Gå til innhold

April: når begynner dere med prevansjon,hva velger dere og hvorfor?


lilleputt

Anbefalte innlegg

hmmm... vi hopper litt av i svingen... for det er ikke så ofte vi har sex foreløpig, men tenkte jeg skulle sette inn spiral siden vi vurderer å lage en liten stjerne til om et halvt års tid....er ikke det lurere enn å begynne med p- piller for så kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

 

Jeg har valgt hormonspiral.. Har ikke satt den inn enda, de ville vente til det var gått 3 mnd etter fødsel, men resepten ligger iallefall her.

Velger det for å slippe p-piller.

Humøret svingte så fælt når jeg gikk på det og i følge fastlegen er hormonene som skilles ut via spiralen mye mindre og lokale.. De prer seg visst ikke til hele kroppen :-)

Så da prøver vi det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Går på Cerazette -minipille... Legen anbefalte den... Men den må du ta ganske nøyaktig til samme tid hver dag (har allerede bomma en dag) og den kan gi blødninger.... Jepp, det kjenner jeg absolutt til.. Så jeg begynner å angre litt... Snakka med legen om å slutte, men han mente jeg burde vente i 2-3mnd da det tar litt tid før det stabiliserer seg i kroppen..........................

Har ikke lyst på spiral da jeg har hørt mange skumle historier med det, så da er vel ikke valget så stort lenger... Hoppe av i svingen eller fortsette med Cerazette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha hormonspiral,skal sette den inn på vesla er 4 mndr(legen har ferie,derfor så sent). Jeg glemmer bare pillen jeg..... Så vi hopper av i svingen vi også foreløpig....

 

Hadde jeg vært deg,ville jeg nok valgt pillen hvis dere skal prøve på en til om så kort tid,hormonspiral varer jo opp til 5 år(kobberspiral 3år tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh....STYGG skrivefeil.... Skal sette inn hormonspiral NÅR vesla er 4 mndr,ikke PÅ vesla....

 

Huff fikk nesten vondt i magen av den :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått satt inn hormonspiral på mandag. Har aldri hatt spiral før, men ser foreløpig ut til å gå greit. Har ikke hatt sex enda så er litt spent på om jeg kommer til å merke spiralen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har planer om å prøve på nestemann om et halvt års tid så hadde jeg valgt kobberspiral. Alle andre prevensjoner har hormoner som henger i kroppen ei stund etterpå. Med kobberspiralen så er alt ute når den er tatt ut. Har nettopp satt inn en selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte inn kobberspiral på 6-ukerskontrollen. Vil ikke har prevansjon med hormoner, og vil gjerne ha en prevensjon jeg ikke behøver å tenke på å huske på. Kjente ingenting og hadde blødning en dag eller to, og den koster 450 kroner og varer i 4-5 år! Helt perfekt. Man er fruktbar den dagen man tar den ut så det er heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valgt hormonspiral og det er flere grunner til det.

 

1. Den kan sitte i 5 år. Vi har to barn og skal kke ha flere.

2. I p-stav som settes i armen er det hormoner tilsvarende 1 minipille om dagen. I hormonspiral er det hormoner tilsvarende 1 minipille i mnd.

3. Har hatt det før og da hadde jeg ikke mensen i det hele tatt så lenge den satt inne. Med p-stav har mange flere uregelmessige blødninger.

4. Merker ikke at den er der og trenger ikke huske på pille hver dag.

 

Synes det er rart at noen her skirver at legen vil sette inn spiral etter 6 mnd. Begge gangene jeg har satt inn spiral har legen ønsket å gjøre det så raskt som mulig etter 6 ukers kontrollen fordi det er best for kroppen å sette den inn så raskt som mulig etter førdsel. Inntrykk av at da blir "inngrepet" enklere. Men det spørs kanskje på hva slags fødsel du har hatt og hvor mye du har sydd etc. Jeg hadde ingen innvendige sting.

 

Snakk med legen ang prevansjon som passer deg. Det er kostbart med hormonspiral om du kun skal ha den et havlt år. Det koster 1200 å kjøpe den + time hos lege på ca 200,-. I tilegg tar det i snitt 1 år å bli gravid etter man tar den ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte inne hormonspiral på 6-ukers kontrollen. Funker som heia for oss! Blødde litt de tre første ukene, men nå har jeg ikke blødd på 3 uker. VI har ingen planer om å få flere barn med det første+at jeg er fæl til å slurve litt med pillen (noe som resulterte i en flott gutt;)), så spiral er tingen for meg og oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på en ny type p-pille som man kan bruke fordi om man ammer... cerazete 75 mikrogram...

 

Legen anbefalte den nå og senere...

 

Man kan fort bli gravid fordi om man bruker p-piller...En dag uten så er det gjort:-) Det vet jeg alt om:-) Men koser meg allikevel da:-)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ombestemt meg..

Begynner på Cerazette istedet.. De har 12 timer "slingringsmonn" og ikek ett par timer så det er på vanlig minipille :-)

 

Hadde egentlig bestmt meg for spiral, men ombestemte meg.. hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på ceracette minipiller. Er kjmpefornøyd! Merker ingenting til hormonforandringer. Ceracette inneholder ikke østrogen. Det er det mange reagrer på. Da jeg gikk på trionetta hadde jeg mye kviser, hodepine osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...