Fantorangen Skrevet 25. juni 2006 #1 Skrevet 25. juni 2006 Hat lest noe om at en kan smøre/massere inn olje i underlivet en måned før fødsel for å unngå å rivne (eller rivne så mye). Noen som har erfaring med dette? Hvor ofte smører dere, og når starter dere med dette? Og hvilken olje er det snakk om, og hvor kan jeg kjøpe denne? Har nesten to måneder til termin, men har en følelse av at det kan skje før, så kan kanskje være greit å evt. starte?
Håp. Skrevet 25. juni 2006 #2 Skrevet 25. juni 2006 Min jordmor sa at jeg kan bruke hvetekimolje eller jordnøttolje. Skal masseres inn på mellomkjøttet og åpningen. Liksom trekke bakover mot stumpen. holde på 3 minutter daglig. Da blir det visstnok mer elastisk og mindre revnefare. Vet ikke, jeg har prøvd og syntes det var tuklete. Men har ikke lyst på rifter, så skal prøve. Jordnøttoljen er litt mer allergen enn hvetekimen. Sistnevnte har visst mer E-vitamin, så jeg valgte å kjøpe hvetekimolje. Kostet 110,- på Apoteket. Lykke til. Venter jente 10. juli
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #3 Skrevet 25. juni 2006 Gynekologen anbefalte meg å smøre meg med Mandelolje. Vet ikke om det hjelper, har aldri hørt om det før han sa jeg bør gjøre det.. Men det er verdt et forsøk.. Begynte da jeg hadde 4 uker igjen til termin. Har enda 2 uker igjen så da får vi se om det hjalp;)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #4 Skrevet 25. juni 2006 Jeg fikk beskjed av JM å smøre meg 2 ganger hver dag fra jeg hadde 7 uker igjen. Mandelolje eller jordnøttolje anbefalte hun. Hvetekim synes jeg blir for tykk konsistens på til å smøre meg der nede med. Bruk heller hvetekimen til huden som er mest utsatt for å få strekkmerker nå mot slutten. Lykke til B-)
Gjest Skrevet 25. juni 2006 #5 Skrevet 25. juni 2006 Jeg har kjøpt en som heter Fødselsforberedende olje fra Weleda. Skal brukes fra uke 34 3-4 dager i uken...Vet ikke om det funker, men verdt forsøket. Kjøpes på helsekost for 119.-
Maika&Laika Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Min JM bare lo og sa at det hadde ikke hun giddet! Så det gidder ikke jeg, heller, hehe. Sølete og klissete å legge seg med underlivet klint til!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #7 Skrevet 25. juni 2006 Min Jordmor anbefalte meg det pga hun mente at hun hadde fått såpass mange gode tilbakemeldinger på det. Litt søl og kliss skal jeg gjerne klare i noen uker hvis jeg slipper mye revning.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2006 #8 Skrevet 25. juni 2006 Hallais, gjesteopptreden fra "den andre siden" her... Jeg brukte Weleda fødselsforberedende olje. To ganger dagen, men masserte ikke i evigheter. Jeg var livredd for revning!!! Revna. Måtte sy ett eller to sting i mellomkjøttet (mot rompehullet), og en del innvendig (hvilket jeg ikke visste var vanlig). Jeg "sprakk" og litt opp i huden i overgangen mellom indre og ytre kjønnslepper ... Svidde veldig, men de gjorde ikke noe med det. LIKEVEL, hadde kommet til å smurt meg for at ting ikke skulle bli verre. Hører det er noen som gjør det underveis i fødsel og!!! Aldri i livet om det ble tema for oss (NOK å konsentrere seg om i fødsel)...
haater husarbeid Skrevet 25. juni 2006 #9 Skrevet 25. juni 2006 Jeg har fått anbefalt Wendela svangerskapsolje av jm på sykehuset. Og at en starter ca rundt uke 34. Det som er viktig, er ikke bare å smøre, men å tøye mot mellomkjøttet. Jeg smurte meg sist også, fikk ingen revner, men ble klipt. Jeg er veldig stram i bekkenbunnen sa jm under sist fødsel. Verdt et forsøk spør du meg.
Blackstar Skrevet 25. juni 2006 #10 Skrevet 25. juni 2006 Jeg bruker jordnøttolje etter at jeg har dusjet. Smører både bryst, mage, rumpe og lår + at jeg masserer mellomkjøttet.
mammaplutselig Skrevet 25. juni 2006 #12 Skrevet 25. juni 2006 Jeg gidder ikke prøve dette. Det er bare tull at all verdens kremer hjelper mot strekkmerker. Og jeg har ikke troen på oljene heller. Kommer helt an på fødselen, str på barnet, deg, og ikke minst din hudtype. Noen olje kan ikke redde noe fra el til der. Bare nok en greie for deg å bruke penger på. Ikke smurt meg m noe, har ikke et strekkmerke noen sted, og visste at jeg ikke kom til å få det, fordi jeg har samme hudtype som mamma, og hun har det ikke. Det er min mening hvertfall
tullejenta Skrevet 25. juni 2006 #13 Skrevet 25. juni 2006 tenkte å prøve når det nærmer seg, kjøpte weleda olje, har tro på helios produkter. Men jeg kjøpte svangerskaps olje, så etterpå i pakningsvedlegget at det er en egen som heter fødselsforberedende som er beregnet til dette. tror ikke jeg gidder å kjøpe begge. begge inneholder mest mandel olje. satser på at det går bra. verdt ett forsøk. Har smørt for å unngå strekkmerker fra første stund, tror kanskje det er mest genetisk, men det er jo deilig å ta litt ekstra vare på seg selv da. har også tro pp at det hjelper å spise omega 3
RagaMuffinBaby Skrevet 26. juni 2006 #14 Skrevet 26. juni 2006 jeg har tenkt å smøre meg, med whatever krem jeg finner først på butikken, enten det er kobberkrem, weleda eller hvetekim. men tror det er selve massasjen og tøyingen av huden7mellomkjøttet som hjelper mest. Har lest at man kan begynne allerede nå i uke 29. Ellers er det lurt å gjøre knipeøvelser for å øke elsastisiteten i bekkenbunnen, øvelser hvor du kniper og slipper opp gjentatte ganger (altså ikke de samme som du tar for å styrke bekkenbunnen, hvor du kniper og holder lengre). I tillegg har jeg lært på yogakurset mitt at en yogastilling som heter duen tøyer bekkenmusklaturen rundt halebeinet sånn at beby kommer litt lettere ut og det ikke blir så smertefullt (det hadde ikke noe mer revning å gjøre, da,men for de som klarer å spore opp den stillingen anbefales den! god å ligge i med magen også)
tira fødte 24/08 Skrevet 26. juni 2006 #15 Skrevet 26. juni 2006 jeg fikk beskjed av jordmor å begynne med jordnøttolje og knipeøvelser fra uke 34...
Allean, Fia og lillebror Skrevet 26. juni 2006 #16 Skrevet 26. juni 2006 Jeg spurte jordmor fra føden i fredrikstad om dette. Hun sa at det var gjort en undersøkelse på dette, og at det faktisk virker. Men det holder ikke å kun smøre, man må tøye også. Beste måten å gjøre dette på var å føre to fingrer inn i skjedeåpningen og så dra bakover,mot rumpa, til det begynner å gjøre vondt, repetere noen ganger hver kveld. En kunne godt gjøre dette hele svangerskapet. Man blir bare tøyelig, ikke vid. Er jo bekkenbunns musklaturen som gjør at man blir fast i fisken der nede:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå