Gå til innhold

Spørsmål ang. ferie

kristin67

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Jeg er i slutten av mnd 4 og skal tli Hellas i slutten av august. Jeg snakket med lege og jordmor om reisen før vi bestilte. Det var greit å reise, jeg måtte bare være ekstra påpasslig med maten, og jeg skal innom helsestasjonen med urinprøve når jeg kommer hjem får å se etter evt. bakterier.

Som gravid så er det helt greit å reise, bare man passer på diaetten (gjennom kokt kjøtt og ikke grønnskaker du ikke har vasket selv, osv), men siden du venter tvillinger så er det kanskje greit å spørre jordmor eller lege?

Hei, det er meg igjen.

Leste ikke hele innlegget ditt, jeg... ;) Flyturen tror jeg ikke er noe problem. Jeg har akkurat kommet hjem fra Californa (20t reise), og flyturen gikk helt greit. Jeg hadde på meg støttestrømper og i håndbagasjen hadde jeg 2l vann. Drikk masse på flyturen (luften er tørr) og reis deg opp og gå en liten runde for å aktivere blodsirkulasjon med jevne mellomrom. Et godt tips er å sitte i midtgangen.

Igjen kan du spørre lege eller jordmor.

Hei, jeg var i asia fra uke 13 til 16, og skal til søreuropa om noen ukers tid. På reise er jeg forsiktig med kjøttet og salatene jeg spiste, spiste bare salater på steder jeg visste var veldig trygge. Jeg blir fulgt opp på abc- klinikken på Ullevåll, og de ba meg leve livet som vanlig. Ettersom jeg ikke har hatt toxoplasmose tidligere tok de en tutvidet oxo av meg 3 uker etter at jeg kom fra asia, og de vil gjøre det samme om igjen når jeg kommer fra sør-europa- bare for å være på den sikre siden. En liten forsikring som innebærer lite arbeid (bare ne blodprøve).

Hei, spesielt ettersom du bærer tvillinger ville jeg tatt med meg dette "E-et eller annet" skjema som gjør at du har rett på gratisk medisinsk oppfølging i eu. Du får det hos trygdekontoret. Også fint å orientere seg om hvor nærmeste medisinske klinikk befinner seg på stedet du skal være.

Annonse

Greit å få med seg en legeattest på engelsk, siden du likevel skal til legen i morgen. Jeg hadde med en slik for sikkerhets skyld da jeg reiste til Lanzarote i uke 25. Fant en mal for engelsk attest på www.helsenett.no (tror jeg, eller var det på flymedisin.no? Hvis du søker på google finner du det sikkert).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...