Gå til innhold

Bilsikring - hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på om vi skal kjøpe et bilsete til babyen med en gang, eller om vi skal vente. Hun kan jo ligge i bagen til vogna også? Samtidig synes jeg at det ser innmari kjekt ut å ha et sete babyen kan ligge opp i, kunne tenke meg å ha det hjem fra sykehuset. Har dere noen erfaringer? Trenger jeg bilsete?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Hanne!

Jeg fraråder deg sterkt å gå til innkjøp av boxette eller bilbag, da disse ikke gir god nok sikring til babyens hode/nakke i en eventuell kollisjon. Vi voksne er avhengig av beskyttelse av hode/nakke ved sammenstøt, bare tenk på de utrollige kreftene som er i sving. Og en nyfødt er jo da spesielt avhengig av en slik støtte ettersom de ikke kan holde hodet oppe selv.

Bagen til vogna må du iallfall ikke finne på å plassere i bil! Den kan umulig sikres, og det er ikke lovlig å bruke den i bil heller.

Bakovervendt bilstol er det definitivt tryggeste valget du kan gjøre når det gjelder å sikre barn i bil. En slik bilstol finnes for nyfødte (0-13 kg), vi har kjøpt MaxiCosi Cabrio.

Lykke til! :-)

Skrevet

Unnskyld meg ...

Det er da både lov og sikkert å bruke baggen fra vognen i bil!!

Man kjøper sikkerhets nett og setter det fast med selen til bilen ..

skal man kjøre mye FRARÅDES man å bruke bilsete . babyen har tungt hode , å dårlig rygg. å skal ikke sitte i sete mere enn 30 min i ett strekk..

kanskje lurt å ha begge deler . sete på korte turer som til butikken ol. og baggen til lengere kjøreturer...

Skrevet

Det er en grunn til at det er forbudt i veldig mange europeiske land å kjøre med babyen i nett. Det er ikke sikkert nok.

da er det bedre med sete og mange stoppepauser for å avlaste babyens rygg.

Skrevet

Det er jo omvendt - på lengre bilturer er det større sjans for at det kan skje en ulykke, og dermed burde man prioritere det tryggeste utstyret på disse turene. Bag gir ingen støtte for hodet/nakken ved kollisjon. Jeg er fullstendig klar over at å ligge flatt er det beste for ryggen, men i BILEN må man nesten prioritere LIV FORAN KOMFORT.

Skrevet

acto graco (tror eg) sin boxette kom veldig bra ut i test :)

Skrevet

UTDRAG FRA NETTSIDENE TIL TRYGG TRAFIKK:

* Hvorfor anbefaler Trygg Trafikk bakovervendt babystol fremfor bagnett til de nyfødte?

I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter med rygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang. I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppen bremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner.

* Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol?

Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har ”liggesittet” i bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...