Gå til innhold

Atopisk eksem-støtte på trygdekontoret?

Anbefalte innlegg

Lille gutten vår 16 mnd har atopisk eksem. Han har hatt det siden fødselen, og vi har hatt kontroller på hudavd på SUS. Der fikk vi beskjed om å gi han Aderma oljebad ca 4 ganger i uken, smøre han 3 ganger daglig med Aderma hudkrem, og ellers bruke kortison eller kenacutan på aktuelle områderDette har fungert veldig bra, og nå holder det med bad 1-2 ganger i uken, hudkrem morgen og kveld, og kortison/kenacutan ved behov. Vi holder utslettene i sjakk, og så lenge vi gjør det virker han ikke særlig plage.

men det jeg lurer på er, får man støtte til all olje, kremer ol? Nå er det jo kun Kenacutan som er på resept, men produktene er jo dyre, og det går en god del i løpet av en måned.. vi har regnet ut at det går ca 800 i mnd minst, det blir litt i løpet av et år.

Når dette er sagt så vet jeg at det er mabge som har det verre enn oss-og må bruke mye mer penger på dette enn oss, jeg bare lurer på om det er noen regler/støtteordninger her...

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...

Ja, dette får du støtte til. Søstern min har psoriasis over hele kroppen og bruker dyre salver og kremer for dette. Hun har søkte om støtte fra trygdekontoret for flere år siden, og får utbetalt over 900 kr mnd resten av livet. Snakk med trygdekontoret om hvordan du skal søke.

Ett annet alternativ er å få legen til å skrive ut disse salvene/kremene på blå resept for deg, det har de mulighet til.

• 5 måneder senere...

Dere kan muligens få grunnstønad pga slitasje/mye vask av klær.

Og dere kan søke hjelpestønad for "arbeidet" med å smøre, bade osv.

Legen kan søke trygdekontoret om dekning av det meste, ring og spør. :)

Dere kan også lese på NAV.no sine nettsider for å finne ut mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...