Gå til innhold

Gutt 3,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt er 3,5 år, blir 4 på oktober. Han nekter å gå på do.. Noen råd, har snart prøvd alt. Lar han gå uten bleie, men det går ikke.... HJELP.. Han blir storebror på november..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt å høre at noen er enig med meg da, det er så mange som maser.... Tusen takk:)

Skrevet

Vel, blås lang marsj i hva andre måtte mene, det er ditt barn og du vet best.

De aller fleste barna i dag slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, så gutten din er foreløpig ikke spesielt sen med bleieslutt.

Dessuten er det et faktum at han skal bli storebror, noe som for mange betyr at de vil regressere litt i alder, derfor kan det bare være dumt å slutt med bleier akkurat nå. Men kanskje kan det vise seg når babyen kommer, ja så vil storebror slutte med bleie selv.

Videre er det et faktum at bleieslutt for mange barn må være deres egen avgjørelse, altså de nekter plent dersom det er noe foreldrene bestemmer for dem. Å mase med potte/do trening vil da bare medføre enda mindre interesse for barnet. Får de ro derimot, kan de plutselig finne ut selv en morgen at "i dag vil jeg ikke bruke bleie mere" også nekte å få på ny bleie.

Og trenger du flere argumenter, kan du berolige masekoppene og skeptikerne med at, at barn på hans alder slutter brått med bleier når de selv føler at de er modne. Da slutter de med bleie over natten og nesten uten uhell av noe slag.

Dette går seg til vet du, han kommer garantert ikke til å møte opp på skolen med bleie i buksa :o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Er i litt samme situasjon selv. Har en gutt som er 3 1/2 i august. Han har nettopp sluttet å bruke bleie. Dette gikk veldig veldig fort, og vi begynte nå nettopp. Det eneste problemet er at han ikke vil/tør bæsje på do!!! Så foreløpig må vi ta på han bleie hver gang han skal bæsje (så han er jo ikke HELT ferdig med bleiene da...) Hvis ikke vi tar på han bleie ender det med at han bæsjer i buksa selv om han har prøvd å bæsje på do like før. Altså han VET når han skal bæsje og sier fra men vil IKKE bæsje på do. Noen råd?

Har prøvd å pushe på med pakker som gevinst hvis han bæsjer på do. Har snakka med noen som måtte tvinge barnet til å bæsje på do tre ganger, så gikk det av seg selv, men føler ikke at det er helt meg å gjøre det...

Takknemlig for gode råd og erfaringer..

Skrevet

Har ingen egne erfaringer da - men noen gutter jeg kjente en gang var fire før de sluttet, og begge måtte ha en "overgangsfase" der de bæsjet enten på badegulvet eller et annet sted. Vet og om en jente på litt over tre som måtte ha på bleie for det formålet en periode. Så jeg tror det er forholdsvis normalt når de er såpass gamle - de er liksom litt mer bevisste da enn når de er to....

• 3 uker senere...
Skrevet

gi han oppmuntring,hvis det blir noe positivt ut av å tisse og bæsje på doen blir det kansje litt mer interessant.

Jeg har laget et skjema som gutten min får klistre på et klister for hver gang han tisser og bæsjer på doen.

Jeg har klister av de tingene han liker (traktorer,kaptein sabeltann osv)

Dette synes han er veldig kjekt,når han har fylt ut alle rutene går vi i butikken å kjøper en gevinst for han er så flink.

Dette har fungert veldig bra for oss.

Sønnen min likte ikke å sitte på toalettet før men vi tok av buksa å satte han der,selv om han ikke tisser eller noe på doen var det voldsomt med klapping og skryting. Han ble jo glad i denne oppmerksomheten og det ble til han vill sitte på toalette av seg selv etter en tid...

Tålmodighet og hele tiden gjøre barnet oppmerksom på det,spør ofte om sønnen din må tisse,om dere skal tisse på doen.

Når han er 3,5 år klarer han også å stå å tisse,kjøp en krakk til han det er veldig kjekt å stå å tisse.

Da ser man mer, treffe vannet i doen slik det lager lyd synes min gutt er veldig stas.

lykke til

Skrevet

Gutten min VAR helt tør da han var 2 år og 8 mnd. En mnd etter kom lillesøstra og etter ytterligere en mnd begynte han å bæsje seg ut. Veit han klarer ¨å kontrollere det, men så er det denne oppmerksomheten da:-) Har nå prøvd alt (klistremerker, kaste favoritttrusa hans siden det var bæsj i den, og skryte han opp i skyenenår han sier fra...men akk...

Så begynte jeg å synge en bæsjesang hvor jeg gjorde meg til og holdt meg for nesa og greier. DET var stas! Har funka bra også, men det virker som han syns det er så gøy da, at han veeeeeeeeeeeenter i det lengste med å presse`n ut, bare for at jeg skal synge en stund.

Ja ja, de er nå herlige disse små...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...