Gå til innhold

Noen spm ang brød til 8 mnd baby!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt såvidt med et lite brødmåltid om dagen..så har jeg kommet på noen spm jeg tenkte dere kanskje kan hjelpe meg med?

1)Hva annet enn leverpostei kan man bruke som pålegg (8mnd)?

2)Hvor mye er "normalt" å gi?

3)Hvor lenge venter dere mellom hver bit dere gir? (synes det er så vanskelig å vite når jeg skal gi neste bit)

4) Lar dere barnet spise selv i blant? Hva og hvordan? (skorpe å gnage på eller er det farlig?)

Han er altså 8 mnd, smiler når brødbiten kommer og har 4 tenner (akkurat fått de oppe da)

takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn har vi gjort det her:

1: jeg gav prim, noe syltetøy, tubeost. og litt annet men husker ikke hva.

2: her har det gått i en brødskive pr måltid hele tiden.

3: det bare vet jeg hehe:) hu slutter å tygge så mye. og gaper om jeg prøver å gi hu mer.

4: hu spiser brød selv noen ganger. ikke skorpe. men hu spiser ellers kjeks og sånn. det har hu spist fra en 8mnd alder.

Skrevet

jenta vår er 8 mnd og har spist brød i en mnd:

1) tubeost,makrell i tomat, most avocado,banan,bare smør...jeg er motstander av søte pålegg som prim osv...

2)i starten ville hu ikke ha så mye, men nå spiser hu 1-2 skiver uten skorpe

3/4) stort sett spiser hu selv...med nøye oppsyn, for hu putter litt mye i munnen om gangen:-)har vi dårlig tid, gir jeg mat og da merker jeg når hu har svelget...

Skrevet

1. leverpostei, makrell i tomat (på tube, enkelt). Smøreoster, men har ikke prøvd det enda.

Vil ikke begynne med Prim siden det er veldig søtt, og ikke så altfor bra for tennene.

2. Tror en skive er helt ok viss det er brød som er hele måltidet.

3.Merker når hun er ferdig med å "tygge" så gir jeg neste bit, vanligvis 20 sekunder. Helsesøster sa noe om at et måltid varer i 20 min.

4. Lar henne ikke spise selv. Orker ikke gris:) Men når hun er voer året, lar jeg henne lære og spise selv. I barnehager må de spise selv. Altså lære henne og skjønne at det hun spiser selv er det hun får...at ingen putter mat i munnen hennes utenom det hun selv spiser. Dette pga. blir dårlig vane viss vi mødre alltid skal gi dem litt ekstra. kan bli "problemer" med at de i barnehagen bare sspier litt, og så av gammel vane venter med å blir matet resten.noe som IKKE skjer der iallefall...

Skrevet

Guten vår er 9 mnd, og begynte med litt brød då han var ca 7 mnd. Sånn har vi gjort det:

1) Vi har brukt ein del leverpostei, og mykje tubeost (ofte skinkeost på tube). Han likar ikkje prim. Av og til har vi brukt litt fruktmos (som syltetøy) då han ikkje er så glad i å ete frukt utanom.

2) Her varierer det veldig kor mykje han vil ha, av og til er det berre eit par små bitar, andre gongar et han ei heil skjeve. Vi pleier forresten å skjære to veldig tynne skjever og ha pålegg mellom dei. Då blir det ikkje så mykje kliss.

3) Eg pleiar å vente ei sånn "passe lang" stund før han får ein ny bit, ofte vil han ikkje gape før han har svelgt ned forrige bit. Ellers må eg berre prøve å sjå inn i gapet på han, for å forsikre meg om at han ikkje har eit lite "lager" i ganen eller i "kinnposene" sine.

4) Han får ete sjølv ja. Han er skikkelig dreven på pinsettgrepet, så han et stort sett dei små skjevebitane sine sjølv. Han får ikkje brødskorpe, den er så seig. Derimot får han gnage på kavring innimellom (ikkje at han får i seg så mykje då...). Han får holde ein pastaskrue eller ein liten potetbit i handa og tygge på sjølv når vi et middag.

Han har for øvrig berre dei to tennene nede som han fekk då han var 7 mnd. Klarar fint å få i seg mykje rart sjølv om han stort sett må tygge med gommane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...