Gå til innhold

Hvor mye "maser" deres fysio?

Anbefalte innlegg

Vi var hos fysio i dag og jeg er skuffa. Sist vi var der var jenta skeiv, så vi har jobba hardt med å få henne til å rette seg og det har hun gjort. Nå bruker hun begge sider like mye og snur seg like mye til begge sider.

Hun er 8 mnd nå ukorr. Litt over 5 korr. Hun kan det som andre 5-6 mnd kan. Men fysioen mener hun skal mer. Benedicte var trøtt da vi var der og ville ikke vise hva hun kunne, og samme hva jeg sa var det ikke bra nok.

Og i tillegg klarer hun å si at ungen er feit. Etter at hun hørte at hun ikke fikk bare MM lenger. Så hun spurte meg er hun tykk fordi hun får for mye mat eller fordi hun er rolig? Hvor urolig kan en 5 mnd baby være da? Hun ligger i gulvet og leker, men ? Armer og bein går jevnt.. Forøvrig var B mye "feitere" da vi var der sist, men da fikk hun bare MM så da var det greit..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5439748-hvor-mye-maser-deres-fysio/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vanskelig å få babyer feite! Uansett hva de spiser. Og når hun er 5 mnd så har hun ikke begynt å bevege seg såpass at "babyfettet" har gått av. Det gjør det jo når de begynner å krabbe/gå. Tull og tøys!

Og jeg mener at de er såpass mye prematur så skal de ikke forvente mer enn hva korrigert alder tilsier - ikke alltid man skal forvente så mye heller. Er så avhengig av hva de har vært igjennom.

Vi har en kjempe ok fysio (som dessverre skal ut i svangerskapsperm nå..hihi). I tillegg har vi med en spesialpedagog. Og de maser egentlig lite. De sjekker henne selvsagt, og sier at det er fint. Men de sier hun er litt mer aktiv på venstre siden. Ikke sånn at hun er skjev eller noe, men tenderer til å bruke venstre arm/fot mer enn høyre.

Ellers kommenterer de ikke noe om hennes størrelse eller noe. Og den siste gangen vi var der, ble hun skikkelig grinete. Men da snakket vi sammen. Og det var nok at jeg fortalte hvordan hun er hjemme + at fysio kjente litt på henne.

Så hør med kommunen din om du får en ny fysio du. Slike meldinger trenger du ikke å høre.

Vi var hos fysio i dag og jeg er skuffa. Sist vi var der var jenta skeiv,ls&B

-----

Jeg har bare en ting å si deg; SKIFT fysioterapaut NÅ!

En baby på 8mnd, skal være korrigert for lengst......

Fysiotreninga var det først jeg fikk på plass med mi tøtte som er 2mnd prematur/dysmatur.

I dag er hun ei uke unna 8mnd. Har tatt igjen alt grovmotorisk, vekt og lengde. Mangler kun litt på finmotorikk.

Skeivhet og spenninger jobba fysiodama med fra hun var 1,5mnd og nettopp kommet hjem.

Ellers så er det ikke fysioterapaut som skal si at en unge er feit. Hvis en fysioterapaut er bekymra skal hun i stedet varsle hs. Ellers så regner jeg med at du går til kontroll på sykehuset og til div. med hs? Og at ingen av dem har reagert?

Hei, noe slikt har vi ikke fått tilbud om, ingen som har nevnt det engang :-( Ser at lillejenta har en favorittside, og at hun er litt stiv i beina.. Er det noen krav man må fylle for å ha rett på det? Hun er født i uke 27.fuzzy

-------------

"Kravene" er at ungen din er prematur og at du "er stor i kjeften", står på, krever og får koordinert helsetilbudet selv.........

Det er vel i de færrste kommuner hvor dem kommer springende etter deg og tilbyr deg hjelp....

Like før tøtta mi ble utskrevet ble det satt opp et møte med spesialsykepleier for premature hvor tøtta ble gjennomgått, og hvor jeg fikk mulighet til å spørre om hva som helst.

Jeg hadde gjort hjemmeleksene mine på forhånd, så jeg forlangte fysioterapaut fra det samme vi kom hjem. Ikke fordi det feilte tøtta mi noe som helst, men rett og slett fordi jeg ville vite hvordan jeg skulle få henne til å bli mest mulig... Da med tanke på favorittside og låsning mot ei side.....

Nå har jeg vært så heldig å få ei utrolig flink fysiodame som virkelig _kan_ med slike småttiser. I tillegg har jeg fått en utrolig god hjelp fra en marte-meo-terapaut, og i tillegg fungerer det slik at alt blir koordinert slik at også hs er oppdatert til en hver tid. Slik at uansett hva jeg lurer på, og uansett hvem jeg spør vil jeg få svar av den personen som er mest egnet til å svare. Når tøtta mi er vel ni måneder så skal vi ha et samlingsmøte hvor situasjonen hennes blir gjennomgått. Hvor vi da skal se på hva hun kan, og på hvilke områder hun eventuelt ligger etter på, og hva vi eventuelt kan gjøre med det.

Er det mere du lurer på om fysiotjenestene så er det bare å spørre ;)

Annonse

Ingen fysio som har jobbet med henne. De har sett på henne og sagt at jeg ikke har hatt henne nok på magen og på siden. Legg henne på magen og på siden er de tipsene jeg har fått. Og det virker som om denne dama ikke tror meg når jeg sier jeg har gjort dette. Hun er sykehusets fysio på premature, og til nå har vi vært der to ganger og en gang hos kommunen sin fysio. Jeg prøvde selv å få oppføligng av kommunen uten at noe skjedde.

Og ingen har regagert på vekta hennes. Det har blitt kommentert at hun var rund, men aldri på en negativ måte. Og hun ligger fint innen normalen og følger kurven sin.

Sikkert forskjellig praksis fra kommune til kommune dette her.

Jeg var hos HS en uke etter at vi ble utskrevet fra sykehuset. Der fikk jeg info. om hvordan de fulgte opp babyene. Siden vi hadde prematur skulle vi inn i et TT-team (tverrfaglig etellerannet team).

Så vi har ekstra oppfølging hos HS + dette teamet som består av lege tilknyttet helsestasjon (barnelege på sykehus kommer utenom), fysioterapeut og spesialpedagog.

Fysio/ped. møter jeg en gang i måneden. HS mest etter behov, og lege mest ved ordinære kontroller (6.uke, 3 mnd etc)

Jeg fikk info at dette er helt vanlig praksis for kommunen - og de retningslinjene helsepersonell må følge.

Trodde dette var "normalt" jeg.

Så hvis dere ikke har fått noe slikt tilbud, så ville jeg sannlig meg tatt en telefon til helseseksjonen i kommunen.

Og jenta mi er jo mindre prematur enn deres, og behovet vil jeg anta øker med antall uker (dager) prematur.

Nå har du jo fått mange svar her, så har ikke spesielt mye å legge til, ville bare nevne at jeg mener å huske at sykehuset (ullevål) sendte henvisning til hjemkommunen min. Da vi hadde vært hjemme under en uke så ringte fysio for å avtale time. Skulle jo tro at det burde være felles retningslinjer for dette over hele landet, men det har vi vel sett tidligere her inne at ikke stemmer...... Ja, nå er jeg litt trøtt, dette var altså svar til fuzzy :o)

Til Is&B vil jeg bare si meg enig med svarene du har fått, dette hørtes ikke bra ut. Dette må du få tatt opp og gjerne få en ny fysioterapeut.

Ellers vil jeg bare si at jeg skulle ønske fysio kunne skryte litt mer av gullungene våre. Når vi er kjempeflinke og øver masse slik at vi kommer i mål, så hoppes det bare over til neste ting å jobbe med. Syns vi fortjener litt ros jeg! Mange av oss med premature har en annerledes hverdag enn terminbarn og sliter i hverdagen- litt ros hadde gitt litt ekstra energi :o)

Må bare få si en liten ting til, du skriver at fysioen din mener B burde kunne litt mer enn andre barn på 5-6 mnd. Hvor har hun fått det fra da? Mener hun at hun har fått et forsprang på de andre barna siden hun kom 12 uker før de? Hvordan skal hun få til det, når man som så prematur kommer fra et basseng og blir liggende tungt på en madrass uten i stand til å bevege på kroppen sin ( m unntak av en arm og fot som spretter ut i ny og ne) Terminbarna har jo vært så heldige å ha vært omringet av vann i 12 hele uker lenger. En fysioterapeut må da vel vite at det gir bedre bevegelsesmuligheter i vann enn på en madrass??

Kanskje hun hoppet over kapitellet om premature da hun leste til eksamen......

Ellers vil jeg bare si at jeg skulle ønske fysio kunne skryte litt mer av gullungene våre. litt ros hadde gitt litt ekstra energi :o)

Gutten min sin mamma

-----------

?? Kanskje du også skulle fått deg ei ny fysio?

Hu jeg har er veldig flink til å gi ros, veldig flink til å understreke hva som virkelig fungerer, men også veldig flink til å gi korreksjoner hvis det skulle være nødvendig.

Rosen gir inspirasjon til å holde ut enda mer trening. Påpeke hva som fungerer gir glede i hverdagen over hvor stor fremskritt hun har gjort hittil. Og korrigeringa betyr jo bare at fysioen egentlig bare fungerer perfekt......

Takk for alle svar.

Når det gjelder bytte av fysioterapaut. Ikke alle bor på en stor plass og kan fritt velge. Dessuten må jeg uansett til denne damen ettersom hun har oppfølgingen på sykehuset.

Jeg tror heller ikke at man kan sammenligne en 8 uker prematur baby med en 12 uker prematur baby. Jo mindre premature de er jo fortere retter de opp... Og det tok nesten 3 mnd etter at vi kom hjem før hun aksepterte å ligge for seg selv og leke, klart det har følger for utviklingen.

Men nå skal jeg få oppfølging av enda en fysioterapaut, så får vi se da. HS har alltid ment at B var "grei" i utviklingen og aldri stresset noe med at hun er senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...