Gå til innhold

Når er det best å gi grøt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får det bare ikke til jeg... Etter to skjeer står hun i en bue og skriker. Jeg har forsøkt meg fram, men finner ingen løsning.

Jeg har forsøkt å gitt melk først, men da er grøten heeeelt uinteressant.

Om jeg gir bare halve måltidet med melk først, blir hun sinna, og roer seg først når hun får resten av melka.

Gi grøt først, og blir da sinna etter to skjeer.

Har prøvd å gi grøt i god tid før jeg vet at hun vanligvis vil ha mat, slik at hun ikke skal være kjempesulten, samme resultat.

Har forsøkt med både mais og risgrøt. Og med sånn beger med moset frukt (eple/mango). Risgrøten ser ut til at hun liker bedre enn mais. Moset frukt virker som namnam. Likevel blir hun utålmodig/lei/vil ikke ha etter bare noen få skjeer.

Hun har fått smaksprøver nå i en uke, og vet at det ikke er så lang tid.

Men har dere noen råd? Bør jeg finne andre tidspunkter? Bør jeg glemme å gi grøt et par uker til?

Hun får bare mme, og synes derfor at det er like greit å få gitt litt grøt i stedet for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mye gode tips å komme med egentlig. Gutten her spiser godt av grøten da. Bruker maisgrøt blandet med mm og blander inn fruktpurè i grøten. Da blir den søt og god og han gaper etter den. Var ikke så interessant med bare grøten.. Men vet ikke om dette hjalp så mye da.. Har du bare prøvd grøt og frukt hver for seg, eller har du prøvd å blande også?

Skrevet

Hei du.

Nei, bare prøvd hver for seg.

Synes grøten smaker fælt selv jeg da, men tror det skyldes mme (den er vond :-)). Har tenkt å kanskje bare blande med kokt vann, eller kanskje det kan være en ide og blande inn frukt.

Kan være verdt et forsøk

Skrevet

Når på døgnet prøver du? På helsestasjonen min anbefalte de å gi grøt litt ut på formiddagen, når ungen er våken og opplagt og ikke så skrubbsulten som om morgenen. Og definitivt grøt før melk, ikke vis frem melkeflaska før grøten er gitt ;-)

Håper du får det til!

Skrevet

Frukt får hun sånn ca. 10.30, da hun vanligvis vil ha mat rundt i 11-tia.

Er veldig småspist på morgenkvisten, så du kan si at 11 er hennes første gode måltid, selv om hun får også melk rundt 8.

Grøt får hun ca. 17.30 - det er den tiden på døgnet hun er mest våken og opplagt. Er også på ettermiddagen/kvelden hun spiser mest.

I det hele tatt må det sies at hun spiser relativt lite, men trivst og vekst, så jeg forventer ikke at hun skal spise fulle porsjoner. Men litt mer enn et par skjeer.

Ellers takk for svar dere :-) Får bare prøve videre

Skrevet

bland inn en ts malt... eller fruktpurre.. da spiser marikken det ihvertfall=)

Skrevet

hei!

vet ikke hvor gammel babyen din er men mange som rett og slett må vente noen uker til,ofte at babyen ikke er klar for grøt. Virker nesten sånn på din jente siden hun bare vil ha melk og så lenge hun legger på seg så kan du jo utsette det og prøve igjenn senere. Min venninne fikk ikke i gutten grøt før han var 10mnd, og da gikk det ned på høykant også!! bare tips hvis ikke de andre forslagene her funker. Lykke til!

Skrevet

Hei!

Og ja.. har lurt på om hun ikke er klar for grøt ennå.

Men hun er straks 7 måneder gammel. Men da ca. 4,5 måned etter termin. Så siden hun har levd på melk så lenge som 7 måneder, mener jeg at det kanskje er på tide å bli kjent med nye smaker. Men samtidig er hun bare en liten baby ennå, så kan godt være at hun ikke er moden for det. Og siden hun får bare mme, kunne det vært greit å fått inn litt grøt synes jeg da.. Men er vel hun som bestemmer :-)

Noen som vet om jeg evt. kan prøve med grønnsakspurre eller noe annet? Eller blir det for mye nytt på en gang?

Skrevet

Det kan hende hun reagerer på konsistensen. Gi henne litt tynnere grøt dersom den har fast konsistens nå. Her går tynn grøt ned bedre enn tykk grøt. Du kan også forsøke å sette grøten i vannbad slik at den ikke blir avkjølt for mye. Eller du kan gå over til et annet grøtmerke og se om hun liker det bedre.

På helsestasjonen fikk jeg høre at noen barn bare ikke var glad i grøt. Du kan forsøke å gi brød allerede nå. Riv av bittesmå smuler av brødet. Dypp det i fruktpurè slik at det blir blødt. Dytt det inn ved kjaken hennes. Etterhvert kan du gå over til prim eller leverpostei på skiva, da får hun i seg jern. Du kan sikkert forsøke med moste grønnsaker nå også, du har jo forsøkt med grøt en ukes tid. Det kan hende noe av den andre maten går ned på høykant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...