Gjest Skrevet 24. juni 2006 #1 Skrevet 24. juni 2006 I det siste har det vært veldig vanskelig å mate Daniel. Det begynner så fint, han ligger med puppen og koser seg.. helt plutselig slipper han puppen og blir helt stiv mens han gråter... legger seg helt i bue! Umulig å plassere han på puppen da, han får ikke spist og jeg blir stressa. Han vil ikke ha pupp, enda jeg vet han må være sulten.. Så jeg prøver igjen og igjen, med småpauser innimellom, og resultatet blir en utilfreds stakkars baby.. Har lite melk fra før, så jeg fikk beskjed om å gi han tillegg 2 ganger om dagen. Er det flaske som har ødelagt for han tro? Det gikk jo fint helt til nå (11 uker)... Nei og nei... tenk om han går ned i vekt..? og jeg vil jo gjerne amme så mye jeg kan, men han vil rett og slett ikke ta puppen.. kun om natta, da vil han ta den uten problemer.. what do I do??
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 24. juni 2006 #2 Skrevet 24. juni 2006 Han får ikke vondt i magen eller noe da? Hvis det er pga litt lite melk, så kanskje det hjelper å prøve å pumpe seg litt mellom noen amminger for å øke produksjonen. Eller så kan du prøve Oxytocyn nesespray- da kommer iallefall melken fort.
Blomman Skrevet 24. juni 2006 #3 Skrevet 24. juni 2006 ta kontakt med ammehjlepen- ammehjelpen.no - ringe, e mail eller chat ( når den er åpen) Mange ammehjelpere har oplevd puppenekt eller puppevegring. Kan det vøre luft i magen - prøv å amm i 45 graders vinkel i stedet for flatt- da kommer lufta letter opp. ammehjelpen kan gi deg råd for å øke melkemengden slik at du kan fullamme. Antakelig kan det være at melken renner litt saktere etter en stund - så kan du massere brystet mot brystvorten slik at du hjelper melken med å strømme. Kanskje du trenger syntocinon nesespray for å hjelpe refleksen. Ikke stress- ro er viktig - dette går bra når du får hjelp!!!
Gjest Skrevet 24. juni 2006 #4 Skrevet 24. juni 2006 Akkurat som gutten min, de der. Han suger fint i 3-4 min, så er blir han sint og skriker og vil ikke ha mer. Jeg er ganske sta og prøver og prøver å få ham til å suge igjen, av og til greier jeg det. Ofte hjelper det å skifte pupp. Jeg har også dette problemet oftes på venstre pupp, men hvis jeg lar ham ligge på sin venstre side ("tvillingamming") når han spiser av venstre pupp går det av og til greiere.... Skal også nevnes at, i likhet med deg, fikk jeg dette problemet etter at jeg begynte å gi ham 1 flaske tillegg om dagen (pga dårlig vektoppgang). Anbefaler deg å prøve ammehjelp-chaten. Jeg har prøvd det og det var en veldig grei måte å få hjelp på, selv om jeg ikke fikk noen råd som hjalp (f.eks amming hver 2 time, dag og natt - øker ikke melkemengden min hvertfall.....)
Chjoppen får to tette 03.06.07 Skrevet 24. juni 2006 #5 Skrevet 24. juni 2006 Dette høres ut som puppenekt ja. Bare ikke gi deg og prøv å vær tolmodig. Min holdt på sånn med gjevne mellomrom. Da hadde han gjerne fått en flaske for jeg skulle noe. Men det gikk over i alt fra samme dag i opp til flere dager. Han tok gjerne ett måltid og så protesterte han på neste osv. Det er ikke noe fasit svar på hvordan få orden på dette. Kanskje du kan la være å gi flaske og eller prøve med kopp eller teskje. sånn lite medisinglass har jeg brukt en gang i blandt, Det er mykt slik at en kan bøye det i en liten tut. Det jeg og gjorde noen ganger når han protesteret som verst. Da lurte jeg han... Jeg la han i puppestilling og hadde puppen klar men gav han smokken. Den var alltid veldig god og når han smattet veldig på den så tok jeg den ut og lurte i han puppen. dette funket veldig ofte i alle fall helt til han skjønte hva jeg gjorde. Og å amme ofte om natten skal jo øke produksjonen. Ellers ville jeg gjort slik som hun over sier å ta kontakt med ammehjelpen de har nok noen flere tipe på lager. Lykke til.
april 06;) + mai 09* Skrevet 24. juni 2006 #6 Skrevet 24. juni 2006 jeg har også slitt litt med puppenekt i det siste (hm, lurer på om det er fordi jeg har litt tendens til å dra frem puppen litt vel ofte:), og som du spesielt på dagen. Har funnet to ting som hjelper: amme han når han er trett, helst når han enda halvsover. Og, dersom han blir helt krakilsk og nekter å puppe selv om han bør spise: gå og amme mens jeg bysser. Ser sikkert teit ut, og ikke vet jeg om beibien min legger til seg ugunstige vaner av dette, men i en overgangsfase med puppenekt bør en vel prøve det en kan tenker jeg. Det har funket her iallefall. Lykke til!
hebbe lille, fødeklar Skrevet 24. juni 2006 #7 Skrevet 24. juni 2006 det er ikke fordi du har lite melk da? at han får i seg litt, så merker han at det går treigt å blir sur? vet ikke, kom bare plutselig på det, har hørt at andre har hatt det sånn.
børdi Skrevet 24. juni 2006 #8 Skrevet 24. juni 2006 min gjør akkurat det samme, og det går ikke over uanssett hva jeg gjør,, han spiser bittelitt og så begynner han å grine og kave,(tror av og til det er magen som plager han da) Jeg begynte å pumpe meg av og til og gi han flaske nettopp av den grunn, fordi elelrs må jeg amme hvert 15 minutt, siden han ikke spiser lenge nok til å få i seg noe.............
Bia24 - har 3 gull :) Skrevet 24. juni 2006 #9 Skrevet 24. juni 2006 Tulla mi på 13 uker er også slik. Etter å ha sugd 2-3minutter så blir hun kjempesint, slår i puppen og roper. Jeg skifter pupp og hun blir still igjen, ofte er hun fornøyd etter pupp nr 2. Jeg har gått ut i fra at hun har fått i seg den melka som er der, at det er derfor. Hun har veldig fin vektøking, så har nok melk, selv om det ikke føles slik. Håper dere finner ut av det, greit med puppen om en får det til. Jeg puppa første, mens nr 2 måtte få flaske etter 2,5mnd, så er veldig gira på å til å amme denne gangen, mye lettere.
Gjest Skrevet 24. juni 2006 #10 Skrevet 24. juni 2006 Takk for svar og gode råd alle sammen! ikke lett dette her nei... uff skulle ønske jeg ikke trengte flaska, men han gikk så lite opp i vekt at tillegg måtte til. jeg lurer på om det er det at han ikke får ut noe fort nok som gjør han så vanskelig... har prøvd masse, i dag har jeg hatt puppene ute omtrent hele tiden, har ikke lyst å gi meg.. men gutten blir jo helt hysterisk... det hjelper noenganger å bytte pupp her også, men ofte er det likt på begge sider. har pumpet meg det jeg kan, men får nesten ikke ut noenting... og det er ikke økedager heller. for det har vært sånn her en god stund at han aldri blir mett samme hvor mye pupp han får.. synes det er så trist, for vil så gjerne få det til... men når han atpåtil nekter å ta puppen går ihvertfall ikke produksjonen opp... men skal prøve ammehjelpen, takk for tips og erfaringer
prekæs Skrevet 24. juni 2006 #11 Skrevet 24. juni 2006 Fra ca 3 mnd er det viktg med ro ved amming. Lyd fra tv etc trekker oppmerksomheten vekk fra brystet. Det er min erfaring.
april 06;) + mai 09* Skrevet 24. juni 2006 #12 Skrevet 24. juni 2006 pst, ga det tipset til en annen her inne også, vil anbefale deg å holde sengen en dag hvis du har mulighet dersom du synes du har lite melk og det kanskje er delvis årsakene til ammeproblemene nå. Det hjelper ihvertfall godt på produksjonen min! Få masse ro, se filmer og slapp av. Og husk å drikke masse vann;) Stol på deg selv og kroppen din! Og ikke minst, om du ikke får det til så har gutten din det like godt på flaske, selv om jeg selvfølgelig forstår du mest har lyst å amme;)
Halloween-mamma Skrevet 24. juni 2006 #13 Skrevet 24. juni 2006 Det er også veldig lurt å IKKE gi flaske som siste måltid for natten dersom dette gjør at han sover mange timer i strekk. Gi heller MME tidlig på ettermiddagen. Det er nemlig veldig gunstig for melkeproduksjonen å amme om natten! Jeg synes det høres ut som om han blir sinna når melken slutter å flomme. Så da hjelper det å gjøre slik som en over her skriver å stimulere brystet slik at utdrivningsrefleksen blir satt i gang igjen. Selv byttet jeg som regel bryst hver gang dette skjedde. Også byttet jeg tilbake når han ble arg på den andre puppen. I en periode gikk det kun an for meg å amme gutten min når han nettopp hadde våknet fra en lur, det var eneste gangen han hadde ro på seg til å konsentrere seg om puppen. Masse lykke til, og som de fleste over her skriver så hjelper det å slappe av og å ha troen på at dere vil få dette til! Dette er bare en liten kneik dere må komme dere over!
Gjest Skrevet 24. juni 2006 #14 Skrevet 24. juni 2006 takk igjen alle skal prøve å slappe av en dag, men lurer på når det blir tid til... hehe.. er mye alene om dagene så det blir masse stress. og nå har jeg fått brennkopper igjen... på puppene.. er det mulig hvor vanskelig ting skal bli da?? Ikke så lett for tassen å suge igjennom en haug med plaster.. Men dette SKAL vi komme igjennom! går jo ikke an... er alltid et lys i enden av tunnellen. forhåpentligvis... :s
april 06;) + mai 09* Skrevet 24. juni 2006 #15 Skrevet 24. juni 2006 uff, ja er det ikke typisk at alt kommer på en gang;( Men det går seg til skal du se! forresten, kom på i stad- du kunne ikke ha tatt opp gutten din og amma han på dagen og mens han enda sover? Er kanskje andre som er uenige i det, men jeg mener bare for en overgangsperiode til ammingen er i orden igjen. Min gutt har diet mens han enda sov flere noen ganger, og da drikker han mye mer konsentrert og rolig. Du kan jo feks vekke han rett før du vet han uansett vil våkne hvis du ikke vil "plage" han mens han sover. igjen, lykke til!!!
Halloween-mamma Skrevet 24. juni 2006 #16 Skrevet 24. juni 2006 Ja, signerer denne! Selv merket jeg at babyen var veldig vanskelig å mate når han sov ordentlig, men om jeg tok ham akkurat når han så smått begynte å vri på seg og skulle våkne så fikk jeg veldig bra resultat av det
Gjest Skrevet 25. juni 2006 #17 Skrevet 25. juni 2006 oi, det skal jeg prøve skrev en mail til ammehjelpen, har ikke fått svar enda. Men har fått så gode tips fra dere her nå, at kanskje det viser seg å virke noen av de takk for lykkeønskninger! Skal ikke gi meg så lett nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå