Gå til innhold

duotest

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg føler meg litt dum nå, men hva er duotest da? taes den i uke 11 - 13? jeg var hos legen i uke 7 første gang, og sa da fra om at jeg ikke ønsket forstervannsprøve. men han sa ikke noe noe annen test. og ikke nevnte han noe om noe tilbud da jeg var der nå i 9 uke igjen heller. og han husker heeelt sikkert ikke at jeg sa at jeg ikek ville ha forstervannsprøve fra 2 uker siden. jeg skal ikke tilbake igjen før i uke 13 nå. men kan noen fortelle meg om denne duotesten, og om jeg kan ringe legen å be han bestille om jeg ønsker det?

Grunnen jeg ikke ville ha forstervannsprøve, var fordi jeg ikke ville klart å tatt bort barnet i uke 15 - 20 uansett. Eneste som ville vært avgjørende for det var at jeg på UL så at barnet manglet armer og bein og ikke var levedyktig og ville fått noe liv.

jeg er 38 år og er det fortsatt ved fødsel, og er bare 1% større sjanse for at jeg skal få barn med kromosomavvik enn andre yngre.

kjenner foresten til tre stk med barn med kromosomfeil. to forskjellige. og alle tre var 22, 31 og 33 år da de fikk.

men det er mitt valg, og jeg ser ikke ned på noen for andre valg :)

Fortsetter under...

Duotesten består av at du først får en time til genetisk veileding ca i uke 11. Der tar de gjerne også en blodprøve av deg. ca i uke 13 får du en UL undersøkelse utført av en ekspert som måler nakkefolden på barnet og ser på utvikklingen av nesebenet. Ut fra disse dataen beregnes risikoen for kromosomavvik. Hvis risikoen er høy får du tilbud om enten morkakeprøve eller fostervannsprøve for å få et sikkert svar.

Duoteste har bare vært i bruk ca 1 år i Norge, derfor er det en del leger som ikke er oppmerksomme på at det er et av alternativene du får på timen for genetisk veiledning. Ettersom du har sakt at du ikke vil ha fostervannsprøve er du derfor sansynligvis ikke satt opp til en sån time. Ringer du legen din kan det sikkert ordnes i løpet av noen dager.

• 4 uker senere...

Vi var inne til duotest var da 12+1. Dette må skje mellom uke 11 og 13 ja. Du må nok inn til oslo for å få dette....

Og ja - be legen din om en henvisning til dette - det er godt med ekstra oppfølging... Var gøy med tidlig ul og en blodprøve fra eller til er vel ingenting i svangerskapet...

Du får tildud om fv prøve dersom duotest viser større enn 0,5% sjans for downs.

Dere må også inn til veiledningssamtale først! Sørg for at du får time til begge deler samme dag om du må reise - det gjorde vi!

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...