Gå til innhold

Hvis jeg skal drikke meg full...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så sant barnet ditt er eldre enn 6uker kan du drikke alkohol. Det betyr imidlertid ikke at du kan drikke deg full. Problemet er at utdrivingsrefleksen din kan bli skadet, for noen fullstendig permanent. Med de medfølgende tette melkegangene og annen dritt som følger med det. Så øl og vin er ok, i noenlunde moderate, lystige, mengder, og når du føler deg noenlunde kjørbar kan du amme igjen.

Hvorfor må du drikke deg fullmens du ammer, les det expat skriver om å skade utdrivningsrefleksen! Det er da virkelig ikke verdt å ta sjansen på å kanskje ofre resten av ammetiden for ei fyllekule - jeg anbefaler deg å vente til du er ferdig med å amme å gjøre det. Kos det med litt innefor rimelighetens grenser ( 1-2 enheter) slik at du kan amme etter noen timer ( hvis da ungen ikke er mindre enn 6uker - da bør du virkelig holde deg helt unna!) Litt pekefinger her, men for ditt og barnets beste - ikke for min skyld

Hei! Lurer litt på det samme som HI (som forøvrig ikke skrev at hun MÅTTE drikke seg full.). Når man først har vært veldig forsiktig med alkohol i ett år eller mer fordi man prøver å bli gravid, deretter totalavholds i drøyt ni måneder, og så har vært nesten avholds i et halvt år pga amming kan det jo være at man har LYST til å drikke litt mer enn et glass vin til middag, hvis man kan gjøre det uten å skade baby/amming.

Hvordan er det, risikerer man at utdrivningsrefleksen skades dersom man f.eks drikker en halv flaske vin i løpet av en kveld? Eller en hel? Er det mengden totalt som kan være skadelig eller er det å drikke for mye på kort tid (altså høy promille)?

Kunne godt tenke meg å ta noen glass vin på lørdag, men har selvfølgelig ikke lyst til å ofre ammetida. Så derfor spør jeg. Babyen tar flaske, og vi har nok utpumpa MM for kvelden/natta.

En flaske vin i løpet av en hel kveld går nok, ihvertfall hvis det ikke er første drikke etter fødselen. Det er best å starte forsiktig og oppgradere etter hva du ser går greit for deg. (Første lille glasset vin jeg fikk gikk rett i fletta, var så utrolig billig i drift!) Det er altså styrken (sprit) og/eller promillen som gjør det. Men unngå for all del fylla! Og sørg for at pappa'n holder seg edru nok til å kunne være ansvarlig for baby, det er ikke kjekt hvis noe skjer i løpet av natten og man må sjangle seg på legevakta, og den lystige morgenfuglen vil nok uannsett leke kl. 7 om morgenen (det er moro med skallebank, det!)

Annonse

Hei Expat! Tusen takk for godt og utfyllende svar :-) Har tidligere tatt et halvt glass vin til maten et par ganger, og drikki et par-tre øl ute på konsert (sluttet tidlig slik at jeg skulle kunne amme på morgenkvisten). Dette har gått bra, men som du sier; jeg er nok ganske billig i drift nå ;-)

Pappaen kommer til å bli hjemme med baby mens jeg er på fest hos ei venninne. og han kommer selvfølgelig til å være helt edru.

Så da tenker jeg at jeg tar med meg ei flaske vin på festen, drikker det jeg føler for av den (regner ikke med å tømme den for å si det sånn), og gir meg innen rimelig tid på kvelden. Så får pappaen gi flaske om natta, og jeg amme igjen dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...