vi steriliserte etter hver pumping hele døgnet- og når man da får rundt 2-3 timers søvn sammenhengende så sier det seg at man blir sliten.

- Gir dere mme i tillegg?

Ga en flaske per døgn. Noen ganger 2. Hvis mme hjelper ungen til å sove slik at du får slappet av litt og fått litt søvn selv er jo det bare fint.

- Syns dere dette har fungert bra over lange perioder? Tulla er bare 11 dager gammel nå, vet ikke hvor lenge jeg vil fortsette med dette. Får se hvor lenge jeg holder ut :)

Pumpa til lillegutt var 6 uker. Da ville han ha puppen igjen. Lønner seg å bruke f.x Avent flasker me ener tut (står 1 på siden av tuten- bruk max 2) slik at det ikke går raskere med flaska enn med puppen hvis du skal over på det igjen. Det er noe som skjer med babyer da de er rundt 6 uker gamle. Derfor kan det hende at tulla di også vil ha pupp da. Når du gir mme bør du gi en - to teskjeer med malt i døgnet slik at hun ikke blir hard i magen. Ved bruk av flaske bør du gi ekstra rapepauser.

- Hvor lenge har dere gjort dette/har planer om å holde på hvor lenge???

Jeg hadde planer om å pumpe til han var 3-4 mnd, men slapp da heldigvis det. Innførte 1-2 flasker om dagen frem til han var 4 mnd, og da ble et av måltidene grøt. Nå er lillegutt 7 mnd og har amma en - tre ganger om dagen siden han var 6 mnd i tillegg til mat. De måltidene jeg ga han mme pumpet jeg. Etter rundt 5.5 mnd klarte jeg ikke å pumpe mer.

PS: Hvis du skal pumpe hver dag og flere ganger daglig så burde du ha elektrisk pumpe med ekstra pumpeset :) Lykke til!

Lykke til da!

Annonse

nei, ammehjelpen vil ikke presse deg, men de kan hjelpe slik at du får lagt henne riktig til slik at du ikke blir sår. mange av ammehjelperne har selv hatt problemer så de vet hva de snakker om- + at de har lest pensum for å bli godkjente ammehjelpere. ta kontakt- det er helt uforpliktende

Hei, bare et råd for såre pupper (hvis du ikke har prøvd det allerede). Kjøp salve på apoteket, husker ikke navnet nå, men tror det er Avent merke. Smøres på før og etter amming, må ikke tørkes bort selv om du skal amme. Puppene mine var så såre at jeg nesten gråt da jeg puppet, men etter et par dager med salve var det mye bedre :-) Og etter hvert helt bra.

Bare et tips....

Hei!

Min prinsesse tar ikke puppen, så jeg pumper meg. Jeg har satt meg som mål å pumpe så lenge jeg kan og orker.

Der jeg bor får jeg låne en elektrisk pumpe av helsestasjonen, en medela. Jeg vil absolutt anbefale deg en elektrisk, så tar du begge puppene i slengen. Jeg pumper meg etter at babyen min har spist, og i begynnelsen fikk jeg ut 3 ganger så mye som det hun spiste ved hvert måltid. Jeg fryser ned noe, men har gjerne melk til flere måltider i kjøleskapet. Jeg pumper natt og dag, og nå er det en vane så jeg tenker ikke så mye på det... jeg må opp å gi ungen mat uansett, det tar selvfølgelig litt lenger tid i og med at man må varme melken, gi den og så pumpe seg selv... jeg bruker kanskje 45min tilsammen..

vil du øke melkemengden så pumper du bare litt oftere en stund så øker mengden. Idag pumper jeg ut ca 300ml, mens babyen min spiser ca 140ml. Kjøp mange flasker så slipper du å tenke på koking og slikt på natta og føle at du "hele" tiden vasker flasker.

Når jeg skal bort på besøk eller være lenge borte tar jeg med en vanlig håndpumpe som jeg har sånn at jeg kan få pumpe meg hvis det blir nødvendig. Til babyen tar jeg med meg et par flasker med mat som jeg har i pose med et kjøleelement slik at de holder seg kalde, hvis man ikke har tilgang til kjøleskap dit man skal. Jeg har også med meg en phillips flaskevarmer, syns den er genial, men på handletur får jeg bare varmet melken i micro på seven elleven eller kafeer, selv om melka egentlig ikke skal varmes i micro da etter det jeg har hørt... men av og til må vel gå bra :)

Jeg har holdt på med flaskepupp i 8uker, å jeg syns det fungerer kjempebra... selvfølgelig er det tungt om natten av og til men ikke verre enn at jeg overlever... Jeg har for tiden besøk av lillesøster som hjelper meg med glede om natten. Jeg varmer maten, hun gir den mens jeg pumper meg.. sparer masse tid :)

Pumpet vel rundt 120 i begynnelsen. Etterhvert ble den fra 90 til 220 ml (kom helt an på om det var morgen, kveld eller midt på dagen- minst på kvelden). Ungen har økedøgn når h*n spiser masse. Da er det greit å pumpe like mange ganger som ungen vil ha flaska. Når man er ute på besøk eller ute til handling er det greit å ha iskald melk fra kjøleskapet i en beholder (med isopor. f.x avent igjen) og tar med varmt vann på termos + plastkopp å varme i- evt spørre om varmt vann på en cafe.Du kan jo også koke opp vann, helle over på flaske og blande i litt malt. Ta med flaska enten slik den er (hvis det ikke er lenge til ungen skal ha mat) eller sette den i en varmebeholder & gjøre det samme som med kald mm. Du bare blander i pulveret når du har fått riktig temperatur på flaska. Er mange løsninger da. Bare husk at du ALDRI skal bruke varmt vann fra springen til flaska så :)

Eg pumper fordi gutten min aldri fekk skikkelig til å suge. Vi prøvde det meste, men til slutt hadde ikkje ammehjelpen fleire råd heller.

Til å begynne med pumpe eg meg kvar gong lillegutt hadde fått mat. Den første veka gjekk melkeproduksjonen min ned sidan han ikkje fekk i seg så mykje, så då fekk han litt mme i tillegg sånn at han kunne begynne å legge på seg. Men når eg fekk opp produksjonen min etter nokre dager, fekk han kun mm på flaske.

No er han 4 mnd og eg pumper meg 5 gonger om dagen. Han får to måltid med mme og fire med mm.

Då han var 3 mnd begynte eg med det eine mme-måltidet, sånn at eg slapp å stå opp om natta og pumpe. Og så går det mykje raskare å varme mme enn mm.

Då han nærma seg 4 mnd begynte han med sitt andre mme-måltid. Får det om dagen, sånn at eg kan fryse ned melk til seinare når han får mindre mm.

Eg kjem etterkvart til å kutte ut 1-2 pumpinger til, sidan pumpinga går ut over familien. Dei eldste har jo lyst til at mammaen skal ha tid til å vere med dei også, og ikkje berre sitte og pumpe seg heile tida.

Hadde det vore opp til meg kunne eg ha forsett lenge, det er jo blitt ein vane, men av hensyn til resten av familien så må eg kutte litt ned på denne pumpetida. Det tar gjennomsnittlig ein time å pumpe meg kvar gong (det blir 5 timer om dagen, det)...

Annonse

pumpet meg allerede fra jeg var på sykehuset og pumpet frem til tulla var 7 uker, detter tok alle kreftene mine fysisk og psykisk så jeg gikk over til mme og jeg har MYE mer overskudd nå.. Men er jo ikke sånn for alle, lykke til med pumpinga=o)

Mamma til tre:

Ka pumpa har du si det går 5 timar til dagen? Eg skjemst nesten av å sei at eg brukte 10-20 min pr gong eg pumpa.... Bare to timar til samens...

Eg hadde ei dobbel pumpa som eg nevnte lenger oppe og til den kjøpte eg to ekstra amme sett sånn at eg på det mesta vaska og kokte kvar 6.time...

Og hovedinnlegger:

Hvor mye pumpet dere ut hver gang i begynnelsen? Og økte mengden etterhvert som de ble eldre og trengte mer?

Og hva gjør man om man skal ut, på besøk, handling osv? Tar man med mm og varmer opp, eller mme og blander til?

Jeg var oppe i 260 på morgenen, dermed hadde jeg til over 2 flasker en stund, tok med en av de flaskene hvis jeg skulle noe, var jeg i klubb eller på vanlig besøk hadde jeg min beste venn, pumpa, med meg :-)

Du må som sagt av flere, alltid pumpe etter at hun har fått mat...

Mengden øker kun hvis du øker samtidig som barnet ditt har økedøgn, jeg hadde to omganger med det, da pumpa jeg 2.hver time men da orket jeg ikke flere økedøgn etter den andre der.

Skal du være lenge ute så ta f.eks med en flaske mm og en mme. Jeg hadde jo pumpa med så jeg brukte det utpumpa...

Hadde du virkelig 260 ml på morgenen de første ukene? Da har jeg virkelig lite melk.....pumper ikke om natta jeg, og da får jeg gjerne ut 120 på morgenen siden de har rukket å bli ganske fulle. Men på dagen får jeg ut 80 hver gang....mindre hvis det er gått mindre tid mellom pumping. Pumper hver gang hun har fått mat ja, utenom om natta som sagt....fra ca 12-01 - 0800. Er dette lite?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...