Gå til innhold

Varme opp mat to ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi spiser som regel bare et halvt glass med middagsmat, men av og til slåt hun til og spiser hele. Derfor varmer jeg alltid opp hele. Vi har ikke mikro, så det tar litt tid i vannbad... Kan jeg varme opp resten av det halve glasset neste dag, hvis jeg avkjøler det, setter på lokk og oppbevarer det i kjøleskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dessverre, det blir det bare diare av, spesielt nå om sommeren!

Skrevet

Ja vel? Dette har jeg gjort mange ganger - varmer også i vannbad - og Mini har aldri hatt diare. Så jeg ville forsøkt!

Skrevet

Det er ikke anbefalt å varme opp ferdiglaget mat to ganger. Hverken til barn eller voksne. Bakterier vokser best i lunken mat så hvis du varmer opp og avkjøler flere ganger vil du øke risikoen for bakterievekst.

Skrevet

Det min ikke spiser opp, setter jeg i kjøleskapet og varmer opp senere på dagen eller dagen deretter. Blir det ikke spist dagen deretter så blir det kastet. Og min har aldri hatt diare.

Skrevet

Hva å variere litt i stedet?

Gi henne det halve glasset som er vant med.

Er hun mer sulten, så hva med å enten gi henne en halv moset banan, eller deler av kaldt glass med fruktpurre?

Jeg spurte hs om oppvarming etter oppvarming, og hun svarte at dette er virkelig fy-fy pga bakterievekst.

Hvis du behandler mat feil, kan uønskede bakterier formere seg og i verste fall gjøre ungen din syk. Bakterier stortrives og formerer seg raskest i temperaturer fra 10 ºC til 45 ºC. Pluss at småttiser som oftest blir sykere enn oss voksne.

Så nei, jeg ville ikke tatt sjansen, selv om det _kan_ gå bra.

Skrevet

Er kunnskapen om mathåndtering og bakterier i disse moderne tider så utrolig dårlig at dere faktisk varmer opp barnematen mer enn en gang? Jeg blir sjokkert. Det er sjelden (heldigvis) at folk blir alvorlig syke av matforgiftning, men man øker sjansen radikalt ved gjentatt oppvarming.

Varm opp i flere omganger (altså litt først, og mer ved behov..) eller gi ikke-oppvarmet mat ved siden av. Det virker som om folk er direkte late..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...