Gå til innhold

Er det farlig å spise reinsdyrkjøtt som ikke er 100% gjennomstekt?

Anbefalte innlegg

Var litt dum i helgen og spiste reinsdyrkjøtt som ikke var helt gjennomstekt, og nå i ettertid har jeg begynt å bekymre meg for om jeg kan ha fått toxoplastmose. Noen som har erfaring med å ha spist (norsk) reinsdyrkjøtt som ikke var helt gjennomstekt? Vurderer å be om en blodprøve neste gang jeg skal til svangerskapskontroll (om 4 uker). Er forresten 25 uker på vei.

Takk for svar :-)

Fortsetter under...

Æ har spist mye reinkjøtt som ikke har vært heilt gjennomstekt (burd vel vært det da)... har hørt at alt kjøtt skal vær godt stekt... men trudd det hadd me nå anna en toxoplastmose å gjør... Så længe du ikke bi dårli med det første e det vel ikke nå farlig...

Biffen e ikke det samme om den e ihjæl stekt.... men, men.. steik den litt meir i allefall nu når æ e gravid... Men æ bruka å kjøpt reinkjøtte direkte fra slakteriet og veit både kor dyran går og et og kem som har slakta dem... så æ føl at det e ganske trygt. Kjøpt æ derimot vanlig biff på butikken, syns æ det e ekkelt vesst den ikke e heilt gjennomstekt...

Det bei nu masse bubbel og vas det hær da...

Klippet ut fra matportalen.no:

Reinsdyrkjøtt fra enkelte områder kan fortsatt inneholde noe radioaktiv forurensning etter Tsjernobyl-ulykken. Gravide bør derfor ikke spise reinsdyrkjøtt fra høyfjellsområdene i Hedmark, Oppland, Nord-Trøndelag og Nordland sør for Saltfjellet oftere enn én gang i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...