Gå til innhold

Svigersfamilie dilemma... HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor skal jeg starte...

Har en svigerfamilie som er utrolig nyskjerrig og spør og graver om ALT!

Er utrolig slitsomt, og ikke minst plagsomt og ubehagelig for meg å svare på alt de spør om. Liker ikke å brette ut om megselv, og min familie til dem. Føles helt unaturlig! Gruer meg alltid til vi skal til dem, og kan jeg ungår jeg å besøke dem. Har sagt det 100-vis av ganger til sambo om han kan være så snill å snakke til dem, det er besteforeldrene hans som er verst. Jeg føler at jeg sitter i ett avhør! Men nei, han vil ikke si til dem at jeg ikke vil snakke om mitt privatliv med dem. Av den grunn ungår jeg dem så ofte jeg kan.

Nå har det seg slik at neste helg så skal bestemoren hans feire bursdagen sin, og spurte spesielt om at hun ville se vesla. Jenta vår er 3 mnd, jeg fullammer og sambo kan ikke ta med bare henne av den grunn. Hadde de vært her i byen hadde det vært greit, men de er på hytta og dit er det litt over 2 timer å kjøre. Ba han da om å snakke med dem igjen, men det synes han at han ikke trenger. Han sa at han kunne ta seg av pratingen, men det hjelper lite når de sier mitt navn og så stiller spørsmålene. Ikke nok med det så er det ikke bare familien hans som skal være der, men venner av dem også.

Har absolutt ikke lyst til å dra, mest fordi jeg hater disse "avhørene" og fordi det er ett evig stress å dra ut til hytten dems, må jo pakke med en god del ting siden vi skal være der i noen timer. Men det ser jo ut til at vi må dra fordet...

Det jeg lurer på! Hvordan kan JEG på en høfflig måte si at jeg vil ha meg frabedt å bli "avhørt" av dem. Har ikke noe særlig forhold til dem, og liker dem ikke noe spesielt. Men her må jeg bite i det sure eplet pga jenta mi! Men tror jeg vil være mer tilpass hvis de hadde droppet alle spørsmålene. Og spiller ingen rolle om det er noen andre der de kan prate med, det er jeg som ALLTID får spørsmålene om alt fra hva mamma gjør, søster gjør, far gjør, familien gjør, hva jeg gjør...osv...

Uff gruer meg, hjelper ikke så mye heller når de sa at de gledet seg til å snakke med meg for de hadde såååå mye å spørre om hvordan det har gått etter fødsel, amming osv.

Har ikke lyst å dele det med dem! Enkelt å greit! Og hvertfall ikke til alle pensjonist vennene dems i tillegg!

Så hjelp meg, jenter! Hvordan kan jeg si at jeg ikke vil snakke om mitt privatliv til dem, uten å snu hele verdenen dems på hodet.

Signerer anonym nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville bare sagt du ikke vil diskutere privatlivet ditt med de, og at du synes det blir ubahagelig..........

Skrevet

Hei! Svigermoren min (som er veldig søt, snill og koselig) er veldig skravlete og stiller masse spørsmål (mener ikke noe vondt med det, men det kan jo bli litt mye av og til). Mannen min pleier å løse det på denne måten; når hun stiller masse spørsmål om andre enn oss sier han; "du kan jo få nummeret deres, så kan du ringe og spørre selv." Da gir hun seg, for en stund, og ler gjerne litt også :-) Du kan jo prøve den vrien.

Skrevet

Når de spør om private ting så si; det er privat, så det har jeg ikke noe svar på.

Dersom de ikke gir seg, så si : jeg mente det jeg sa!

Eller du kan la vær å svare, skifte tema el.l.

Bare vær der en kort stund.

Jeg snakker av erfaring!

Skrevet

Trekk bestemora tilside, og si at det er noe du vil prate om.

Si på en fin måte at du føler deg utilpass med alle spørsmålene de stiller, og at du ikke er vant med at folk er så nyskjerrige..

Si at du vil kose deg i lag med de og at du ikke klarer å slappe av med så mange spm.

Spør om hun kan si det til mannen sin og så.

Hvis det hjelper men de andre i familien maser så tar du bare en av dem til side ved en annen anledning og sier det samme.

Hjelper ikke dette på besteforeldrene så får du begynne på samme måte, spør om alt mellom himmel og jord, private ting og naboene, kanskje de da tar hintet...

Må få høre hvordan det går!!

Skrevet

Uff - noe så irriterende da! Jeg selv er rapp i kjeften og hadde ganske enkelt sagt at nå synes jeg vi har snakket nok om meg og mine - det er vel andre ting vi kan snakke om! Jeg har ei mor som er sånn til tider, hu er overinteressert i slekt og slekters gang - og jeg har aldri vært redd for å stoppe henne når hun turer ivei overfor f.eks. vennene mine. At det går an å ikke ha mere folkskikk pleier jeg å si til henne. Kryssforhøre folk slik - bare for å stille sin egen nysgjerrighet! Nei - si fra klart og tydelig - og ta med deg vogna og gå en tur med baby'en din hvis det blir for ille! Du kan likesågodt hoppe i det som å krype i det - for uten at du sier fra selv så kommer det aldri til å bli bedre! LYKKE TIL!

Skrevet

Jeg later som om jeg ikke hører hva folk spør om når det blir slik.

Går på do midt i spm, snakker med en annen persjon viss det er flere der som spør.

Svigers er ikke så ille, men familiene utover er ganske så ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...