Gå til innhold

Første gang ks, altid ks?

Anbefalte innlegg

Jeg havde haste ks pga uopdaget seteleie. Jeg kom først ind på føden sent, med tætte rier, vand-afgang og 8 cm åbning. Der blev brugt minimal tid på at informere og alle talt i munnen på hinanden. Vældig forvirrende for både mig og min kære, og vi fik ikke meget af det med os.

Jeg mener at en af legerne/jordmoder afsluttede med, at om ks nu, ville det også blive ks næste gang.

Er det sandt? Vil jeg ikke kunne føde normalt neste gang om alt ligge tilrette for det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5452600-f%C3%B8rste-gang-ks-altid-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var grunnen til keisersnittet første gang? Jeg måtte til slutt forløses m keisersnitt nå, første fødsel (februar da), pga at jeg aldri fikk åpning. (36 timer med rier i forkant, og utslitt livmor, som ikke klarte mer)

Er ikke veldig keen på KS neste gang...

• 2 uker senere...

Fikk min førstefødte for ca fire måndeder siden, det endte med at det ble keisersnitt. Det var egentlig ikke planlagt, men når jeg fikk valget mellom å fortsette for å se om det ble mer åpning, så valgte en sliten mor ks. Hadde fødselssamtale med jordmor ca to mnd etter fødsel, og det var aldri snakk om at jeg er nødt til å ta keisersnitt når jeg evt skal ha nestemann. Hun sa at jeg vil regnes som andregangsfødende, og at det mest sannsynligvis vil gå lettere enn med den første.

Har også snakket med ei jeg jobber sammen med. Hun har tre barn, hvor den første ble tatt med ks, men de to neste kom "rett vei". :-)

Jeg hadde hastekeisersnitt (katastrofekeisersnitt pga dårlig fosterlyd) første gang og fødte vanlig andre gang. Var til samtaler på sykehuset før andre fødsel, og det var ingen som var skeptiske til at jeg skulle føde vanlig da. Og det gikk altså helt fint - uten komplikasjoner og på mindre enn en time...

• 2 uker senere...

Annonse

Hadde også hastekeisersnitt pga lav fosterlyd med første mann (de oppdaget ikke før etter fødselen at jeg hadde 2 store infarkt i morkaka)- uten at fødselen var i gang. Ble oppdaget på overtidskontroll hos jordmor. Fikk nr 2 nå i vår og fødte vanlig. Det tok 100 timer og 3 hormonkurer fra vannavgang til han ble født... men selve fødselen gikk på 3 timer. En fantastisk opplevelse sammenlignet med keisersnitt i narkose. Du bør absolutt prøve å føde "normalt" neste gang, men ta en prat med legen din så får du den oppfølging du føler du trenger. Jeg hadde 3 ultralyder denne gang for å sjekke morkaka og blodgjennomstrøming etc. Det var betryggende!

Lykke til.

• 1 måned senere...

Hei! Jeg hadde haste (katastrofe ) ks for 2 mnd siden, grunnet morkakeløsning(fullstendig løsning). de klarte heldigvis å redde gutten min men vi måtte raskt til Bergen. Jeg har født 2 ganger før helt normalt og blir jeg gravid flere ganger regnet de med vanlig fødsel.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...