Gå til innhold

foranliggende morkake.

Anbefalte innlegg

Er i uke 19 og fikk vite dette på ultralyd. Vil jeg få blødninger om denne flytter på seg? Jeg fikk beskjed om at vi ikke skulle ha sex. Hva gjør jeg ellers i forhold til løfting av ungene mine, jobb etc? Bør jeg sykemeldes, ligge i ro mest mulig osv? Håper på masse svar & tips.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5456686-foranliggende-morkake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt - foranliggende, dvs anterior - at morkaken ligger på fremveggen av magen din ?

Det er ikke farlig, jeg har hatt det i begge svangerskap.

Noen har den foran og andre bak, slik er det bare.

Hvorfor må du holde deg unna sex ?

Du har kanskje morkake som ligger nede, foran livmormunnen ?

Den kan vel enda flytte seg oppover etterhvert som livmoren vokser, kan ikke se at det skulle være noe skummelt enda heller (eneste er at du ikke kan føde vaginalt dersom den ikke flytter seg litt innen fødselen)

Det er riktig at om morkaken ligger foran mormunnen skal du ikke ha sex. Fikk samme svar fra jordmor og fødselslegen min. Jeg har hatt mye og kraftige blødninger og så lenge du ikke har hatt det er det ingen fare for deg eller barnet. Blødningene kommer kan komme når den vokser og blodkar kan ryke, mest sannsynlig slippper du det når du ikke har hatt det hittil. Som oftes flytter morkaken seg opp etterhvert som den vokser, men om ikke den gjør det får du keisersnitt litt før termin. Jeg har fått ny time på UL på sykehuset i uke 32 for å se om den har flyttet seg. Du må nok ta det rolig, men så lenge du ikke har blødninger tror jeg du kan leve som normalt. Vi gravide skal jo uansett ikke løfte tungt og bære handleposer, så det er kanskje lurt å tenke litt på det. De anbefalte meg det ihvertfall. Hør med lege med sykemelding. Det må vurderes ved hver enkelt tilfelle tror jeg. Og det kommer an på om du har stillesittende jobb eller ikke.

Lykke til, dette går bra! ;) Men, spør legen din om alt dette for sikkerthets skyld. Jeg kan bare hjelpe ut i fra min situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...