Gå til innhold

Hva skal man ikke spise når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fosteret mates ikke gjennom ditt system før etter 6 uker, så mellom el og tr er vel alt trygt.

Jeg har faktisk ikke tenkt over dette med rå egg.... spiser jo ikke det til vanlig - før jeg fikk spørsmål fra ei gravid om hun kunne spise eggedosis, det er jo rå egg ????

Ellers er det jo lurt å passe på alt alt er godt stekt og kokt, ikke gravet, raket, ikke så aktuelt med rakfisk nå, men...

også har jeg hørt at man skal holde seg unna spekemat.

Farlig mat

kan føre til sykdom. Utsett derfor ikke fosteret for mat som kan inneholde store mengder med listeriabakterier (muggost, myk ost, patéer, upasteurisert melk, dårlig stekt/kokt kjøtt).

Man skal også unngå mat som inneholder rå egg. Både egg og høns kan overføre salmonellainfeksjon. Kok derfor både egg og høns godt.

Toxoplasmoseinfeksjon kan du få ved å spise for dårlig kokt/stekt svine- eller oksekjøtt. Unngå rå kjøttdeig og farse, blodig biff og rosa lammekjøtt. Har kjøttet vært frosset derimot, er det ingen risiko.

Vær ellers nøye med kjøkkenhygienen og vask frukt og grønnsaker som har vært i kontakt med jord (rotfrukter og nedfallsfrukt) ekstra godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...