Gå til innhold

Jeg må være tidenenes mest udugelige mamma..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo ikke deg som mamma det er noe galt med!

Man kan ikke klandre seg selv om barnet har fks diabetes, eller klumpfot, eller hjertefeil! Like lite som man kan naar barnet har ADHD.

Jeg har 6 barn. Kun 1 av dem har diagnosen. Og jeg er samme mamma for dem alle sammen. Saa tulla di trenger ikke ha det, for det.

Det er dessuten flere gutter med diagnosen enn jenter.

Ikke vaer saa streng med deg selv, og heller bruk energien din til aa bedre situasjonen for deg og gutten din.

=)

Klem fra

Neida jeg vet at begge tilstandene er hjernefeil. Men man greier ikke å fri seg fra tanken om at man må ha gjort noe feil når begge er syke.

Vi fikk vite fredag at eldstegutten skal utredes for aspergers syndrom. Selv om vi har tenkt dette, og sett mange tegn, er det et sjokk å få det bekreftet. Vite at man har et barn som aldri vil få til livet 100% sosialt sett. Hva med fremtiden, ungdomsskolen, kjærester, venner osv. Jeg er lei meg og redd. Dette var aldri det jeg ønsket for barna mine.

Men det forklare igjen noe av det høye konfliktnivået i heimen. En med adhd og en med asperger er vel noe av den dårligste kombinasjonen du kan få til tror jeg.

Heisann. Sønnen min på 10 1/2 år har ad/hd,aspergers og tics. Det er en forferdelig kombinasjon synes jeg. Han bruker strattera nå,og har god virkning av den. Etter at han begynte med medisin,merker vi ikke mye av tics,og konsentrasjonen er mye bedre. Han begynner å få en del kamerater,men sliter med de sosiale "kodene". Jeg har ikke helt godtatt Aspergers-diagnosen enda,den synes jeg er fryktelig tung å svelge,men jeg ser jo at trekkene er der.

Nei jeg må innrømme at jeg synes det er mye enklere å forholde seg til 8åringens adhd enn 10åringens Asperger. ADHD kan han vokse av seg, og den kan medisineres. Aspergeren blir der og det er ingen medisin mot selve autismedelen.

Velkommen i gjengen, for å si det sånn.... Av mine tre brødre har en Asperger og en ADHD. Han i midten har ingen diagnose, er bare normalt "fjortisvrang" ;-)

Det er ikke uvanlig at man finner flere i samme søskenflokk som har diagnoser fra det såkalte autismespekteret. Du kan, og kunne ikke, gjøre noe fra eller til, så ikke fortvil! Du er sikkert en kjempeflink og omsorgsfull mamma, som vil det beste for barna dine. Stå på krava, det finnes en god del hjelp å få i form av støttekontakt, avlastningshjem (har selv fungert som avlaster for broren min i over 5 år, er 10 år eldre enn ham), tilrettelegging på skole etc.

Ta kontakt med autismeforeningen, de kan komme med mange råd og tips til dere. Lykke til med krevende, men spennende barn!

• 3 uker senere...

Annonse

Ikke for å flisespikkerere, men det at man "vokser av seg" ADHD, er noe man trodde før, men som er tilbakevist.

Utadvendte aggressive symptomer roer seg riktignok, men dette betyr ikke at de har forsvunnet. De bare utarter seg anderledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...