Anonym bruker Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Uff, det er nå all slags en skal bekymre seg for her i verden, men her nå min store bekymring for tiden: Jeg har fått så utrolig mange kommentarere de siste mnd på at gutten min er så veldig aktiv hele tiden. Han er jo i en fase der alt skal utforskes, hvordan er / var deres barn i den alderen? Jeg ser jo selv at han ikke roer seg lenge om gangen med en leke, han vandrer rundt og blir fort masete på oss voksne. Noen med litt erfaring som vil si litt om saken? Han er hjemme med meg frem til august, skal da i barnehage.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Jeg har en gutt 15mnd, og har fått høre dette helt ifra han lærte å krabbe da han var 5,5 mnd... Er høyt og lavt hele tiden... HJEEELP!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Ok, jeg har INGEN erfaring, men svarer likevel. Det jeg tenkte var at utforskertrang/energi/aktivitet er sunt og normalt, men prøv og vurdere om det er sån at han går glipp av læring pga manglende konsentrasjon? Da kan det jo evt. kanskje være ett problem, men hvis den tanken ikke slår deg i det hele tatt, så ville jeg ikke bekymret meg
May36 Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Min er veldig aktiv og alt skal undersøkes. Jeg syntes også han var veldig aktiv og mer enn andres barn, men da han startet i barnehage fikk jeg høre at han var en god kosegutt (koser, men har det travelt med å leke og har ikke tid til å sitte og kose lenge, men sånn var jeg også.. husker det til og med). Får høre at han er tøff og veldig flink motorisk, i gruppe med andre leker han og er absolutt helt normal, bare at han har mer energi enn mange andre. Gutter er gjerne litt mer aktive, de er nysgjerrige og fysisk sterke. Det er faktisk et sunnhetstegn, selv om det for foreldrene kan være slitsomt. Tror du kan ta det helt med ro! Min blir roligere og roligere, han er mer masete med oss foreldre enn i barnehagen eller med besteforeldrene. Jeg pleier å gjemme bort en kasse med leker (noen av yndlingslekene hans) for så å ta den fram innimellom. Da leker han lenge om gangen med disse. Kanskje har han for mange leker og er lei dem? Får han løpt ut energi i løpet av dagen? Det har mye å si her, min gutt trenger å få brukt kroppen. Kjenner en som er eldre og også var like aktiv som min, han er knalldyktig i sport. Barna er forskjellig, man må ikke sammenligne med veldig rolige barn når man selv har nysgjerrige og aktive barn.
Mio77 gutt 16.mai Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Min gutt er også veldig aktiv. Han er 18 mnd., og sitter sjelden stille. Det vil si, han kan sitte med bøker en stund noen ganger, men det må være når han selv vil det...Vi får også mye kommentarer på at han er så aktiv - han løper rundt hele tiden og er skikkelig i farta! Jeg ser det positive i at han er utforskende og uredd. Dette gjør jo at han tør mye mer og dermed får prøvd seg mer motorisk sett. Jeg tror det er veldig vanlig at barn i denne alderen, spesielt gutter, er høyt og lavt og overalt - de er jo bare supernysgjerrige!! Jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg, jeg gjør ihvertfall ikke det!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 25. juni 2006 #6 Skrevet 25. juni 2006 Er det samme her også. Han er aldri i ro, ikke engang når han sover, hehe. Han kan ikke sitte i ro når vi leser. Sitter og vrir på seg og vifter med armer og ben, men.. Han plukker opp noe av innholdet, så vi bekymrer oss ikke for det. Han er en ordentlig klatremus og er ikke så redd for å begi seg ut på større klatreekspedisjoner for å finne det vi satt høyt oppe i skapet så han ikke skulle rekke det. Og om legen skal se til han mens mammaen henter ny bleie i vognen, så har han endevent hele kontoret til den stakkars legen på ti sekunder. Prøv å være mye ute, der får han brukt kroppen og slitt seg litt ut, gjerne i et lite klatrestativ eller lignende. Utforskertrangen er så sterk i denne alderen, så de har ikke tid til å sitte i ro. Om vi vil ha litt ro her i heimen så tar vi initiativ til en rolig lek og er med på leken, f.eks. bygge klosser, pusslespill, togbane, putte bokser, lesing (gjerne aktivitetsbøker med lyd og masse knapper å trykke på, da er han mer interessert), biler, dukke osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå