Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis brystsprengen kommer brått, slik som den ofte gjør ca 3 dagen etter fødsel, blir puppene diiigre og så harde og vonde at babyen ikke har sjans å få tak til å suge. Da er det kjipt å ikke ha pumpe. mannen min måtte "rykke ut" på en lørdag rett før apoteket stengte og fikk tak i en pumpe....Det hadde vært fryktelig hvis det var søndag.

Noen liker muligheten å kunne pumpe seg så de kan få et par timer fri eller at pappan/søsken også kan få mate babyen av og til.

Så personlig anbefaler jeg å ha i alle fall en billig pumpe i beredskap. tror ikke min kostet mer enn 250.-

får du ikke bruk for den er den vel ikke vanskelig å selge så lenge pakken er uåpnet...

Jeg kjøpte ingen pumpe før fødselen, men da visste jeg selvsagt ikke hva jeg gikk til hehe ;)

At puppene skulle bli SÅ harde og SÅ diiiigre hadde jeg ingen anelse om! Skal si det var godt å få seg pumpe da ja! Jeg kjøpte avent sin pumpe og den fungerte mer enn bra nok for meg! Melka meg ikke så mye at jeg hadde behov for elektrisk! Tror nok at de som gir mye på flaske har behovfor litt mer "proft" og behagelig utstyr men det vet man jo aldri før man sitter i det.....

Etterhvert ble jeg så fortrolig med dette puppestellet at jeg bare håndmelka og da var jeg ferdig på et blunk!!

Så man bør vel egentlig ikke bruke 500 kr på ting man ikke vet om man får bruk for! Blir man sprengt en søndag kan man bare håndmelke......

KJøpte også Avent sin håndpumpe, fungerte helt utmerket, men så strømmet melken av meg da!! Jeg fikk råd fra Kvinneklinikken om ikke å pumpe meg når melkesprengen kommer, det stimulerer til økt produksjon og enda ømmere pupper! Jeg stilte meg i dusjen, og masserte lett rundt brystet, så strømmet "toppen" av melkesprengen ut:) Men som de under ehr, så hadde min også problemer med å få tak i brystvorten når sprengen sto på, så da er det jo greit å la overskuddet gå ned i en flaske!

Veldig langt innlegg(ser det nå:)), men ville absolutt hatt en i skapet, det skal jeg ha!!

Jeg har en elektrisk pumpe, og den fungerte ikke i det hele tatt... Kom nesten ikke noe melk. Har hørt flere med samme problem med elektrisk, tar lang tid før et kommer noe melk. Skal derfor skaffe meg en manuell, selv om det er mer slitsomt. Men da slipper jeg bråket fra den elektriske også;-) Hehe..

Annonse

Kjøpte både Avent sin hånd pumpe og elektrisk pume (billing type til 400kr, tror merke er Basson) Den elektriske fikk jeg aldri til. Gjorde bare vondt! Avent sin brukte jeg kjempemasse. Pumpet meg og frys slik at jeg hadde lager til jeg skulle ut på noe.

Svigerinna mi kjøpte også pumpe, men hun fikk aldri til å pumpe seg...

Tror det varierer fra person til person.

Vil også anbefale Avent sin manuelle - jeg pumpet meg masse med forrigemann - det gikk fint (selv om hånda ble ganske sliten..., drømte litt om elektrisk)

Vil også anbefale deg å få jordmødrene påbarsel til å lære deg å håndmelke - det er alltid nyttig å kunne når pumpa ikke er innen rekkevidde, og de første dagene før melken kommer skikkelig.

etter egenerfaring så bør du vente med å kjøpe pumpe til babayen er kommet til....se om du trenger det eller ikke....jeg kjøpte avent sin håndpumpe...veldig kjekk å bruke...men den var sååå unødvendig...for snuppa hang på puppen konstant...så der ble ikke bruk for den.....

Hvis du absolutt skal kjøpe FØR du vet hva slags melkeprodusent du er, så KJØP ELEKTRISK!!! Jeg har bannet og svertet så mye over den manuelle jeg hadde at det ganske fort ble mindre brysomt å være tilstede hele tiden enn å pumpe for å få fri :-)

Det er slitsomt å ha manuell pumpe hvis man ikke har sånne pupper som nesten spruter av seg selv. Det er bare to fordeler med manuell, og ingen av dem har med komfort å gjøre: Pris og vekt/størrelse.

Jeg leide en elektrisk en periode som var helt fantastisk, leide den på Babyshop. Anbefaler noe lignende, men husker ikke hva den het. Det kan jo sikkert Babyshop gi informasjon om.

Kjøpte også brystpumpe, men angrer egentlig. For det første har jeg knapt opplevd brystspreng, aldri annet enn litt kløe pga fulle bryst. Barna har ikke hatt problemer med å ta brystet, så jeg har nok vært heldig.

Prøvde å pumpe meg da jeg skulle være fadder i en barnedåp da vår førstefødte var 2 mnd, og mine foreldre skulle passe poden. Det ble en smertefull opplevelse. Jeg pumpa og pumpa, men det kom nesten ikke melk (manuell pumpe). Jeg pumpa meg til blods, for bare noen usle dråper (ca. 30 ml). Og for virkelig å gjøre dagen perfekt, var det ikke mulig å få junior til å ta flaska. Han ble aldri fortrolig med den, ble rett og slett rasende hvis noen forsøkte å gi ham flaske, da var det bedre å la ham bli litt sulten...

Med nr. 2 ble flaska brukt mer flittig. Hun sov omtrent i ett fra midnatt til kl. 20.00 neste kveld, og sov da over mange måltid. Da hun endelig våkna, var hun skrubbsulten, og kvelden besto i å skifte fra den ene puppen til den andre. De stakkars brystene mine hadde jo nærmest fått beskjed om å trappe ned produksjonen når det gikk så mange timer uten amming, og når hun endelig ville ha mat, var hun skikkelig utålmodig, og ville helst at det skulle sprute av brystene, å suge hadde hun liten tålmod til. For å opprettholde god produksjon, valgte jeg derfor å melke meg for hånd på formiddagen, og la melka sprute nedi en flaske. 100-150 ml gikk greit å melke. Når kvelden kom og vesla hadde tømt begge brystene X antall ganger, var det greit å kunne gi henne flaska og la henne drikke seg god og fornøyd før hun igjen sovnet godt og lenge....

Over til noe annet. Mange opplever en eller flere ganger tette melkeganger. Brystet blir ømt, rødt og varmt, man kan få feber, og dersom man ikke får åpnet gangene, vil det utvikle seg til brystbetennelse. Når man først har fått tette melkeganger er det alfa og omega å få ut melken. La barnet suge, helst med underkjeven mot det røde området, da underkjeven masserer hardest og mest effektivt. Finn da alternative ammestillinger for å muliggjøre dette, legg evt. barnet på golvet, og bøy deg selv over, slik at vinkelen blir riktig. Vil ikke barnet ha mer, ta en varm dusj, og masser brystene/melk ut melken, spesielt fra det ømme området. Hold brystet godt og varmt etterpå, gjerne med ullinnlegg. Selv har jeg opplevd dette med begge barna. Jeg har fulgt disse rådene, og har unngått betennelse. Det har ikke tatt mange timene før symptomene har gitt seg. Dersom de vedvarer, og du tror du har fått brystbetennelse, ta kontakt med lege.

Sist gang hadde ikke jeg kjøpt brystpumpe på forhånd for jeg visste jo ikke hva jeg gikk til. Men tro meg det angret jeg på Noen har aldri brukt for det mens mange har veldig mye brukt for det. Jeg angret på at jeg ikke hadde kjøpt dette på forhånd. Men er heldigvis litt mere forbered denne gangen.

Jeg kjøpte en sånn enkel håndpumpe fra avvent på apoteket og er veldig fornøyd med denne.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...