Gå til innhold

Kan pappan kreve 50/50 omsorg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å reise fra pappan, men 50/50 omsorgsdeling er ikke et alternativ for min del. Jeg vil ha omsorgen for jenta ( han skal selvfølgelig få sin del), men kan han kreve mer utover det å ha henne annenhver helg + en ukedag? Kan det hende jeg blir nødt til ¨å gå med på 50/50 deling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han kan ikke få femti prosent omsorg, men han kan få femti prosent samvær ja, og det er vel det du mener?

Men det er svært lite sannsynlig at det dømmes femti prosent samvær når foreldrene er uenige, fordi det krever et stort samarbeid fra foreldrenes sider. enten blir han idømt vanlig samvær eller hovedomsorg slik at du blir samværsforelder (også lite sannsynlig).

Hvor gammelt er barnet?

Skrevet

Er vel samvær jeg mener ja...ikke helt inne på disse betegnelsene.

Jenta er 7 mnd og vi har delt foreldreansvar hvis det skulle ha noen betydning.

Skrevet

Ja det kan det.

Han har jo like stor rett som deg til å tilbringe tid med barnet sitt. Hvis han er en far som stiller opp for ungen sin, har hus og god økonomi + et stort nettverk og du ikke har det kan det også hende at han får hovedomsorgen.

Skrevet

Ikke sjans i helvete om han får det når babyen er 7 mnd gammel. Spesielt ikke dersom du ammer. Fedre får stort sett bare hovedomsorgen dersom mor er psykisk syk. Delt samvær slik du tenker 50/50 er heller ikke sannsynlig at han får dersom dere er uenige/krangler om mye.

Skrevet

Hei!

Vil anbefale deg å forsøke å komme til en enighet med faren om samvær. Samværskonflikter er vonde både for voksne og barn og kan i mange tilfeller pågå over år.

Du sier du skal reise fra pappaen. Tror kanskje måten du gjør dette på vil være av betydning for hvor samarbeidsvillig han kommer til å være. Dessverre er det sånn at mange "tar igjen" etter vanskelige brudd ved å kreve masse samvær eller ved å gjøre prosessen vanskelig.

Så forsøk så godt du kan å gjøre bruddet så skånsomt som mulig.

Hva med å bestille en time på familievernkontoret slik at dere kan få hjelp til å snakke sammen???

For å svare på spørsmålet - det er lite sannsynlig at dere vil få 50/50 dersom dere skulle ende opp i retten.

Skrevet

Far drikker mye hjemme, minimum 2 kvelder synlig beruset. Ønsker ikke dattera mi skal vokse opp slik. Jeg og pappan krangler også en del, og da ofte drikkingen hans som utgangspunkt. Ellers er det jeg som har tatt det meste av stell, nattevåk, aktiviteter ol hele veien, og det selv om far har gått hjemme sykmeldt, men i fin form til å ta seg av div gjøremål med jenta. Når jeg sier jeg ønsker å skille lagtruer han alltid med å ta 50 % av samværet.

Vi har begge fast jobb og felles bolig, så der står vi likt. Jeg har heller aldri hatt psykiske problemer. Føler meg selv rimelig oppegående:)

Skrevet

Jeg bodde 50/50 når jeg var liten, men det var fordi mamma og pappa var enige om den løsningen, pappa hadde IKKE fått det om ikke mamma tillot det. Dette er kun min persolige erfaring, men jeg vil på det sterkeste anbefale en å ikke ha en slik ordning for barna, jeg synes det var et rent lite h** å måtte flytte hit og dit og frem og tilbake hver uke. Veldig rotløst ble det for min del. Men det kan jo være andre som har positive erfaringer med det, for all del!!;) Det handler vel mye om komunikasjonen mellom foreldrene osv..

Forstår deg veldig godt at du er redd for å miste hovedsamværet, det er vel mange mødres skrekk. Men husk at det er relativt tomme trusler, høres jo ikke ut som at 50/50 vil bli noe du blir tvunget til. Håper det ordner seg for dere og at ting får en god løsning.

Lykke til!

Skrevet

Hei. Jeg har tidligere arbeidet som mekler ved barnefordelingssaker, så dette vet jeg iallefall noe om. Det kan imidlertid ha kommet nye retningslinjer etter at jeg sluttet med mekling, men hovedlinjene regner jeg med at fremdeles står ved like. Jeg råder deg uansett til å ta kontakt med et familievernkontor som kan gi deg svar på det du lurer på. Dette er også en gratis tjeneste du kan benytte deg av, alene eller sammen med barnefar.

Når det gjelder samlivsbrudd med barn i bildet er det tre spørsmål som skal diskuteres: foreldreansvar, fast bosted, og samvær.

Dere har delt foreldreansvar, sier du. Det neste er fast bosted, og iom at barnet er 7 mnd, vil det antagelig være naturlig at dette blir hos deg. Så kommer vi til samvær, som det virker som du lurer på.

Det er IKKE slik at noen kan kreve å få 50-50 med samvær. Da dette er en ordning som krever ekstrem grad av samarbeid, er det ikke lov. Dvs at dersom han går til sak for å få dette kan han ikke vinne frem. Han må da eventuelt gå for at han skal ha fast bosted, og at du skal ha samvær.Ingen domstol kan i dag dømme til 50-50, da må dere selv komme frem til at det er dette dere vil! Dette gjør at du kan ta hans trusler med en klype salt, og at du kan puste lettet ut (i første omgang).

Selv om dere ikke er gift, er vel de nye reglene slik at dere uansett skal møte opp til mekling for å få utvidet barnetrygd (det holder at du gjør det dersom han nekter), så det er bare å ta kontakt med et familievernkontor med det samme.

En samværsavtale gjelder så lenge partene er enige om den. I deres tilfelle, bør den reforhandles med jevne mellomrom da barnet er så lite. Med små barn er det vanlig at man starter med hyppige, men korte samvær, avhengig av diverse forhold ved dere og barnet (ammer det, hvor mye tar far av seg barnet i utgangspunktet, arbeidssituasjoner osv). Dersom du mener at far har et alkoholproblem, og han stadig er beruset slik at du ikke vil la han ha samvær alene, kan du kanskje be om at han skal ha samvær med tilsyn?

Jeg er helt for at far kan være en like god omsorgsperson som mor, bare han får sjansen. Men en avtale skal alltid skrives til barnets beste, ikke foreldrenes. Det er det viktig at dere begge vet, og forholder dere til.

Uansett, lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...