SuzyQ Skrevet 24. juni 2006 #1 Del Skrevet 24. juni 2006 Da gutten vår var to uker fikk han kolikk, hvilket førte til mye stress og mindre melk hos meg. Da han var en måned gammel gikk vi til kiropraktor med han, og det har nok hjulpet på kolikken, men da skrek han fordi han ikke fikk nok mat. Seks uker gammel begynte jeg å gi mme etter at jeg hadde ammet, og da fikk vi en ny unge! Men nå føler jeg at erstatningen tar overhånd, og jeg har ikke klart å øke melkemengden min. Har den siste uken prøvd å redusere tillegget og amme oftere, men han hyler hvis ikke melken kommer, og da må jeg gi på flaske. Så prøver jeg å pumpe mellom måltidene, men får det bare ikke til!! Har nok trange melkeganger, for jeg har fått det til tidligere, men med mye strev! Nå er det nok utdrivningsrefleksen som streiker helt, får knapt dekket bunnen i flasken. Føler vi har kommet inn i en ond sirkel. Har hørt at man kan få nesespray som skal åpne melkegangene og gjøre det lettere å pumpe og å amme, -noen som har erfaring med det? Kan jeg bare ringe legen min og be om det, eller må jeg ha time? Har så inderlig lyst til å få det til! Gutten er jo bare tre måneder, og jeg hadde nå sett for meg å amme lenger enn det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5456464-nesespray-for-%C3%A5-amme-litt-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocus Skrevet 24. juni 2006 #2 Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg har brukt den nesesprayen en stund nå, og ja, den hjelper. Jeg har fått resept på helsestasjonen, ammepoliklinikk og hos fastlegen. Jeg ringte fastlege og sa jeg hadde fått anbefalt Syntocinon på helsestasjonen, så da var det bare å hente resepten, uten time. Klippet ut fra felleskatalogen: Egenskaper: Klassifisering: Syntetisk nanopeptid identisk med oksytocin, et hormon som utskilles fra hypofysens baklapp. Virkningsmekanisme: Foruten å virke på uterus, kontraherer oksytocin de myoepiteliale celler slik at melken presses fra alveolene ut i de større utførselsgangene. Da barnet derved kan suge melken med vesentlig mindre anstrengelser, forebygges rhagader i brystvortene. Smerter ved diegiving og pumping opptrer i langt mindre grad. Absorpsjon: Raskt gjennom neseslimhinnen. Effekten inntrer etter 2-5 minutter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5456464-nesespray-for-%C3%A5-amme-litt-langt/#findComment-5456691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 24. juni 2006 #3 Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg bare ringte legen min og fikk respet på det jeg ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5456464-nesespray-for-%C3%A5-amme-litt-langt/#findComment-5456817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
april 06;) + mai 09* Skrevet 24. juni 2006 #4 Del Skrevet 24. juni 2006 for meg er nesesprayen kjempekjekk å ha på lur, mest fordi jeg da tror jeg får melka ut om jeg skulle være stressa en dag. Hvis du skjønner? Jeg tror at veldig mye med ammingen er psykisk. Selvfølgelig langt fra alt, tette melkeganger etc har jo ingenting med psyken å gjøre, men for min del iallefall sitter mye av ammingen i hodet. Så kanskje nesesprayen kan hjelpe deg med to ting, både få melka ut og få troen på at du får melka ut! Jeg er heldig og har mye melk, men har også dager der alt er svart og jeg føler jeg mister melka etc. Som regel er det da at det er tregt å få melka ut, og da må jeg slappe av og ikke tenke "nå mister jeg melka", det hjelper jo ikke. For å snu karusellen (les: tankekjøret om at jeg mister melka:) har jeg holdt senga to ganger, sett på film, fått sambo til å komme med mat etc, og kosa meg. Fått sambo til å ha barnet nå jeg ville, men du kan også ha han i senga med deg siden han er så liten, det har jeg også gjort. La han sove inntil deg, det skal hjelpe på oxytocin-nivået. Disse dagene har jeg amma minst hver 2 time. Prøv å gi så lite flaske som mulig, husk at du har 80 % av melka igjen etter to timer, så amm ofte!! Etter en slik dag har jeg hatt melkespreng igjen!! Nå vet jeg ikke om du har mulighet til å ta en dag i senga, eller om det fungerer for deg, men jeg anbefaler det ihvertfall. Lykke til! Og husk at du er en super mamma om du ammer eller ikke, babien din har det helt topp og får de beste vilkår uansett;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5456464-nesespray-for-%C3%A5-amme-litt-langt/#findComment-5457008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
april 06;) + mai 09* Skrevet 24. juni 2006 #5 Del Skrevet 24. juni 2006 pst, for å ikke stresse under ammingen, hva med å se litt på tv eller noe som får deg til å slappe av? og hvis du gnar litt på vortene for å stimulere utdrivningen før du legger gutten til vil du kanskje unngå at han begynner å hyle.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5456464-nesespray-for-%C3%A5-amme-litt-langt/#findComment-5457027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå