Trulte ;) Skrevet 23. juni 2006 #1 Skrevet 23. juni 2006 Jeg har den siste uken fått veldig mye kynnere, har ca 25-35 fra morgen til kveld! Har vært innlagt på sykehus for observering samt på to vaginale ultralyd undersøkelser. Men alt ser bra ut, ikke noe fortkortet livmorhals eller tegn på at kynnerene har startet noe fødselsprosess. Jeg er 27+1 uke i dag og førsteganggravid så det er jo altfor tidlig hvis h*n skulle komme nu! Men selv om jeg har vært på undersøkelser er jeg redd for at noe skal skje! Jeg har fått med meg 10 bricanyl tabletter som jeg skal ta ved behov, men hva menes egentlig med det når jeg uansett har ca 4-8 kynnere iløpet av en time! Det blir helt klart verre når jeg beveger meg, bare en liten bevegelse i sengen utløser kynner. Kynnerene er ikke vonde men veldig ubehagelige. Noen andre med samme erfarng?? Har dere gått til termin, eller er det stor sannsynlighet for at jeg vil få for tidlig!!?? Ingen av mine to søstre eller min mor har hatt dette problemet og alle har født over tiden. Erfaringer eller innspill mottas med takk! Fint å høre hvordan andre opplever/har opplevd å ha kynnere samt om det er noe jeg kan gjøre for å forlenge sv.skapet lengst mulig.
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 23. juni 2006 #2 Skrevet 23. juni 2006 Er i samme situsajon som deg, innlagt første gang da jeg var i uke 11, med rier. Er sykemeldt nå, har blitt målt cervix, men den var ok. Jeg har fått beskjed om å ikke løfte tyngre enn en melkekartong, la vær å støvsuge/andre fysisk krevende aktiviteter osv. Ikke svømme sånn som jeg gjorde før heller. Jeg har født en gang før, prematur. Jordmor og spesialist mente det ville gå greit hvis jeg tok det mer med ro, men med all sannsynlighet blir det prematurt denne gangen også. Nå er jeg i uke 20, like langt på vei som jeg var sist da jeg fikk rier første gang, men klarte da å gå frem til en måned før, innlagt mange ganger med åpnig osv. Jeg tror det er lurt av deg hvis du er forberedt på at det blir for tidlig, og heller ta det som en positiv overaskelse hvis babyen komer til termin. Jeg har mye kynnere sånn som deg, vet at det skal lite til, jordmor kalte det for overaktiv livmor i mitt tilfelle, kansje det samme du har? Mitt beste råd til deg er å ta det med ro når du kjenner kynnerne kommer. Lurer på hva bricanyl tabletter er? Roer det ned ang kynnere? Aldri fått det selv...
Dibber Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Jeg venter nå nr 3 og har vært plaget med kynnere i alle svangerskapene. Jeg har en datter født i 2002 og en sønn født i februar 2005, så det er kort tid siden sist også. Det har blitt verre for hver gang, noe de sier er vanlig. I dette svangerskapet er de så vonde at jeg må puste meg gjennom dem. Da jeg gikk med min sønn ble jeg innlagt i uke 24 med premature rier. Fødselen var i full gang, og jeg fikk intravenøst drypp og lungemodningssprøyter. Heldigvis stoppet det opp og det gikk bra. Klarte å holde ut til 8 dager før termin, og det er jo flott! Min datter kom 2 dager før termin i 2002, så jeg har unngått premature fødsler, heldigvis. Jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro etter sykehusoppholdet med min sønn, og jeg merket at det roet seg betraktelig. Kynnerne var der fortsatt, men de ble mindre hissige når jeg ikke stresset. Ble fullt sykemeldt resten av svangerskapet og det var nok det som skulle til. Denne gangen begynte kynnerne for alvor ca i uke 20. Kjenner at de øker på i styrke og intensitet. Jeg tar det med ro, men det virker som at det ikke er nok. Var hos jordmor på mandag og hun sa at det ville vanligvis bli verre for hvert svangerskap. Kjenner flere gravide som ikke aner hva en kynner er, så jeg synes det er urettferdig at jeg skal plages sånn:-) Synes det er skummelt å vite at det kan bli prematur fødsel. Jordmor sa til meg at hvis jeg fikk veldig masse kynnere som ble verre og verre og ikke ga seg etter en times tid, skulle jeg ringe sykehuset. Du må bare ta det med ro og ikke styre med mye husarbeid, løfting, gåing osv. Det trigger bare kynnerne mere. Merka det godt sist gang at det neste som hjalp var å ta det med ro. Jeg tør ikke få flere barn pga disse kynnerne. Har vært så plaga at jeg tør ikke ta sjansen en gang til. Lykke til! Tror ikke du skal engste deg for å føde for tiden hvis du er forsiktig.
Dibber Skrevet 23. juni 2006 #4 Skrevet 23. juni 2006 Bricanyl er medisin som astmatikere bruker (astmatikere bruker den for å utvide lungene). Den minsker også kontraksjonene i livmoren. Finnes i tablettform eller som flytende. Bivirkninger er mye hjertebank.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå