Gå til innhold

Anbefalte innlegg

at babyer kan få lov til å få stå på beina sine?

Jeg har helt panikk her... Har en sånn tummytub og lillegutt reiser seg i den og hopper opp og ned og har det kjempekjekt. Og jeg blir helt panisk og prøver å sitte han ned og drar frem beina hans i sittestilling, men neida, 10 sekunder etterpa har han vridd baina tilbake og begynner å hoppe rundt.

I tillegg til dette har han en trang til å stå i fanget mitt og for at han ikke skal rekke ned med beina må jeg ha han over hodet mitt med sitt hode og det er tungt...

er det farlig?? kan han skade seg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5450768-n%C3%A5r-er-det-greit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er farlig i det hele tatt. Han reiser seg jo selv, blir ikke tvunget til det. Det svaret vi fikk fra vår helsesøster var at hvis barnet var sterkt, altså hadde sterke rygger (det ser du jo bl.a.hvis han er flink til å holde hodet når han ligger på magen osv) så skulle du ikke hindre de om de satt og sto en liten stund. Så jeg tror du kan ta det helt med ro jeg da:) Men nå er ikke jeg så veldig hysterisk på de tingene generelt da..

Annonse

He he...moro at han er så sterk da! Jeg synes man skal la de gjøre de tingene de liker jeg, men kanskje ikke hele tiden...F.eks har jeg latt gutten min sitte/ ligge i sånn vippestol en stund nå, for han trives så godt når han kan følge med litt :) Gutten min er også ganske stor, veier ca 6,5 kg nå, men er veldig lang, så han ser slank ut. Han holder hodet veldig godt oppe nå og følger med på leker jeg holder foran han. Det går så utrolig fort!!!

eg tok opp dette på 4 mnd kontroll m/fysioterapeut, og ho sa at så lenge babyen har tilstrekkelig med støtte (= at nokon held han når han "står" på fanget) er det heilt greit. Og det er klart at det er kjekt å prøve å strekke ut beina i "hoppestilling" når babyen er i tummytub'en sin! Han er jo nesten vektlaus i vatnet. La han få prøve seg fram du, men pass godt på, og støtt han så ikkje det blir tungt for ryggen hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...