Gå til innhold

Lege-kontrl. Fikk ingenting ut av den!


ME :)

Anbefalte innlegg

Var hos legen for 2. gang (først i uke 6), nå i uke 11 (har ferie i uke 12). Hun kjente på magen min for å se om hun kunne kjene livmora, men sa den ikke hadde kommet opp enda (ikke før 12-13 uke).

 

Så tok hun bl.trykk, og spurte hvordan formen var.

Thats it!!!

 

Jeg fikk ikke engang bekreftet at spiren min lever! Har ikke grunn til å tro no annet, men gøy m bekreftelse. Skal d være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke vært på denne 12-ukers kontrollen enda, men legen min sa i hvertfall at da skal vi fylle ut helsekort og slike "papirarbeid". kanskje man må spørre for å få høre fosterlyd? ikke vet jeg, sikkert forskjellig fra lege til lege. men jeg synes kanskje hun gjorde litt lite ja, man har jo liksom litt forventninger til denne timen! det er jo ikke så ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også legetimen min var litt lite givende. Den hadde jeg i uke 7. Neste fikk jeg i uke 14. Synes det er lenge å vente på noe bekreftelse på liv, så jeg ringte og fikk en ekstra time idag, Sekretæren mente jeg da skulle kunne få høre på hjertet. Er 9+6 idag, og tror egentlig selv at det er for tilig, etter å ha lest her inne, men det er jo verdt et forsøk.

Det er som dere sier, man har forventninger, for hver enkelt av oss er jo dette utrolig stort! For legen er vi vel bare en av mange....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke ha for høye forhåpninger til 1 kontroll....den er alltid helt elendig og i alle fall om man går til fastlegen (litt bedre om man velger jordmor).

 

Var på første kontroll i uke 11 for litt siden selv. Hun tok ikke på magen min en gang....men hun fylte i alle fall ut svangerskapspapirene mine. Skal ikke tilbake før godt ut i september! Så blir nok leeeenge til jeg får høre noen fosterlyd!!!!!

 

Forrige gang jeg var gravid gjorde legen INGENTING! Jeg fikk med meg svangerskapspapirene hjem for å fylle de ut selv! Var der inne i ca 5 min og følte meg nesten kastet ut igjen. I tillegg måtte jeg betale for timen!!!! Reagerte på at jeg måtte betale for den (siden jeg trodde alle kontroller skulle være gratis under svangerkskapet....). Men hun påsto den gangen at første kontroll måtte man betale for!

 

Æsj...1 kontroll er helsenorge på sitt værste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. De legekontrollene kan være akkurat det samme. Venter nummer tre nå og er i BIM-uke 10 (er vel legenes uke 9 da). Må vel somle meg til å bestille time snart, men føles litt bortkastet egentlig. Er jo bare for å få henvisning til ultralyd. Forrige svangerskap gikk jeg bare til legen for å få konstatert svangerskapet og få henvisning til ultralyd. Alle andre sjekker tok jeg hos jordmor. Men egentlig ønsker de jo seg at man får et forhold til legen også under svangerskapet, dersom man trenger sykemelding. Tror jeg blåser i det denne gangen også og satser på bare jordmor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med ett innskudd her i den negative atmosfæren :-) Jeg har vært på kontroller hver uke på en del komplikasjoner, men i uke 8, var liksom den kontrollen som var den 1 ordinære sa legen. Jeg tror det kommer veldig an på hvilken lege dere har, ikke si at 1 kontrollen bare er negativt, for min var kjempefin! Vi skrev papirene mine sammen, så fikk jeg svangerskapsboken, samt masse materiell. Han fortalte masse om hva som ville skje videre, og kjente på magen min. Jeg tok urinprøve, sjekket blodtrykket, hemoglobin, veide og målte meg. Jeg var kjempefornøyd etter 1 timen.

 

Håper flere vil få en fin opplevelse etter 1 kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart stor variasjon hos legene ja! Kan jeg spørre hva slags materiell du fikk? Jeg fikk en sånn liten pocketbok om svangerskapet, ikke noe mer.. Synes legen gir veldig lite informasjon, og jeg vet ikke alltid hva jeg skal spørre om heller, heldigvis har jeg lært en del her inne. Men skulle gjerne hatt en mer "engasjert" lege ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sånn svangerskapsdagbok, som jeg kan skrive i og sånn. En del til mor og en del til far. En pocketbok ja med en del info om svangerskapet og tiden etterpå, en del brosjyrer, blant annet om alkohol, røyk, oversikt over mat og evnt tilskudd en kunne spise, ikke spise... hmm... og litt info om sykehuset her. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte om jeg kunne høre hjerteslagene, men hun sa det var for tidlig. Skal bestille time hos privat gyn. med UL-apparat o.l. Har ikke hatt noen symptomer de siste 2 ukene, så jeg vil bare bekrefte at lille spiren min faktisk lever og har det bra før jeg forteller ALLE det om 7 dager...

 

Sikkert litt hypokonder og sånn, men...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig fin 1 kontroll. Legen var kjempepositiv. Hun synes det var så kosli med gravide på kontroll istedenfor alle som kom med sine sykdommer... For jeg kom jo med en god nyhet. Lev urinprøve, målte blodtrykk, tok blodprøver, bestilte ul og ekstra oppfølging ved svangerskapspoliklinikken, og veiing og måling. Dette var i uke 6. Skal tilbake i uke 10. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke høre hjertelyden på babyen før livmoren er kommet opp av bekkenet og selv da kan det være vanskelig minst til uke 17-18 om ikke lengre!!!

Informasjonen dere får er nok ikke så god men alle skal få "svangerskapsboken" når dere blir gravide og der vil dere finne masse nyttig informasjon. Her inneogså selvfølgelig!!!

Men før dere klager sånn på legene deres så husk på at de veldig ofte er omtrent like usikre som dere dersom de ikke er kvinner og har gått gjennom flere svangerskap!

Alle gravide er forskjellige!

Legenes oppgave er forøvrig å følge opp DERE, se til at dere har det bra, fysisk og psykisk...

 

Og BE om ting når dere føler det mangler noe, still spm!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør ikke noe mer enn det. Ihvertfall ikke min. Vil du se fosteret må du ta privat UL. Det gjør jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat sånn var min 1 kontroll også, legen min er helt fantastisk, han behandler meg som et menneske, spør alltid åssen jeg har det, osv. Avslutter alltid timen med å spør om det er noe jeg vil snakke om, eller om jeg lurer på noe.....

 

Synd at så mange har så kjipe leger, skulle gjerne delt min, for han er helt topp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du er alt for tidlig. 1 gangs kontroll er jo ikke nødvendig før tidligst i uke 12. Da først kan de begynne å kjenne livmoren,høre hjerteslag osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nå si at jeg var fornøyd med første kontroll forrige gang. (Denne gangen har jeg jo ikke vært hos legen enda, siden det er alt for tidlig enda)

Det er jo ingen vits å gå til legen før 12.uke, og da er det også for tidlig å høre hjertelyd, så derfor prøver jo ikke legen heller.

 

Når jeg var til 1.kontroll, snakket hun endel om svangerskap, kjente på magen, tok blodtrykk, blodprøve, urinprøve (Hvor de også tok grav.test) og jeg fikk masse materiell og ble veid. OG legen fylte også ut papirene.

 

JEg synes nå din time hørets helt normal ut, spesielt siden det var andre timen...

 

Denne gangen kan det være jeg kommer til å ha timen litt tidligere enn 12. uke, fordi vi skal på ferie til usa, men vurderer å vente til jeg kommer hjem igjen. Problemet er at da er jeg nesten 17 uker på vei, og da vil jeg jo få UL veldig sent igjen. Men ville helst ventet med første timen til uke 14...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid for andre gang. JEg måtte ta GU på den første kontrollen. Er det ingen andre som har gjort det? Eller var det senere? Skal til legen 4.juli. Da er jeg ca 8uker. Er det for tidlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok GU første gangen, men det var mest fordi jeg aldri hadde tatt det før. JEg kunne sluppet, men hadde gått og mannet meg opp til det i mange dager, så jeg sa hun like gjerne kunne ta den, så hadde jeg gjort det.

Men det er ikke vanlig lenger, så vidt jeg forstår...

 

På andregangs graviditet, trodde jeg "anbefalingene" var første kontroll i uke 12, men vet ikke. JEg ser i alle fall ikke poenget med å dra tidligere, men det er jo meg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble også kjempe skuffa. etter et sa i januar, følte jeg virkelig at jeg trengte bekreftelse på at det var liv i magen, men ingenting....fylte ut papirer...som jeg ikke fikk med meg hjem, så jeg aner faktisk ingenting. er i uke 11 nå, var i uke 10 når jeg var hos legen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange her som skriver at de ikke forstår hvorfor man drar til første kontroll så tidlig......

 

Det er nettopp det som er så dumt da, for oss som bor i storby!!! Vi må nemlig bruke opp første kontrollen tidlig, for at det skal bli søkt etter fødeplass til oss så tidlig som mulig! Hvis man drøyer første kontroll (og dermed også søknad om fødeplass) til uke 12, har man ikke lenger mulighet til å få fødeplass på det sykehuset man ønsker!!!!!

 

Skulle gjerne ventet til uke 14 med første kontroll selv jeg...men da hadde jeg aldri i livet fått sykehusvalget jeg ønsker! Dermed måtte jeg "bruke opp" første kontroll i uke 10. Neste kontroll for meg blir da i uke 24... Synes det er ganske lenge mellom første og andre kontroll da... Det offentlige gir meg da ingen mulighet til å konstatere liv før den ordinære UL i uke 18-19 (til tross for MA for noen måneder siden). Jeg har derfor valgt å bestille time til privat UL for å kontrollere at det faktisk finnes liv!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kjempe fin legetime, med informasjon og utlevering av materiell fra legen. Han brukte god tid og jeg fikk spurt om de tingene jeg lurte på. Tok også GU (kun fordi han trodde kanskje jeg var lenger på vei enn jeg trodde), diverse blodprøver og urinprøve. Jeg fikk heller ikke høre hjertelyden, eller konstatert lyd på noen måte. Jeg fikk først høre hjertelyd hos jordmor. Etter 12 uker er det jo mindre fare for abort, så jeg tror ikke man skal være så engstelig for at man ikke har konstatert liv. Tror man blir litt opphengt i MA/SA når man leser på disse sidene. Er man bekymret er det bare å få privat UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...