Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ok..fint og få svar på enkelte ting man lurer på..så etter disse 42?ukene får man vanlig lån og de ca 1000 pr barn...så da blir det kanskje et par mnd med bare vanlig lån i slutten av skoleåret...men da ordner alt seg jo..må jo bare bli gravid først...når "planlegger" du og bli gravid mht til studiene..??

takker for fine og oppklarende svar

Fortsetter under...

Det mest ideelle for meg hadde vært om vi hadde fått barn i juni/juli neste år. Da er jeg akkurat ferdig med bachelorgraden, og får noen få uker før studiestart igjen. Men kommer uansett ikke til å satse på å gå på så mange forelesninger da, blir som sagt mest å lese hjemme.

Men skal vel litt til å treffe så bra... :) Men samma det, får bare håpe vi er så heldige at vi kan få barn da, så er det ikke så farlig nøyaktig når de kommer til verden liksom, - er desverre ingen selvfølge å få barn.... Men man er da optimist! :o)

Var det til sommeren dere tenkte også eller?

jepp..neste somer er nok det som hadde passet best mht til eksamner...men som du sier er det ingen selvfølge å få barn...har sluttet akuratt med p-plaster og vet ikke helt om vi skal begynne og prøve om du forstår...det beste er å bli gravis nå eller i oktober/november..om jeg har regnet riktig.men som du sier så er det egentlig ett fett når den kommer:)

men jeg må si jeg blir litt fornærmet når folk sier stakkars barn skal du virkelig gå på skolen.....har du opplevd noe av det samme eller

Tja, nå har ikke vi sagt til noen at vi har tenkt å prøve å bli gravide så snart, men det er jo en del som vet at det kommer om ikke så altfor lenge. Og jeg skjønner da utfra hva de sier, at de syns vi bør vente til vi er ferdige med å studere og har fått oss fast jobb og hus osv.... Skal jeg vente til vi er i fast jobb med hus og bil må jeg vente til jeg blir urgammal tror jeg, så det er ikke aktuelt;)

Det er mange som ikke skjønner at det går an å studere med baby, men jeg tror faktisk det er supert jeg! Man er jo mye friere som student enn som arbeidstaker, og har faktisk mulighet til å komme seg videre i studiene samtidig som man er mye hjemme med barnet. Er man i jobb må man sette karrieren på hold et års tid...

Folk får si og tro hva de vil, og slik vil selvfølgelig variere fra person til person også, men jeg er helt sikker på at det vil gå utmerket for både deg og meg! :o)

Og forresten; du sier at folk kommer med den "stakkars barn" kommentaren; dersom man er i jobb og vil komme seg videre i karrieren sånn noenlunde kjapt, er det noe bedre å sette ungen i barnehage fra den er et halvt år gammel da liksom? Nei, hvis jeg velger å ta 2 år studier etter bachelorgraden, har jeg faktisk mulighet til å være hjemme med barnet i 2 år, det er vel ikke noe "stakkars barn" ved det akkurat!

Synd folk er så dømmende...

Annonse

føler nesten de kaller meg "dårlig mor"før jeg er blitt det

vi gleder oss sånn og kommer ikke til og fortelle det til noen før etter 3 mnd...om jeg klarer da..det gjenstår og se..

men som du nevnte tidligere er det jo mange med småtroll og vogner på skolen...hvorfor skal da ikke jeg klare det..mange gjør også dette pga økonomien har jeg hørt..

alle kluter til

jenteskytten.. jeg går også første år på førskolelærer.. jeg og forlovenden min funnet ut av vi ønsker oss barn nå.. jeg vurderer å ta et års permisjon, frister å være hjemme med en liten baby..

har en venninne som nettopp har fått barn, hun går også på førskolelærer, å der stoppet lærerene henne.hun fikk lov å ta alle fagene,de mente det ble for mye. en utdanning. de mente at det ble feil når vi gikk på skole for å lære hvordan vi kan være der for barna, å da gå på skole i steden for å være der med sitt egent barn. .

vet dette ikke var til meg, men jeg lurer på en ting likevel:

hvordan er studieopplegget deres?

hvor mange timer undervisning per dag, og har dere mye obligatorisk?

jeg studerer noe heeelt annet, og vi har bare 6 timer undervisning per uke, og ingenting er obligatorisk, - så du kan si det ikke er noe problem å få barn i studietiden sånn sett for meg, - og ha masser av tid til barnet!

uansett; jeg syns det var litt vel drøyt av lærerne å stoppe henne fra å ta alle fagene, uansett prinsipper, for det er da bare hennes valg!?!

er nå ferdig med 1 året som sagt..vi har hatt forelesninger ca hver dag men ikke hele dager(skjeldent)masse gruppeoppgaver som sagt.men har vi ikke internett da dere?her kan man løse oppgaver sammen noen ganger...og ikke alle forelesningene er obligatoriske så man kan faktisk lese litt på egen hånd også..

har hørt andre året er ganske likt 1 året..men spørs hvor du går da???

Annonse

Jeg tenkte også på å studere med liten baby, ble rådet til å begynne av flere, men GUD så glad jeg er for at jeg ikke gjorde det!! Den første tiden med det første barnet er veldig slitsom men også fin. Skulle jeg ha gått skole som vanlig hadde blitt for mye, og hadde ikke klart verken å ta meg av skolearbeidet eller baby. Man har jo hendene fulle med bare babyen også om man ikke skal ta på seg ekstra! Nei, få baby og vær hjemme og kos dere første tiden, den kommer aldri tilbake!

Hei jenteskytten! Jeg er også nettopp ferdig med 1.året på førskolelærerutdanning. Vi har prøvd i et halvt år nå, men håper det blir klaff til høsten. Jeg har også tenkt å gå ferdig skolen,og ikke ta permisjon. Det jeg lurer på er om samboer kan ta permisjon istedet for meg? For det mener jeg hadde vært perfekt. Har hørt at d er mye fritid 3.året, så da hadde jo mor, far og barn fått mye tid sammen. Og det mener jeg er viktig. Føler ikke for å ta opp igjen studiene etter en eventuelt permisjon p.g.a at da kommer man jo ikke i samme klasse. Jeg personlig ser negativt på å begynne i en ny klasse p.g.a at jeg bruker lang tid på å bli kjent med folk. Så stå på jenteskytten, selvfølgelig er det delte meninger om dette, men her har du ihvertfall mine synspunkt!:) Hvilken skole går du på? Jeg går i trondheim på dmmh!

jeg går på eik i vestfold...høres ut som om barnet ikke vil få det godt om jeg går skole...jeg har hørt den tiden er spesiell men jeg får den tiden jeg også bare ikke i så stor grad..om jeg ikke får barn i nermeste fremtid vil jeg ikke kunne planlegge barn før jeg er over 30 år...må i fast jobb og de greiene der også...mange har klart det før meg og det skal nok gå bra

Stå på jenteskytten, jeg tror vi klarer det!!!!

På skolen vår er det mange som har klart det, så hvorfor skal ikke vi klare det! Det går nok bra:) Venninda mi rådet meg til å gjøre det, på grunn av at hun holdt på å bli gal av å gå hjemme et helt år. Har du støtte fra samboer så gjør det. Tenk hvor bra du vil føle deg når du har fullført:) På skolen min er det tilrettelagt for å ta med spebarn på skolen, vi har eget ammerom og greier, så d er jo veldig greit:)

Jenteskytten:

Jeg vet helt sikkert jeg har lest at man får fødselsstipend uansett om man tar permisjon eller ikke. Og tviler på om det har blitt forandret på egentlig...

Jeg har hørt om mange som syns det funker kjempebra å studere med spedbarn, - så stol på deg selv og kjør på!! Det passer nok ikke for alle (som jeg sa tidligere her), men jeg er overbevist om at dersom du er innstilt på det og har selvdisiplin nok, så kommer du deg glatt gjennom det, - uten at hverken du eller babyen lider av den grunn! Du får masse tid med babyen, som du sier; man har da internett!! Og man må ikke gå på alle forelesninger...

Dessuten; dersom det skulle vise seg at du ikke makter å ta alle eksamenene du skal det første året, så er jo ikke det verdens undergang heller? Selv om det er det mest ideelle mener jeg, så har man jo muligheten til å ta de opp igjen senere.

You go girl;o) Det går suuupert!!

Nå har jeg sittet i endeløs lang tlf kø til lånekassen...og det er riktig slik vi tror...man får fødselsstipend uansett om man tar permisjon eller ikke...forsørgerstipend er det litt "værre" med for det kan man risikere at faler bort gr samboers inntekt..og etter de 42 ukene med stipend kan man få vanlig lån/stipend som skal betales tilbake om man ikke ble ferdig med skolen...

ordner seg for snille jenter...

klem(glad jente nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...