Gå til innhold

Penger fra TK eller fra Arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Til dere som er i arbeid: skal dere få fødselspneger fra arbeidsgiver eller fra TK? Er det frekt å spørre arbeidsgiver om de kan fortsette å betale ut lønn, og få refusjon fra TK?

Er det noen av dere som er så heldige at arbeidsgiver betaler full lønn i hele permisjonstiden?

Er det et uanstendig forslag til arbeidsgiver?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5448710-penger-fra-tk-eller-fra-arbeidsgiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss forskutterer arbeidsgiver, men kun lønn inntil 6G - de gidder ikke gi ut mer i lønn, enn det de får refundert. Jeg ville helst hatt rett fra Trygdekontoret, da hadde jeg fått bedre lønn enn ved å gå via arbeidsgiver, særparagrafer.

det er vel slik at enten så forskutterer arbeidsgiver eller så gjør de det ikke. ikke frekt å spørre om hvordan de gjør det hos dere da. Du får jo også spørre om hva som er vanlig å betale ut hos dere, og om du også får dekket lønn utover 6G

Viventeridesember: Har du spurt Tk om de kan overprøve arbeidsgivers vedtak på utbetaling ? mulig de kan dekker det overskytende om du får "feil " grunnlag

• 3 uker senere...

Spurte arb.giver om de kunne betale ut lønn i permisjonstiden, men det ville de ikke. Da måtte de jo gi meg full lønn, og få 80% dekt fra TK. I tillegg måtte de jo ut med feriepenger påfølgende år. Så det kostet dem for mye!

Dette synest jeg var litt leit. Ikke akkurat så motiverende å stå på for arbeidsgiver, når de ikke gir noe tilbake annet enn lønna.

Tenk om de hadde sagt: Selvfølgelig skal du få det. Vi er bare glade for ha deg her, siden du er så flink. Men neida!!!

Skjønner ikke arbeidsgivere at sånne ting faktisk er motiverende for ansatte, får dem til å føle seg satt pris på. Litt goder liksom. La oss si det slik. De pengene betyr mer for meg enn for dem. Men de finnes da flere arbeidsgivere! Takk og pris for det.

Hilsen snart arbeidssøkende

Hei Herkules, nei det har jeg ikke gjort. Men tenkte at når tiden kommer så kunne jeg ta med meg de siste ti lønnsslippene til TK og høre med de. Nevnte det for ei jeg kjenner, og hun sa at det ikke ville bli tatt hensyn til, siden arbeidsgiver har "meldeplikt" her.

Ei jeg kjenner fra samme bedrift gikk ut i permisjon for to mnd siden, og hun sier hun merker godt pengene hun mister. Hadde vi fått inntil 6G så hadde det jo vært greit, men de tar ikke med noe av lønnen utover det de kaller "fastlønn". Fastlønn blir så teit å bruke, for dette har vi ikke. Arbeidstiden varierer hele tiden (mengden som produserer varierer hele tiden, også med sesongen - dette gir endringer i arbeidstid, gjerne fra dag til dag). Så den fastlønnen de bruker som grunnlag, blir jo helt feil. Jeg kan ikke huske sist jeg tjente så lite som "fastlønn-beløpet", som de oppgir til TK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...