Gå til innhold

Nok et spørsmål om fostervannsprøve...

baffy

Anbefalte innlegg

Jeg vil være 40 ved termin og vurderer derfor fostervannsprøve. Har jo selvfølgelig masse spørsmål og en del betenkligheter rundt dette, både mht selve undersøkelsen og rundt hvordan man vil takle et eventuelt lite hyggelig svar på prøven.

Tar de fleste på min alder og oppover imot dette tilbudet om fv-prøven, evt. hvorfor tar noen morkakeprøve isteden?

Og hvor langt på vei er man når denne skal tas? Er bare litt over 8 uker nå så da er det vel noen uker igjen... eller? Er det valgfritt når den tas eller er det i en bestemt uke av svangerskapet?

Hører kjempegjerne fra andre som har tatt denne, dette er jo noe de fleste av oss ikke har så mye erfaring med!

Fortsetter under...

Hei på deg.

Vet ikke hvor du bor, men det er litt forskjellig rutiner etter hvor i landet man befinner seg. Du må uansett så fort som mulig bli henvist til genetisk veiledning, for det er mulig å ta andre mindre risikable prøver før fostervannsprøve. Jeg var til tidlig-ultralyd i uke 12, og det var allerede da positive tegn til normale funn. Så vi fikk velge om vi ville gå videre med fvp. Vi valgte det og fikk den tatt i uke 16. Men vi bor i Midt-Norge, og jeg ser at i Oslo er det andre rutiner med bl.a. duotest og trippeltest, ultralyd tidligere osv. Du må ha henvisning fra legen din, så ta kontakt med denne så fort som mulig. Lykke til!!!

Hei, jeg er 39 og venter tvillinger derfor hadde jeg mulighet til å ta morkakeprøve, noe jeg gjennomførte i uke 10. I utgangspunktet skal man være fylt 44 for å kunne ta morkakeprøve, men på grunn av at tvillinger er et risikofylt svangerskap kunne jeg velge denne testen. Forskjellen på morkakeprøve og fvprøve, er at morkakeprøven kan tas tidligere, fvprøve tas ikke før i uke 15. Har fått gode tilbakemeldinger på testen, vi hadde på forhånd bestemt oss for hva vi ville gjøre dersom testen hadde gitt et annet resultat.

Hei!

Jeg tok duotest i Bergen i 12.uke....men fikk ikke så positivt resultat. Valgte fostervannsprøve i uke 15 og alt normalt heldigvis-venter en baby med normale kromosomer 20.nov- det er supert når jeg nærmer meg 45 v fødsel! Idag viste rutineultralyd normale funn i alle organ så langt de kunne se! Var rett til byen og kjøpte klær...har en fordel at vi vet kjønn etter fostervannsprøven. Lykke til videre!

Tror morkakeprøve kun tilbys til kvinner over 44 år - derfor er alternativene du har duotest eller fostervannsprøve (eller begge deler)

Vi valgte kun fostervannsprøve, prøven er overstått og gikk fint, vi venter nå på resultatene med spenning.

Vi hadde nok ikke slått oss til ro med kun duotest, da denne kun gir indikasjoner, ingen klare svar.

Lykke til meg valget - uansett hva dere bestemmer dere for !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...