trulte85 Skrevet 22. juni 2006 #1 Del Skrevet 22. juni 2006 Hei jeg vet jeg ikke bør bli gravid før jeg helst hadde sluttet helt med de medisinene, men holder nå på å trappe ned. Har gått på cipralex i et halvt år cirka.. (siden jul 05) Og har nå et sterkt ønske om å bli gravid, siden jeg bynner å få livsgleden tilbake og føler meg mye bedre. Men nå, etter å lest litt informasjon her og der, så har jeg hørt hatt noen som har gått på cipralex har hatt store vansker med å bli gravid? noen som kan si noe om det? jeg har forresten sluttet på p-pillene, noe som er ca 4 uker siden nå. Så det er bare en uke til jeg skal ha forventet mens. Off, hadde vært supert om jeg var så heldig å klare det på første forsøk da. Men det tviler jeg sterkt på. Selv om jeg har ømme brystvorter og fått endel kviser. Men det kan vel vere et resultat av at jeg har slutta med p-pillene.. ??? Eller? hehe. Håper noen kan svare meg, og fortelle om sine erfaringer med å bli gravid. Også en siste ting: dere som har gått på cipralex og blitt gravide.. har dere merket graviditetssymtomer før dere skulle ha mens ? bare lurer på om den kan skjule symtomene.. hehe. Hørest kanskje rart ut, det spm.. menmen.. klem fra trulta Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5444597-vanskelig-for-%C3%A5-bli-gravid-med-cipralex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ღ♥ღVenterpåspireღ♥ღ Skrevet 23. juni 2006 #2 Del Skrevet 23. juni 2006 Hei Trulte85. Jeg går på cipralex, men er desverre ikke gravid.. tenkte kansje jeg skulle dele mine erfaringer likevell! Jeg har gått på cipralex i ca 3 år nå! slutta med p-pillen for ett år siden, men har ikke fått tilbake mens enda.. Derfor var jeg hos lege forrige uke, han sa vi burde vente med prøvingen til jeg hadde slutta på cip. Noe jeg sa gikk greit, men i ettertid angrer jeg! Vil jo helst ha barn så fort som mulig.. derfor har jeg begynt å trappe ned, for å se hvordan kroppen reagerer! Legen nevnte ikke noe om at cip. gjør sjansen for å bli gravid mindre, men det kan skade fosteret...selv om det i de fleste tillfeller går bra! Er kansje dumt å ta den sjansen..:-) Ømme bryster/vorter og kviser er desverre noe man kan få av å kutte ut p-pillene...men det kan jo sef ha klaffa! Det hadde jo vært kjempebra!!! Lykke til uansett! Håper dette ga deg noen svar! klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5444597-vanskelig-for-%C3%A5-bli-gravid-med-cipralex/#findComment-5444667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gleder ossFØDEKLAR Skrevet 23. juni 2006 #3 Del Skrevet 23. juni 2006 Hei Så fint at du ikke føler deg deprimert lenger! Det er veldig mange som har fått god hjelp av antidepressive medisiner. Jeg tror jeg kan svare på dine spørsmål: Bruk av Cipralex vil ikke redusere sannsynligheten for å bli gravid, ei heller skjule graviditetssymptomer. Man har inntil nylig trodd at såkalte SSRI (som Cipralex er ) har vært forholdsvis trygg medisin under svangerskap. I det siste har det kommet studier som viser at SSRI kanskje ikke skal brukes under svangerskap. Men det vil hele tiden være du og din lege som må se på nytte/risiko-forholdet sammen. Når du nå føler at du har livsglede, vil jeg tro at du kanskje ikke er deprimert. En nedtrappping av Cipralex kan være ganske tøff å gjennomgå pga både psykiske og kroppslige seponeringssymptomer. Hvis din lege mener du bør være helt ferdig med nedtrappingen før du prøver å bli gravid, ville jeg på det sterkeste anbefale deg å følge hennes/hans råd. I begynnelsen av et svangerskap er mange litt emosjonellt i ubalanse, og dette sammen med en nedtrapping av Cipralex kan være tøfft. Mitt råd vil derfor være å bli helt ferdig med nedtrappingen først. En slik nedtrapping trenger ikke ta så veldig lang tid. Lykke til. Dette kommer til å gå veldig bra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5444597-vanskelig-for-%C3%A5-bli-gravid-med-cipralex/#findComment-5445521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trulte85 Skrevet 23. juni 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 23. juni 2006 ja, det ville nok vært det beste å vente til jeg hadde trappet helt ned med cipralexen. Det skjønner jeg. Og jeg har vel egentli ikke noen hastværk enda, med å bli gravid. Men ønsket om et barn er ganske stort, og er vel litt utålmodig med å bli gravid.. Skulle gjerne sett at det skjedde på flekken. Men det tar nok tid. Jeg tror egentli ikke det har skjedd denne måneden (selv om det ble endel sex i løpet av uken før og under EL, dersom jeg har normal syklus da..). Er jo bare en mnd siden jeg kutta ut p-pillene.. vil nok tro det vil ta litt tid før syklusen min er som den skal. Håper bare ikke jeg må vente i mange mange år.. hehe. Men apropo nedtrapping av cip. Jeg har nettopp trappet ned fra 20 mg til 15. Vet ikke helt hvor lang tid psykologen min vil jeg skal stå på 15 før jeg går til 10mg. Men han sa ivertfall at jeg måtte gå på det en stund, for elles kunne jeg få endel b-virkninger. Han har nok rett. Må bare nemne en ting: en positiv en.. jeg var på butikken og handlet (noe jeg har hatt sterk angst for, lider av sosial angst og panikklidelse..) men plutslig var den angsten jeg har kjent så lenge, borte.. jeg følte jeg hadde 99 % kontroll. Helt utrolig. Var nesten sånn jeg bare ventet på å kjenne litt angst skulle komme.. for det var så unaturlig at jeg slappet av. Helt utrolig. Så medisinen har hjulpet enormt. Pluss den kognitive treningen! Det er helt utrolig! Håper det fortsetter i denne positive retningen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5444597-vanskelig-for-%C3%A5-bli-gravid-med-cipralex/#findComment-5448372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
heisve Skrevet 23. juni 2006 #5 Del Skrevet 23. juni 2006 jeg ble gravid selv om jeg gikk på max dose av cipralex så det har sikkert ikke noe å si. men sørg før at du tar siste pille når du blir gravid. jeg hadde ikke fått beskjed om at jeg ikke kunne bruke medisinen når jeg ble gravid, så jeg hadde derfor ikke trappet ned men måtte slutte brått og det er ikke behagelig. er veldig plaget med hjertebank som er frykteli ubehageli i tilleg til graviditetssymptomene. men jeg har en spire i magen å glede meg over så jeg har heldigvis ikke hatt noen stor nedtur av å slutte så brått på tbl! lykke til=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5444597-vanskelig-for-%C3%A5-bli-gravid-med-cipralex/#findComment-5449445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå