Gå til innhold

Nattevakter og graviditet


Nesly

Anbefalte innlegg

Vet noen hvordan det er med nattevaktjobbing og graviditet?

Bør en ikke jobbe netter gjennom hele svangerskapet, eller frarådes det bare fra etter en viss antall mnd?

 

Er 11 uker på vei, og er satt opp på 2 nattevakter neste uke. Er nyutdanna sykepleier i ferievikarstilling.

 

Har arbeidsgiver plikt å tilrettelegge turnusen slik at jeg slipper å jobbe natt?

 

Takknemlig for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

D ska gå fint og jobba natt, ska sjøl jobba natt i helgå, og seinere i sommmer!!! Grue meg litt då, for eg e litt trøtte for tiå og det e lenge siden eg har hatt våkennetter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Vet ikke hvilke rettigheter du har i forhold til et vikariat, tror du bare må høre med arbeidsgiver eller personalkontoret. Hvis formen er slik at det er vanskelig å jobbe netter kan legen sykemelde deg fra dem slik at du kan jobbe andre vakter istedetfor.

 

Jeg er 12+5 og har jobbet mye nattevakter hittil i graviditeten, er litt trøttere enn vanligere, men ellers har det gått helt greit. Tror mange jobber netter ihvertfall i starten av svangerskapet. Gjør det som følels riktig for kroppen din du! Lykke til i ny jobb :o)

 

Hilsen intensivsykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Er egentlig i fin form.. grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har hørt at det ikke er så heldig for gravide å jobbe netter, større sjanse for SA, osv...

 

Tror jeg skal gå disse nettene nå..se og føle hvordan det går, hvis jeg ikke "tåler det" tar jeg heller og prøver å få byttet de kommende nattevaktene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier og har 60 % stilling fast på natta, pluss at jeg tar ekstra på natta. Var hos legen i går, og sa jeg skulle ha 8 netter i strekk (noe jeg IKKE pleier) og hun sa ingenting.

 

Jeg kjenner legen privat, og alt er helt greit med å jobbe nattevakter. Det er jo bare å ta seg tid til å sove på dagen. Men jeg sover jo ikke like godt på dagen som om natta, da...

 

Lykk til, og kos deg når lønninga kommer. Utrolig så forskjell det uttgjør!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort litt forskning på området og det er større sjans for SA osv ved nattevaktsjobbing, spesielt tidlig i svangerskapet. Man skal ikke måtte jobbe nattevakt når man er gravid. Det finnes et skjema som jordmor eller lege fyller ut og som pålegger arbeidsgiver å tilrettelegge for deg slik at du får andre vakter istedenfor netter. Klarer ikke arbeidsgiver det, kan du sykemeldes fra vaktene. Jordmor skrev et slikt skjema til meg forrige gang jeg var gravid. Jobbet da endel netter som sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...